مشکلات سال کنکور: چرا تا می‌خوام درس بخونم، یه کاری پیش میاد؟

چرا تا تصمیم میگیرم درس بخونم یه کاری پیش میاد و نمیتونم بخونم؟

احتمالاً برای شما هم پیش اومده که تا تصمیم جدی می‌گیرید که درس بخونید، یهو همه مشکلات از در و دیوار سرازیر می‌شن و همه نقشه‌‌هاتون رو نقش بر آب می‌کنن! مشکلات سال کنکور خیلی از بچه‌ها رو آزار می‌ده و ذهنشون رو درگیر می‌کنه. ما توی این مطلب، راهکار مقابله با این مشکلات رو توضیح دادیم، پس حتماً تا آخر مطلب رو بخون تا یاد بگیری چطور با وجود مشکلات، درس بخونی و به هدفت برسی.

چرا توی سال کنکور انقدر مشکل داریم؟ با مشکلات سال کنکور چه کار کنیم؟
چرا تا میام درس بخونم یه کاری پیش میاد؟

مشکلات سال کنکور چرا به‌ وجود میان؟

قبل از هر چیز، نکته خیلی مهم اینه که شما باید دیدتون رو عوض کنید. مسئله این نیست که تا قصد می‌کنید درس بخونید، سر و کله مشکلات پیدا می‌شه، بلکه مشکلات همیشه وجود داشته‌ن، دارن و خواهند داشت! یعنی هیچ مرحله‌ای در زندگی نیست که بدون مشکل طی بشه. اما گاهی وقت‌ها، مثل سال کنکور، چون ما نیاز داریم که تمام تمرکزمون روی یه موضوع خاص باشه، مشکلات بیش‌تر اذیتمون می‌کنن و روی مخمون می‌رن. اما مسئله خیلی مهمی که باید درباره مشکلات سال کنکور بهش توجه کنید، بدل‌پوشی ذهنیه. بدل‌پوشی یعنی خیلی وقت‌ها مغز ما مشکلات و محدودیت‌های موجود رو تبدیل به بهونه‌هایی برای توجیه تنبلی می‌کنه. یعنی به هر دری می‌زنیم و به هر چیزی متوسل می‌شیم که درس نخونیم، در حالی که اون مشکل اون‌قدری بزرگ و عجیب نیست که مانعی بر سر راه ما باشه! پس یادتون باشه که در برابر بهونه‌ها مقاومت کنید و اجازه ندید متوقفتون کنن و گول بازی‌های ذهنتون رو هم نخورید!

اگه ویدیوهای توی سایت رو نمیبینین؛ لطفا وی پی ان تون رو خاموش کنین و مجددا صفحه رو Refresh کنین تا بدون دردسر هزاران ساعت فیلم مشاوره کنکور رو اینجا ببینین!ممنونیم! 🙂

مشکلات هیچ‌وقت قرار نیست تموم بشن: حساس نشو!

همون‌طور که بالاتر گفتیم، هر برهه از زندگی مشکلات خاص خودش رو داره و روی کره زمین، هیچ آدمی رو پیدا نمی‌کنید که بدون مشکل باشه. پس بذارید خیالتون رو راحت کنیم و آب پاکی رو بریزیم رو دستتون؛ مشکلات زندگی هیچ‌وقت قرار نیست تموم بشن. مشکلات سال کنکور چیزیه که همه بچه‌های کنکوری باهاش دست‌و‌پنجه نرم می‌کنن و شما تنها آدمی نیستید که گرفتار این مشکلاته. آدمی که حساسه، یعنی روحیه نازک‌نارنجی‌ای داره، توی زندگی خیلی خیلی بهش سخت می‌گذره! چون زندگی با احدالناسی شوخی نداره و این آدم احتمالاً در مواجهه با هر مشکلی قالب تهی می‌کنه. کنکور هم یکی از مراحل زندگیه که سختی‌های خودش رو داره، اما شما باید بتونید با این مشکلات مقابله کنید، بعضی‌هاشون رو حل کنید و با بعضی‌ها هم کنار بیاید و مسیرتون رو ادامه بدید تا بتونید به اهدافتون برسید. پس حساس نشید و با قدرت در برابر مشکلات بایستید.

راهکار حل مشکلات سال کنکور

کارها به‌طور کلی به ۴ دسته تقسیم می‌شن:

  • کارهای غیرمهم غیرفوری: این کارها رو شجاعانه رها کنید و به درستون برسید! منظور از این‌ها، کارهاییه که اهمیتی ندارن و انجام‌ندادنشون اختلالی در وضعیت شما ایجاد نمی‌کنه.
  • کارهای غیرمهم فوری: بعضی کارها هستن که گرچه در کنکور اهمیت ندارن، اما به‌هرحال باید فوراً انجام بشن. بهتره که انجام این کارها رو برون‌سپاری کنید. یعنی از پدر، مادر، خواهر، برادر یا هر کسی که باهاش راحت هستید درخواست کنید که این کار رو برای شما انجام بدن.
  • کارهای مهم غیرفوری: برای انجام کارهایی که اهمیت زیادی دارن، اما فوری نیستن و زمان برای انجامشون در اختیار دارید، برنامه‌ریزی کنید. در مدت زمان باقی‌مونده با یه برنامه‌ریزی خوب می‌تونید به‌راحتی این نوع کارها رو پیش ببرید.
  • کارهای مهم فوری: همون‌طور که واضحه، این کارها رو باید فوراً، همین الان انجام بدید! یادتون باشه تا وقتی کارهای مهم و فوری‌تون رو انجام ندادید، سراغ کارهای دیگه نرید.

برای حل مشکلات، باید اول تشخیص بدید که میزان اهمیت و فوریت هر کدوم چه‌قدره و بعد دونه‌دونه سراغشون برید و حلشون کنید. پس در سال کنکور، حتماً فرمول بالا رو رعایت کنید تا بتونید به کارهاتون برسید و دچار مشکل هم نشید.