از دی وی دی آموزشی استفاده کنم یا نه؟ مزایا و معایب DVD های آموزشی

دی وی دی آموزشی برای کنکور بخریم یا نه؟
های آموزشی DVD

از دی وی دی آموزشی استفاده بکنم یا نه؟  آیا با استفاده کردن از DVD های آموزشی وقت زیادتری از دست میدم؟ اگر ویدیوهای آموزشی داخل دی وی دی ها مناسب هستند، بهتره اون‌ها را از چه موسساتی تهیه کنم؟ استفاده از این منابع برای امتحان نهایی و کنکور به دردم می‌خوره؟

برای گرفتن جواب این دسته از سوالات و سوالاتی از این قبیل در ادامه با ما همراه باشید.

تفاوت DVD آموزشی و کلاس آنلاین چیه؟

 موسسات آموزش‌های خودشون رو ضبط می‌کنند و اون‌ها رو درون لوح‌های فشرده یا DVD قرار می‌دن. اما برخی دیگه از موسسات کلاس‌های خودشون رو به این شکل برگزار می‌کنند که به صورت آنلاین در لحظه استاد مطالب رو آموزش میده و بچه‌ها در حال تماشا و گوش کردن اون هستن.

در ادامه می‌خوایم در مورد دسته اول حرف بزنیم.

دی وی دی آموزشی رو از چه موسساتی تهیه کنم؟

نکته خیلی مهمی که باید بدونید این هست که تبلیغات فراوان یا حتی شناخته شده بودن یک موسسه فقط به خاطر اینکه در تلویزیون یا شبکه‌های مجازی فعالیت زیادی داره به معنی  مورد تایید و با کیفیت بودن دی وی دی آموزشی اون موسسه نیست.

به این دلیل که تبلیغات در صدا و سیما پولیه و مثل خیلی از برندهای دیگه میشه با پرداخت پول در اون تبلیغات کرد!  اما این موضوع بیانگر کیفیت بالا یا حتی راست بودن حرف‌هاشون نیست.

در نتیجه پیدا کردن یک موسسه یا موسسات خوب که آموزش‌های با کیفیتی هم دارن، نیازمند تحقیق و پرس و جو هست.

آیا در زمان خرید دی وی دی آموزشی پکیج کامل بخرم؟

 شاید خیلی از شما بارها دیده باشید که خیلی از موسسات تاکید دارند که شما حتماً پکیج کامل DVD های آموزشی اون‌ها را تهیه کنید. اما چرا این اصرار وجود داره؟

کاملا مشخصه به این دلیل که وقتی شما پکیج کامل آموزش‌ها رو تهیه می‌کنید، قاعدتاً پول بیشتری هم به اون‌ها می‌دید. این به سود موسسات هست. اما شما باید  با توجه به نیاز خودتون دی وی دی آموزشی مورد نظرتون رو تهیه کنید و خیلی به تعاریف و تبلیغاتشون توجه نکنید.

چرا بهتره پکیج DVD آموزشی نخرم؟

به این دلیل که در اکثر اوقات حجم ویدیوهای آموزشی داخل این DVD ها به قدری بالاست که حتی تماشای اون‌ها مثل مثل فیلم سینمایی بدون نکته برداری و متوقف کردنش هم زمان خیلی خیلی زیادی رو می‌خواد. چه برسه به اینکه شما بخواید فقط بخشی از روزتون رو اون هم با توقف چند دقیقه‌ای و با نکته برداری از این دی وی دی‌ها استفاده کنید!

یعنی عملاً بخش زیادی از اون‌ها بدون استفاده باقی می‌مونن یا نمی‌تونید به شکلی که باید از اون‌ها استفاده کنید و پولتون دور ریخته می‌شه.

پس پیشنهاد ما اینه که بجای پکیج از DVD های تک درس، اون هم در دروسی که نیاز دارید، استفاده کنید.

