غیرحضوری خوندن پایه دوازدهم + مزایا و معایب

بررسی شرایط و قوانین غیرحضوری خوندن پایه دوازدهم
بررسی شرایط و قوانین غیرحضوری خوندن پایه دوازدهم

غیرحضوری خوندن پایه دوازدهم ممکنه به ذهن خیلی از افرادی که می‌خوان به طور جدی تری برای کنکور درس بخونن و الان در سال یازدهم هستن رسیده باشه.

اما آیا این کار مفیده؟ با غیرحضوری درس خوندن در سال دوازدهم می‌تونم نتیجه بگیرم؟ مزایا و معایب این کار چیا هستن؟

در ادامه به صورت کامل همه چیز رو در این باره توضیح دادیم؛ پس اگر می‌خواید جواب این سوال‌هارو بگیرید، با ما همراه باشید.

راه‌های غیرحضوری خوندن سال دوازدهم 

برای اینکه بخواید پایه دوازدهم خودتون رو به صورت غیرحضوری بخونید و در کلاس‌ها شرکت نکنید 2 راه وجود داره:

  1.  مراجعه به مدارس بزرگسالان. در این مدارس اکثرا افرادی شرکت می‌کنن که چندین بار در یک درس افتادن یا می‌خوان تحصیلات خودشون رو در دبیرستان کامل کنن. شما هم می‌تونید با مراجعه به این مدارس و ثبت نام در اونها سال دوازدهمتون رو به صورت غیرحضوری بخونید. همچنین به این دلیل که در مدارس بزرگسالان نیازی به شرکت در کلاس‌ها نیست فقط باید در زمان امتحانات میان ترم یا پایان ترم در جلسه حضور داشته باشید.
  2. راه دوم هم ثبت نام در مدرسه‌های غیرانتفاعی هست. به این شکل که چون تعداد دانش آموزها در این مدارس کمتره در برخی از اون‌ها با شما راه میان که در کلاس‌ها شرکت نکنید و عملاً سال دوازدهم رو به صورت غیر حضوری بخونید. و مثل حالت قبلی فقط برای امتحانات حاضر باشید.

 مزایا و معایب غیرحضوری خوندن پایه دوازدهم

درس خوندن اون هم به صورت غیر حضوری در سال منتهی به کنکور قطعاً با مزایا و معایب خاص خودش همراهه که در ادامه به صورت کامل اون‌ها رو توضیح می‌دیم.

 مزایای گذروندن سال دوازدهم به صورت غیرحضوری

  1. صرفه جویی در زمان. اگر به صورت میانگین در هفته ۵ روز و هر روز ۶ ساعت رو برای مدرسه اختصاص بدید هفته‌ای ۳۰ ساعت و ماهانه 120 تا 140 ساعت از زمان شما گرفته می‌شه. حالا می‌تونید این میزان رو ضرب در ۸ ماه تحصیلی کنید تا متوجه بشید قدر زمان از شما گرفته می‌شه. در حالی که اگر در مدرسه حضور نداشته باشید، بخش خیلی زیادی از این زمان رو می‌تونید برای درس خوندن و تست زدن اختصاص بدید.
  2. نداشتن تکالیف بیهوده مدرسه. گاها بعضی از تکالیف و فعالیت‌هایی که بعضی معلم‌ها ازتون می‌خوان واقعاً کمکی به کنکورتون نمی‌کنه و فقط وقت شما رو می‌گیره. در حالی که اگر پایه دوازدهم رو به صورت غیرحضوری بگذرونید این مشکل وجود نخواهد داشت.
  3. صرفه‌جویی در هزینه. اگر برای غیر حضوری خوندن پایه دوازدهم در مدارس بزرگسالان شرکت کنید دیگه نیازی نیست هزینه خیلی زیادی برای رفت و آمد و تحصیلتون بپردازید. در عوض می‌تونید همون هزینه رو برای کلاس‌های کنکور،  کتاب‌های تست و…  اختصاص بدید.

 مزایای غیرحضوری گذروندن سال دوازدهم

  1. دور بودن از جو مدرسه و دوست‌ها. درسته که شاید مدرسه زمان زیادی رو از شما بگیره اما شرکت در کلاس‌ها و ملاقات کردن با دوستاتون بدون شک می‌تونه در روحیه شما تاثیر مثبتی بذاره.
  2. تنبلی. بعضی از  داوطلب‌ها و دانش آموزها این مشکل رو دارن که ‌نمی‌تونن به خودی خود کارهاشون رو مدیریت کنن و درس‌هاشون رو جلو ببرن. یعنی مدام باید یک نفر باشه که ازشون تکالیفی و تست‌های خاصی رو بخواد تا بتونن درس بخونن و پیش برن. اگر جزو این افراد هستید غیرحضوری خوندن پایه دوازدهم ممکنه براتون این مشکل رو به همراه داشته باشه که نتونید به درستی به برنامه‌هاتون برسید و دچار تنبلی بشید.

