مشورت با دانشجوها برای انتخاب رشته

اهمیت مشورت با دانشجوها برای انتخاب رشته انتخاب رشته بر اساس نظرات دانشجویان

انتخاب رشته صحیح و آگاهانه اهمیت زیادی داره. چون تعیین‌کننده مسیر تحصیلی و شغلی آینده شماست و باید حداقل ۴سال از بهترین سال‌های عمرتون رو در فضای رشته‌ای که انتخاب می‌کنید، بگذرونید. پس خیلی مهمه که قبل از تصمیم‌گیری نهایی، خوب تحقیق و پرس‌و‌جو کنید و با آگاهی کامل تصمیم بگیرید. خیلی از بچه‌ها برای انتخاب رشته، با دانشجوهایی که در رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف مشغول به تحصیلن هم مشورت می‌کنن تا اطلاعات بیش‌تری به دست بیارن. توی این مقاله از کیمیاگرخونه، می‌خوایم درباره همین موضوع صحبت کنیم. بگیم که مشورت با دانشجوها برای انتخاب رشته چه مزایا و معایبی داره و اصلاً کار خوبی هست یا نه.

مزایای انتخاب رشته بر اساس نظر دانشجوها

برای انتخاب رشته، در مرحله اول قطعاً مشورت‌کردن و راهنمایی‌گرفتن از یه مشاور آگاه و باتجربه از اوجب واجباته! اما علاوه بر این، صحبت‌کردن با دانشجوها هم می‌تونه کمک‌کننده باشه. چون اون‌ها فضای رشته و دانشگاه رو از نزدیک لمس کردن و می‌تونن تجربیات واقعی‌شون رو در اختیار شما قرار بدن. مشورت‌ با دانشجوها برای انتخاب رشته، سه تا مزیت مهم داره که در ادامه درباره‌شون صحبت می‌کنیم.

به‌دست‌آوردن اطلاعات واقعی

وقتی با دانشجوها صحبت می‌کنید، می‌تونید درباره رشته و دانشگاه موردنظرتون، اطلاعات واقعی به دست بیارید. چون دارید مستقیماً از کسی سؤال می‌کنید که در فضای رشته و دانشگاه بوده و همه‌چیز رو از نزدیک لمس کرده. ممکنه شما نسبت به یک رشته یا دانشگاه تصوری داشته باشید که منطبق بر واقعیت نباشه و مشورت‌کردن با دانشجوهای اون رشته و دانشگاه، می‌تونه شما رو از اشتباه دربیاره و کمک کنه با وضعیت واقعیِ موجود آشنا بشید. بنابراین، حتماً درباره موضوعات مختلفی مثل جو و فضای دانشگاه، محل و امکانات خوابگاه، سطح علمی اساتید و هر چیزی که براتون مهمه، از دانشجوها پرس‌و‌جو کنید تا اطلاعات مفیدی به دست بیارید.

مثلاً دانشگاه خوارزمی کرج نزدیک تهرانه و از این جهت که می‌تونید به بازار کار بسیار متنوع و گسترده شهر تهران نزدیک باشید، انتخاب خوبیه. اما نکته این‌جاست که محل این دانشگاه اطراف کرجه و تقریباً خارج از شهر محسوب می‌شه. یعنی مثل دانشگاه تهران نیست که وقتی از دانشگاه بیرون میاید، وارد خیابون‌های شلوغ مرکز شهر بشید که همه امکاناتی توش وجود داره! یا مثلاً بعضی از دانشگاه‌ها هستن که خوابگاه‌هاشون با دانشگاه فاصله زیادی داره یا از مرکز شهر خیلی دوره. دانشجوهایی که در حال تحصیل هستن، می‌تونن اطلاعات خوبی درباره محیط و امکانات دانشگاه و خوابگاه‌ در اختیارتون بذارن.

به‌دست‌آوردن اطلاعات به‌روز

ممکنه شما با تحقیق درباره رشته و دانشگاه و بر اساس شنیده‌هاتون، اطلاعاتی به دست آورده باشید که قدیمی و مربوط به سال‌ها پیش باشه. مثلاً یکی از دانش‌آموزهای کیمیاگرخونه، می‌خواست مهندسی کامپیوتر دانشگاه تهران رو انتخاب کنه، چون تصور می‌کرد امکانی که قبلاً برای معرفی دانشجوهای دانشگاه تهران به استرالیا برای کار و اشتغال وجود داشت، هنوز هم برقراره. در صورتی که این قانون چند سالی می‌شه که برداشته شده. از اون‌جایی که مقررات و قوانین ممکنه هر سال دچار تغییر و تحول بشن، بهتره که حتماً با دانشجوها مشورت کنید تا از آخرین قوانین به‌روزشده دانشگاه مطلع بشید.

مطلع‌شدن از جو دانشگاه

وقتی با دانشجوها مشورت می‌کنید، می‌تونید از جو دانشگاه و رشته هم مطلع بشید. مثلاً ممکنه تصور شما این باشه که دانشجوهای دانشکده فنی دانشگاه تهران، فقط سرشون توی کتابه و به هیچ چیز دیگه‌ای فکر نمی‌کنن! در صورتی که خیلی از بچه‌های این دانشگاه، در حوزه کسب‌و‌کار هم فعالن و به دنبال اینن که بیزینس خودشون رو راه بندازن. بنابراین، مشورت‌کردن با دانشجوها بهتون کمک می‌کنه با جو واقعی بچه‌های اون رشته آشنا بشید و ببینید اون جو مناسب هدف شما هست یا نه.

معایب مشورت با دانشجوها برای انتخاب رشته

از اون‌جایی که هیچ گلی بی‌خار نیست، مشورت با دانشجوها هم بدون عیب نیست! چند تا از معایب این کار رو در ادامه باهم مرور می‌کنیم.

