معرفی رشته هوافضا | دروس، مهاجرت، بازارکار و درآمد

معرفی+رشته+هوافضا
معرفی+رشته+هوافضا

علاقه به فضا و کیهان باعث شده که افرادی زیادی به رشته‌ی هوافضا در دانشگاه علاقمند بشن. به همین دلیل می‌خوایم در ادامه با معرفی رشته هوافضا قصد داریم که صفر تا صد این رشته‌ی تحصیلی رو بهتون معرفی کنیم.

موضوعاتی از جمله دروس دانشگاهی، شرایط مهاجرت، بازارکار و درآمد یک مهندس هوافضا، مهارتهای موردنیاز، گرایش هوافضا در ارشد، فرصت های شغلی، مزایا و معایب کلی این رشته‌ی جذاب در ادامه بررسی می‌شن؛ با ما همراه باشید.

رشته‌ی هوافضا که زیرشاخه‌ی رشته‌ی ریاضی در دانشگاهه شامل مقدار زیادی دروس مربوط به ریاضی و فیزیکه. دانشجوهای رشته‌ی هوافضا در دانشگاه به مطالعه، طراحی و حتی ساخت اجزای مختلف مربوط به سامانه‌های فضایی و هوافضا می‌پردازن.

مثلا طراحی و تولید موتورهای جت، هواپیماها، فضاپیماها، موشک های مختلف، فناوری‌های ناوبری و حتی برنامه‌ریزی ماموریت‌های فضایی هم در حیطه تحصیلی و فعالیت یک مهندس هوافضا قرار داره.

مزایای هر رشته‌ای در دانشگاه برای علاقمندان اون بی‌شماره. به همین دلیل قصد داریم درباره معایب این رشته‌ی مهندسی حرف بزنیم.

  1. اولین مشکلی که ممکنه بعد از تحصیل در رشته‌ی هوافضا باهاش مواجه بشید بازارکار بد اون هست. مثلا در رشته‌هایی مثل مهندسی کامپیوتر شما می‌تونید هم برای خودتون و به صورت مستقل کار کنید و هم استخدام بشید. اما یک مهندس هوافضا امکان کار کردن به صورت مستقل رو نداره. این موضوع رو در بخش بازارکار بیشتر توضیح می‌دیم.
  2. مورد بعدی پذیرش کم دانشجو در این رشته هست. به شکلی که تمام دانشگاه ها دانشجوی هوافضا پذیرش نمی‌کنن.
  3. مورد سوم هم اینه که جو این رشته در دانشگاه عمدتا کمی متفاوت از سایر رشته‌هاست. چون هوافضا به نسبت سایر زمینه ها کمی خاص تر به حساب میاد. در نتیجه دانشجوها هم با دغدغه های متفاوت تری وارد اون می‌شن.

اولین لازمه‌ی موفقیت در رشته‌ی دانشگاهی هوافضا داشتن پایه قوی در دروس ریاضی وفیزیکه. چون این دو درس بخش خیلی زیادی از دروس هوافضا در دانشگاه رو تشکیل می‌دن. دومین مورد هم داشتن یک سطح پیشرفته در زبان انگلیسی هست.

علاوه بر این مهارت ها آشنایی با نرم افزارهای طراحی در کامپیوتر (Catia، Ansys، Fluent، Matlab،…) هم مورد نیازه. چون طراح اولیه تمام تجهیزات فضایی که در دانشگاه خواهید ساخت، ابتدا در نرم افزارها ترسیم می‌شن.

همچنین مهارت هایی که در صورت وجود می‌تونن خیلی در موفقیت شما تاثیر بذارن عبارتند از:

  • شخصیت برنامه ریز
  • مهارت بالا در حل مسئله
  • دانش فنی
  • به روز بودن
  • توانایی کار تیمی
  • آمادگی کار در کاخانه ها

پس می‌شه گفت که هرچی برای تقویت مهارت ها و توانایی های بالا وقت بیشتری بذارید و اونهارو در خودتون تقویت کنید، بدون شک مهندس هوافضا بسیار موفق تری خواهید شد.

بخش مهم بعدی از معرفی هوافضا، توضیح دروس دانشگاهی مهندسی هوافضا هست. مهندسی هوافضا در دانشگاه شامل 5 دسته دروس زیر هست:

  1. دروس عمومی (22 واحد)
  2. دروس پایه (29 واحد)
  3. دروس تخصصی (71 واحد)
  4. دروس اختیاری (18 واحد)
  5. دروس نظامی (20 واحد)

دروس و موضوعاتی که قرار هست در هر بخش های بالا بخونید رو به تفکیک در جدول پایین می‌بینید.

برخی از دروس دانشگاهی رشته مهندسی هوافضا
برخی از دروس دانشگاهی رشته مهندسی هوافضا

اگر جزو افرادی باشید که دوست دارن بعد از گرفتن مدرک لیسانس باز هم تحصیلات خودشون رو ادامه بدن، نیاز هست که درباره آینده تحصیلی رشته‌ی مهندسی هوافضا در دانشگاه بدونید.

شما می‌تونید هوافضا رو در 6 گرایش پایین در مقطع کارشناسی ارشد ادامه بدید:

  1. مکانیک پرواز
  2. پیشرانش
  3. آیرودینامیک
  4. مهندسی فضایی
  5. بررسی سوانح هوایی و صلاحیت های پروازی
  6. سازه های هوایی

اگر دقت کرده باشید این 6 گرایش تقریبا خلاصه ای از دروسی هستن که در مقطع کارشناسی می‌خونید. پس هر کسی می‌تونه با توجه به دروسی که بهشون علاقمند و مستعدتر بود، گرایش خودش رو در ارشد انتخاب کنه.