قوانین غیرحضوری خوندن سال دوازدهم

قوانین در مدارس بزرگسالان به این شکله که نیازی نیست در کلاس‌های آموزشی در طول سال شرکت کنید. فقط در امتحانات  مستمر و پایان ترم نهایی نیاز هست که در جلسه حضور داشته باشید. در مدارس غیرانتفاعی هم دقیقا به همین شکله و فقط در زمان امتحانات نیاز حتمی به حضور شما هست.

اما معمولا مدارس بزرگسالان در مرکز شهرها هستن و ممکنه از شما دور باشن؛ به همین دلیل معمولا مدارس غیرانتفاعی که در نزدیکی شما باشن برای غیرحضوری درس خوندن انتخاب مناسب تری هستن.

چطور غیرحضوری درس خوندن رو مفیدتر کنیم؟

اول از همه نیازه که حتما و حتما خارج از خونه ورزش کنید. پیشنهاد می‌کنیم سراغ ورزش های گروهی برید که بتونید با افراد مختلف حرف بزنید و معاشرت کنید تا روحیه‌تون هم عوض بشه.

دوما طبق یک برنامه مشخص درسی پیش برید تا بیخودی وقتتون تلف نشه. بهترین گزینه برنامه راهبردی قلمچی یا هر موسسه ایه که در آزمون هاش شرکت می‌کنید.

این برنامه رو جدی بگیرید و بر اساس بودجه بندی اون درس بخونید، تمام آزمون های آزمایشی خودتون رو جدی بگیرید، اونهارو تحلیل کنید و… .

در چه صورتی نباید سال دوازدهم را حضوری بخونیم؟

 اگر فردی هستید که به جو رقابتی وابسته هست یا امتحان دادن، زیرنظر معلم بودن و غیره براش انگیزه بخشه بهتره به حالت غیرحضوری فکر نکنید.

خیلی از افراد حتی رتبه برتر هایی مثل هانیه مختاری رتبه 274 تجربی و دانشجوی پزشکی یا حتی سها قمریان رتبه 141 تجربی و دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه تهران هر دو جزو افرادی بودن که می‌گفتن باید حتما مدرسه برن و در جو رقابتی اون خودشون رو قرار بدن.

از طرف دیگه شخصی مثل کیانا عباسی رتبه 297 تجربی و دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه تهران کسی بود که حتی مجموعا یک هفته هم مدرسه نرفت و سال آخر رو غیرحضوری گذروند. در نتیجه نمی‌شه گفت مدرسه رفتن یا نرفتن شمارو رتبه برتر می‌کنه.

اما اگر کسی هستید که وقتی از جمع دور هستید نمی‌تونید تمرکز کنید و درس بخونید، در این حالت بهتره پایه دوازدهم رو غیرحضوری نخونید.

در چه صورتی سال دوازدهم رو غیرحضوری بخونم؟

اگر موارد بالا براتون مهمه و باید حتما در مدرسه باشید تا در جو کنکور قرار بگیرید، به صورت کلی دو مؤلفه دیگه هم نیازه که بتونید با خیال راحت به حضوری خوندن سال دوازدهم فکر کنید.

  1. تدریس در مدرسه شما مفید و با کیفیته
  2.  جو مدرستون جو خوب و مناسبیه

 اگر همچین شرایطی براتون وجود داره می‌تونید در عین اینکه مدرسه می‌رید با داشتن یک برنامه درست مطالعاتی هم در کلاس‌ها شرکت کنید و هم درس بخونید و در کنکور به نتیجه مطلوبتون برسید.

 اما اگر مشکلات بخش قبلی رو ندارید یا مدرسه شما هم سطح خوبی نداره بدون شک غیر حضوری خوندن پایه دوازدهم می‌تونه خیلی براتون خوب باشه و به ما کمک کنه. 

برنامه‌ریزی درست در غیر حضوری درس خوندن

اولین و مهمترین چیزی که  در غیرحضوری درس خوندن باید بهش توجه کنید این هست که ساعت مطالعه شما باید خیلی بالا باشه. به این دلیل که شما در مدرسه هم شرکت نمی‌کنید و باید بتونید خودتون رو به درس‌های مدرسه و امتحانات هم برسونید.

 به همین دلیل داشتن یک برنامه درست و مناسب می‌تونه خیلی به شما کمک کنه. برای این کار می‌تونید از چیزی که بالاتر معرفی کردیم، یعنی برنامه راهبردی قلم چی یا هر موسسه‌ای که در آزمون شرکت می‌کنید، استفاده کنید.

 یا هم از مشاوره‌های مرکز مشاوره کنکور جدیدی نژاد کمک بگیرید تا بتونید بهترین برنامه رو با توجه به وضعیت درسی و اهدافتون بنویسید.