تفاوت رشته پزشکی و دامپزشکی چیه؟

تفاوت رشته پزشکی و دامپزشکی

یکی از سوالات پرتکرار دانش آموزای کنکوری زمان انتخاب رشته دقیقا همین تفاوت پزشکی و دامپزشکیه!! قبلا توی کیمیاگرخونه رشته پزشکی و رشته دامپزشکی رو کامل و مفصل معرفی کردیم. حالا برای اینکه ببینیم مقایسه بین این دو بر چه اساسیه، فیلم زیر رو که کیمیاگراعظم، محمدحسین جدیدی نژاد، ضبط کرده ببینید بعد میریم سراغ ادامه مقاله:

مقایسه دامپزشکی و پزشکی

  • از نظر مدرک تحصیلی.
  • در بین تفاوت رشته پزشکی و دامپزشکی اولین موضوعی که پزشکی و دامپزشکی در اون مشترک هستن اینه که هر دوی اون‌ها یک رشته دکتری محسوب می‌شن. یعنی شما بعد از اتمام تحصیل نیاز ندارید که در آزمونی شرکت کنید و برای مدرک دکتری اقدام کنید شما به صورت مستقیم در حال تحصیل در مقطع دکتری هستید.
  • از نظر بازار کار.
  1. دومین تفاوت پزشکی و دامپزشکی اینه که بازار کار استخدامی رشته‌ی پزشکی خیلی بهتر از بازار کار استخدامی دامپزشکیه. به این دلیل که تعداد استخدام های پزشک ها چندین برابر دامپزشک هاست.
  2. بازار کار مستقل در هر دوی این رشته‌ها به این شکل هست که شما هم می‌تونید در کلینیک‌های مختلف مشغول به کار بشید و یا اینکه خودتون شخصا مطب بزنید. یک دامپزشک در زمینه کاری خودش می‌تونه وارد 2 حوزه بشه. حوزه دام های سنگین و یا حوزه پتها یا حیوانات خانگی. اما زمینه های تخصصی که یک پزشک می‌تونه واردش بشه خیلی گسترده هستن.
  • تفاوت پزشکی و دامپزشکی اینه که یک پزشک می‌تونه انواع زیادی از مجوزها رو بگیره. مثلا برای تاسیس کلینیک‌ها آزمایشگاه‌ها و مواردی از این قبیل بگیره.
  • از نظر قبولی. حوزه

قبولی در پزشکی سخت‌تر از دامپزشکیه. به شکلی که  شما می‌تونید دامپزشکی رو در دانشگاه آزاد با رتبه حدوداً ۹۰۰۰ هم بخونید اما برای پزشکی رتبه خیلی بالاتری نیاز هست.

اگر بین پزشکی و دامپزشکی مردد هستید در ابتدا به علاقه‌تون توجه کنید. اما این رو هم بدونید که در کل پزشکی بهتر از دامپزشکیه. ولی در حوزه‌هایی علی الخصوص حوزه دام‌های سنگین درآمد دامپزشک‌ها بسیار بالاست. پس حتما این موارد رو در نظر داشته باشید و بعد انتخاب کنید.

برای شناخت دقیق تر هردو مورد حتما معرفی رشته پزشکی و معرفی رشته دامپزشکی رو هم ببینید.