2 نکته مهم درباره تهیه دی وی دی آموزشی

  1.  حتی تماشای تعداد محدودی از ویدیوهای آموزشی هم می‌تونه وقت زیادی رو از شما بگیره. پس همونطور که بالاتر هم گفتیم سعی کنید فقط در دروسی که نیاز دارید از دی وی دی یا کلاس‌های آنلاین استفاده کنید تا بتونید به خوبی نکاتشون رو هم نوت برداری کنید.
  2.  اگر جزو افرادی هستید که نمی‌تونید با ویدیوها ارتباط بگیرید سراغ DVD  آموزشی نرید  تعداد زیادی از بچه‌ها واقعاً نمی‌تونن با تماشای فیلم چیزی رو یاد بگیرند اما برعکسش هم ممکنه و احتمال داره برخی دانش آموزها برعکس باشن. پس حتماً قبل از تهیه دی وی دی آموزشی این مورد رو در خودتون بررسی کنید.

چطور باید از دی وی دی آموزشی استفاده کنم؟

  • شما در حال تماشای فیلم یا سریال نیستید. اولین نکته‌ای که باید بهش توجه کنید همینه که باید در شرایط و مکان مناسب باشید. دقیقاً پشت میز و در حالت مناسب. 
  •  حتماً نکته‌برداری کنید. وقتی که دارید از DVD  آموزشی استفاده می‌کنید دقیقاً عین زمانی که سر کلاس هستید باید موارد مهم رو یادداشت کنید. 
  • گام به گام با استاد پیش برید. صرفاً نباید فقط ویدیو رو تماشا کنید یا نکات درسی رو بردارید. مثلاً در همون زمانی که استاد  به شما میگه اول یک تست خاص رو حل بکنید و بعد ادامه ویدیو رو ببینید، شما باید همین کار رو انجام بدید تا  یادگیری شما به درستی شکل بگیره.
  • همزمان با DVD آموزشی درسنامه نخونید و تست تشریحی نزنید. زمانی که شما دارید از فیلم‌های آموزشی استفاده می‌کنید یعنی در حال انجام این 2 مورد یعنی خوندن درسنامه و زدن تست تشریحی هستید.
  • حتماً از تست تستی استفاده کنید تا یادگیری شما کامل باشه. بدون تست زنی قطعاً ویدیوها چیزی رو به شما یاد نمیدن. پس دقت کنید که فقط تماشای فیلم‌ها به شما کمکی نمی‌کنه و باید حتماً از تست تستی بعد از دیدن این ویدیوها استفاده کنید. بعد از هر مبحث باید تست بزنید تا فهم موارد بعدی اون مبحث براتون ساده بشه.

کلاس خصوصی یا دی وی دی؟ کدوم بهتره؟

به عنوان جمع‌بندی می‌تونیم بگیم که اگر دانش آموز قوی و سطح بالایی هستید و در یک درس یا مبحث خاص مشکل دارید، قطعاً کلاس خصوصی یا حتی حل تمرین یا تست با رتبه‌های برتر گزینه خیلی بهتری براتون به حساب میاد.

دقیقاً مثل رتبه برتر کنکور حانیه مختاری با میانگین تراز 7800 که طبق گفته‌های خودش فقط در دو جلسه کلاس ریاضی برای رفع اشکال شرکت کرد و بقیه زمانش رو خودخوان پیش رفته بود.

یا مثل ساره صاین رتبه 30 کنکور سال 1397 که اصلاً از هیچ کلاسی استفاده نکرده بود. در آخر باید بگیم که عادت به خودخوانی و البته درست درس خوندن یکی از ویژگی‌های اصلی رتبه برترهاست.

نظر رتبه های برتر کنکور درباره دی وی دی و کلاس های آموزشی

آرش فلاحی رتبه 258 تجربی در رابطه با کلاس های آموزشی صحبت میکنه:

کیمیا کرمی دانشجوی پزشکی بوعلی سینا در رابطه با کلاس های کنکور:

آرام عبدالملکی درباره کلاس کنکور نرفتن و امکان رتبه برتر شدن صحبت میکنه:

از نگار پورعبدالله پرسیدیم که کلاس کنکور شرکت کنیم یا نه؟