روش مطالعه هندسه امتحان نهایی | روشهای 20 گرفتن

روش مطالعه هندسه برای امتحان نهایی
روش مطالعه هندسه برای امتحان نهایی

درس هندسه در امتحان نهایی می‌تونه چالش های خاص خودش رو داشته باشه. به حدی که ممکنه تصمیم بگیرید حتی بعضی قسمت هاش رو به کل کنار بذارید. به همین دلیل هم نیازه که روش مطالعه هندسه امتحان نهایی رو بلد باشید تا بتونید نمره‌ی کامل رو بگیرید.

هندسه همیشه درسی بوده که اکثر بچه ها باهاش مشکل داشتن. حتی در کنکور هم بعضی ها کلا حذفش می‌کنن. اما همونطور که در روش مطالعه هندسه برای کنکور هم گفتیم، با بلد بودن روش مطالعه می‌تونید تا حد خوبی به سوالات این درس جواب بدید.

در ادامه به صورت کامل بهتون توضیح می‌دیم که بر چه اساسی این درس رو بخونید تا بتونید با کمترین مشکل در امتحان نهایی به سوالات هندسه جواب بدید؛ پس با ما همراه باشید.

برخلاف چندین سال قبل و همچنین برخلاف سوالات هندسه کنکور، در نظام جدید سوالات درس هندسه امتحان نهایی نسبتا آسون تر و قابل پاسخگویی هستن. خصوصا در هندسه پایه (هندسه دهم و یازدهم) این موضوع بیشتر به چشم می‌خوره.

پس می‌تونیم این رو بگیم که 20 گرفتن در امتحان نهایی درس هندسه کاملا ممکنه و اتفاقا اگر روش مطالعه رو بلد باشید راحت هم هست.

برای این که بتونید متوجه سطح سوالات هندسه بشید و بدونید روش مطالعه هندسه نهایی اگر به درستی انجامش بدید چقدر می‌تونه روی نمره‌ی 20 شما تاثیر بذاره، حتما نمونه سوالات نهایی هندسه سال های قبل رو دانلود کنید و یه نگاه اجمالی بهشون بندازید.

هندسه در کنکور جزو دروسی هست که به دلیل سخت بودن سوالاتش معمولا خیلی نمی‌شه درصدهای بالای درش گرفت. مگر این که در اون سال که کنکور می‌دید طراح سوالات رو ساده طرح کرده باشه.

اما اگر فرض کنیم مثل همیشه سوالات نهایی هندسه قراره سخت باشه، برای این که بتونید این کم شدن درصد رو جبران کنید و تراز خودتون رو بالا نگه دارید، باید تمام تلاشتون رو بکنید که در نهایی 20 بشید.

چون همونطور که می‌دونید 60% از تراز شمارو نمرات نهایی شما تشکیل می‌دن.

برای این که بتونید در امتحان نهایی بهترین نمره‌ی ممکن رو در درس هندسه بگیرید طبق مراحل پایین پیش برید.

اولین کار برای امتحان نهایی درس هندسه اینه که درسنامه‌ی خودتون رو با دقت مطالعه کنید. حالا این درسنامه می‌تونه کتاب درسی، جزوه معلم، درسنامه کتاب تست یا هرچیزی که بهتون کمک می‌کنه باشه.

وقتی که می‌خواید اثبات های هندسه رو حفظ کنید و در امتحان بنویسید، با تمام جزئیات مطالب رو بخونید. چون نوشتن چیزهای ساده هم در نهایی مهمه و ممکنه نمره‌ای براش اختصاص داده باشن.

مثلا:

  • حتما علامت درجه، زاویه و مثلث رو روی حروف قرار بدید.
  • در آخر حتما نتیجه گیری رو دقیق و کامل بنویسید.
  • تمام مراحل اثبات رو کامل بنویسید. حتی بخش هایی که ریاضی نیستن و نیازه بیان بشن رو با جملات توضیح بدید.

وقتی به خوبی روی آموزش های درسنامه مسلط شدید وقت حل کردن نمونه سوالات هندسه هست. البته خیلی مهمه که حتما این سوالات رو با الگوی کیمیاگری حل کنید.

می‌تونید سوالات هندسه نهایی رو از بایگانی سایت قلمچی دانلود کنید.

این الگو شامل مراحل پایین می‌شه:

وقتی به شما در درس هندسه سوالی می‌دن بدون شک در خود صورت سوال یا در شکلی که براش رسم شده یک سری اطلاعات گنجونده می‌شه. اولین کار شما اینه که حتما اون اطلاعات رو برای خودتون ساده و شفاف کنید.

مثلا اگر در متن سوال گفته طول AB با AC برابره، این موضوع رو روی شکل به روشی که متوجه بشید برای خودتون مشخص کنید.

هیچوقت چه در نهایی و چه در کنکور، طراح اطلاعات رو بی دلیل به شما نمی‌ده. مثلا وقتی سوال می‌گه که در مثل ABC داریم AC = AB، این به این معنیه که مثلث شما متساوی الساقینه.

از همین موضوعات و ساده کردن اونها هم با توجه به خواسته‌ی سوال می‌تونید به چیزهای بیشتری برسید و جواب رو پیدا کنید.

بدون شک اگر به مفاهیم کتاب مسلط باشید، اطلاعات سوال رو به درستی برای خودتون ساده و شفاف کرده باشید و همچنین اگر به درستی از اطلاعات استفاده کنید، با کمی کلنجار رفتن با سوال و جابجا کردن و اضافه کردن داده می‌تونید به جواب نهایی برسید.

لازمه‌ی این که بتونید در این بخش قوی بشید هم اینه که سوالات زیادی رو با همین الگوی کیمیاگری که گفتیم حل کنید.

یکی از کارهای موثر در روش مطالعه هندسه امتحان نهایی اینه که برای هر تیپ سوال یک نمونه حل کنید (نه این که اعدادش رو حل کنید، بلکه بلد بودن روش حل مهمه).

چون در اکثر مواقع روش حل هر تیپ از سوالات هندسه ثابته؛ خصوصا در نهایی.

مثلا بعضی از سوالات شکل دار به این روش حل می‌شن که اول باید اطلاعات رو کنار هم قرار بدیم، بخش هایی که به خواسته سوال مربوط هستن رو با دانش خودمون ادغام کنیم و به یک سری تساوی ها برسیم، در آخر هم با یک دستگاه معادلاتی جواب رو در بیاریم.