اگر بخوایم در ادامه ی معرفی هوافضا درباره‌ی بازارکار اون صحبت کنیم، می‌تونیم در یک کلمه اوضاع رو براتون توصیف کنیم: “بد”!

شاید به ظاهر به رشته‌ی هوافضا و اسمش نیاد که بازارکار خوبی نداشته باشه، اما واقعیت اینه که چه بازارکار داخلی و چه بازارکار خارجی برای مهندسین و فارغ التحصیل های هوافضا بده.

در داخل کشور هیچ ارگانی به صورت خصوصی در این زمینه فعالیت نمی‌کنه و تنها راه ورود به بازارکار برای افرادی که هوافضا می‌خونن، استخدام شدن در ارگان های دولتی و نظامی هست.

که همین موضوع هم سختی هایی از جمله مصاحبه سختگیرانه، ممنوع الخروج شدن یا شرایط سخت سفر به خارج از کشور، وجود قوانین سفت و سخت پوشش، مقررات زیاد و…. رو به همراه داره.

در کمال تعجب در خارج از کشور هم اوضاع برای کسایی که هوافضا خونده باشن خوب نیست. این زمینه از اونجایی که حیطه‌ی حساس و مهمی هست، در زمان استخدام ارگانها سختگیری های زیادی رو دارن.

مثلا پذیرش دانشجو یا حتی استخدام افراد ایرانی برای فعالیت در زمینه های هوافضا در کشور کانادا و انگلیس ممنوعه. حتی اگر در این زمینه در همین کشورها تحصیل هم بکنید، بازهم استخدام شما خیلی سخت و در مواردی غیر ممکنه.

بالاتر هم اشاره کردیم که در کشور ما شرکت یا محلی وجود نداره که به صورت خصوصی فعالیت کنه و شماهم بتونید در اونجا استخدام بشید.

در نتیجه تنها راه ورود به بازارکار در خود رشته‌ی هوافضا ورود به سازمان های نظامی و دولتی مثل موارد پایینه:

  • سازمان صنایع هوایی (ساخت و تعمیرات اساسی انواع پرنده‌های نظامی و تجاری)
  • شرکت صنایع هواپیماسازی ایران
  • شرکت پنها ( بزرگترین پشتیبان تعمیرات سنگین ناوگان بالگردهای کشور)
  • صنایع هوایی قدس

بهترین کار در چنین شرایطی این هست که در زمان انتخاب رشته سراغ رشته‌های نزدیک به هوافضا برید. رشته‌هایی که به هوافضا شبیه باشن اما از طرفی بازاکار مناسبی رو هم داشته باشن. مثلا:

  • مهندسی مکانیک گرایش سیالات
  • مکانیک گرایش کنترل
  • مهندسی مکانیک گرایش جامدات
  • حتی مهندسی عمران گرایش سازه

افرادی که در مقاطع مختلف در رشته‌ی هوافضا و گرایش های اون تحصیل می‌کنن می‌تونن در آینده در زمینه های پایین فعالیت کنن:

  • طراحی و ساخت هواپیما
  • ساخت ماهواره و موشک
  • کار در نیروگاه ها
  • اشتغال در صنایع نفت و گاز
  • کار در پالایشگاه ها
  • فعالیت در صنایع خودروسازی
  • اشتغال در فرودگاه ها یا زمینه های مربوط

اول از همه باید به این نکته اشاره کنیم که استخدام افراد با دانش هوافضا در ارگان های دولتی و نظامی در کشور ما خیلی خیلی محدوده. یعنی ممکنه بخش زیادی از فارغ التحصیل های این رشته استخدام نشن.

اما افرادی که موفق می‌شن و به استخدام در میان در صورتی که با محدودیت ها و مشکلاتی که در بالا بهشون اشاره کردیم کنار بیان حقوقی بین 40 تا 60 میلیون تومان در ماه دارن.

اما افرادی که به هر دلیلی نمی‌تونن یا نمی‌خوان که در این سازمان ها فعالیت کنن، عمدتا وارد زمینه های دیگه‌ای که به رشته‌ی خودشون نزدیکه می‌شن و کار می‌کنن یا حتی تحصیلات خودشون رو در رشته‌های دانشگاهی دیگه‌ای ادامه می‌دن.

از نظر تحصیلی: کشورهایی مثل کانادا و انگلیس جذب و پذیرش دانشجو در رشته‌ی هوافضارو برای دانشجوهای ایرانی ممنوع کردن که این موضوع می‌تونه مشکل ساز باشه.

از نظر کاری: استخدام ایرانی ها در کشورهای خارجی در زمینه هوافضا هم تعریفی نداره و واقعا بده. حتی بودن افرادی که از دبیرستان هم در کشورهای خارجی تحصیل کردن و در اونجا هوافضا خوندن. اما در نهایت موفق نشدن که در رشته‌ی خودشون در خارج استخدام بشن!

بله؛ خانم ها هم بدون وجود مشکل یا محدودیت خاصی می‌تونن در دانشگاه هوافضا بخونن و در صورت امکان بعدها در ارگان های مختلف در این حیطه مشغول به کار بشن.