تفاوت رشته شیمی و مهندسی شیمی چیه؟

تفاوت رشته شیمی و مهندسی شیمی

یه اشتباه رایجی که بین داوطلب های کنکوری دیده میشه همینه که فکر میکنن رشته شیمی و مهندسی شیمی خیلی شبیه به همه!! در صورتی که اصلا و ابدا اینطور نیست! میپرسید چرا؟ توی ویدیوی زیر کیمیاگر اعظم، محمدحسین جدیدی نژاد، کامل براتون توضیح داده. ببینید بعد میریم سراغ ادامه مطلب:

مقایسه رشته شیمی و مهندسی شیمی

اولین تفاوت شیمی و مهندسی شیمی در اینه که شیمی یک رشته علوم پایه به حساب میاد. یعنی شما قراره با حجم زیادی از مباحث تئوری روبرو بشید اما مهندسی شیمی در دانشگاه خیلی کاربردی‌تر و عملی‌ هست.

هر دو رشته‌ی شیمی و مهندسی شیمی کارشناسی هستند یعنی در زمان اتمام تحصیلات ۴ سالتون شما مدرک لیسانس می‌گیرید. پس  از نظر مدرک تحصیلی تفاوت خاصی  بین مهندسی شیمی و شیمی از نظر مدرک تحصیلی وجود نداره.

از نظر دروس، فرق شیمی و مهندسی شیمی در اینه که  در شیمی ۱۰۰ مباحث مربوط به شیمیه. اما در مهندسی شیمی در کمال تعجب  ۸۰ درصد مطالب مربوط به مکانیک هستن!!! 

تفاوت شیمی و مهندسی شیمی از نظر بازار کار اینه که مهندسی شیمی به دلیل گستردگی حوزه‌هایی که داره بازار کار فوق العاده خوبی داره و بازار کار شیمی به هیچ وجه با اون قابل رقابت نیست.

به این دلیل که بچه‌های مهندسی شیمی می‌تونن تا حدی کار بچه‌های مهندسی مواد، نساجی یا حتی پلیمر رو انجام بدن همین موضوع احتمال استخدام اون‌ها و حتی درآمد اون‌ها رو هم بسیار زیاد می‌کنه. 

برای آشنایی دقیق‌تر حتماً یه سر به معرفی رشته‌ی شیمی و معرفی رشته مهندسی شیمی بزنید. تا با جزئیات بیشتری این دو رو بشناسید و بتونید بهترین انتخاب رو داشته باشید.