نظرات احساسی دانشجوها

خیلی وقت‌ها غرهایی که ما درباره زندگی، درس و کارمون می‌زنیم، به معنای نارضایتی از وضعیتمون نیست. بلکه صرفاً غرهای عادی روزمره‌ست که همه آدم‌ها دارن و گاهی وقت‌ها تو مسابقه کی بدبخت‌تره رقابت می‌کنن و تا ثابت نکنن که بدبخت‌ترین آدمِ روی زمینن، ول‌کن نیستن! بعضی از دانشجوها هم هستن که مُدام می‌گن از رشته یا دانشگاهشون راضی نیستن، اما وقتی بهشون می‌گی خب انصراف بده و برو دنبال علاقه‌ت، حرفی برای گفتن ندارن! این موضوع، ممکنه دیدگاه شما رو درباره رشته و دانشگاه موردنظرتون تحت تأثیر قرار بده و دلسردتون کنه.

تفاوت اهداف و رویکردها

قطعاً اهداف و خواسته‌های آدم‌ها مختلف، باهم متفاوته و یک محیط نمی‌تونه برای همه راضی‌کننده باشه. یکی ممکنه هدفش از تحصیل این باشه که بتونه وارد بازار کار بشه و شغل خوبی پیدا کنه، در حالی که یکی دیگه، عاشق دنیای علم و پژوهشه و می‌خواد به یک شخصیت برجسته آکادمیک تبدیل بشه. بنابراین، نظر دانشجویی که دارید باهاش مشورت می‌کنید، تحت تأثیر خواسته‌ها و اهدافشه. یعنی رضایت یا عدم‌رضایتش از رشته و دانشگاهی‌ که در اون تحصیل می‌کنه، به این بستگی داره که اون رشته و دانشگاه می‌تونه خواسته‌هاش رو محقق کنه یا نه. بنابراین، وقتی با دانشجوها مشورت می‌کنید، حتماً این نکته رو در نظر داشته باشید که خواسته‌ خودتون چیه و اون دانشگاه برای هدفی که دارید جای خوبی هست یا نه.

تفاوت جو دانشگاه در زمان‌های مختلف

این‌که شما در چه زمانی و در چه موقعیتی از دانشجوها درباره این‌که از رشته و دانشگاهشون راضی هستن یا نه، سؤال می‌کنید، روی جوابی که بهتون می‌دن تأثیر داره! مثلاً اگه شما وسط امتحانات پایان‌ترم از دانشجویی که حسابی درگیر و گرفتار امتحان‌‌ و درس‌خوندنه، بپرسید از وضعیتش راضی هست یا نه، امکان این‌که بگه نه خیلی زیاده! در چنین شرایطی، فشار روانی و استرس روی دانشجوها بالاست و هر دانشجویی ممکنه شب امتحان بارها به خودش بگه «غلط کردم»! پس دقت کنید که در چه موقعیتی دارید مشورت می‌کنید، چون در زمان‌‌های مختلف، نظر بچه‌ها ممکنه تغییر کنه.

تأثیر روحیات فردی در نظرات دانشجوها

روحیات و اخلاقیات افراد باهم متفاوته و این موضوع، روی نظری که درباره رشته یا دانشگاهشون دارن تأثیر می‌ذاره. مثلاً کسی که درونگراست، در یه محیط شلوغ و پر از روابط اجتماعی مختلف، احساس راحتی نداره و برعکس. علاوه بر این، ممکنه نارضایتی بعضی‌ها از محیط، ناشی از رفتارها‌ و روحیات خودشون باشه ولی متوجه این موضوع نباشن. مثلاً ممکنه از یکی از دانشجوهای شریف درباره جو دانشگاه سؤال کنید و در جواب بهتون بگه که اصلاً از فضای موجود راضی نیست، چون هیچ دوستی در دانشگاه نداره. چنین مسئله‌ای ممکنه به این دلیل باشه که اون فرد ارتباطات اجتماعی ضعیفی داره و نمی‌‌تونه با دیگران روابط دوستانه شکل بده. بنابراین، وقتی می‌خواید برای انتخاب رشته، با دانشجوها مشورت کنید، حتماً به این نکته دقت داشته باشید.

سخن پایانی

مشورت‌کردن همیشه خوبه، البته نکته مهم این‌جاست که با کسی مشورت کنید که بتونه در تصمیم گیری بهتر بهتون کمک کنه. نه این‌که بیش‌تر گیجتون کنه و سردرگم‌تر بشید! وقتی می‌خواید با دانشجوها مشورت کنید، حتماً نکاتی که در این مقاله گفتیم رو در ذهن داشته باشید و تصور نکنید هرکس هرچیزی که گفت، وحی منزله و همینه و بس! گفتیم که به دلایل مختلف، ممکنه رضایتمندی افراد از رشته و دانشگاهشون باهم متفاوت باشه و این موضوع کاملاً طبیعیه. بنابراین، بهتره که به یک نفر اکتفا نکنید، با چند نفر صحبت و مشورت کنید تا درباره ابعاد مختلف موضوع اطلاعات کسب کنید.

ما در کیمیاگرخونه، با دانشجوهایی که قبولشون داریم، مدت‌هاست باهاشون در ارتباطیم و کامل می‌شناسیمشون، مصاحبه و درباره موضوعات مختلف مربوط به رشته‌ تحصیلی‌ و دانشگاهی که در اون درس می‌خونن، ازشون سؤال کردیم. پیشنهاد می‌کنیم که حتماً ویدیوهای مصاحبه رو ببینید، چون می‌تونید اطلاعات خوبی ازشون به دست بیارید.