تفاوت مهندسی شهرسازی و معماری چیه؟

تفاوت رشته معماری و شهرسازی

اول از همه توجه کنید که هدف ما از گفتن انواع تفاوت مهندسی شهرسازی و مهندسی معماری  انتخاب کردن بهتر و بدتر بین این دو نیست. بلکه شباهت ها و تفاوت‌های تاثیرگذار بین اون دو رو می‌گیم تا بتونید با توجه به علاقه و اهدافتون بهترین مورد رو برای خودتون انتخاب کنید. توی ویدیوی زیر کیمیاگر اعظم کامل و دقیق براتون توضیح میده پس اول این ویدیو رو ببینید بعد میریم سراغ ادامه مطلب:

مقایسه مهندسی معماری و مهندسی شهرسازی

  • در اکثر دانشگاه‌هایی که مهندسی شهرسازی و مهندسی معماری رو دارن هردوی اون‌ها در یک دانشکده هستن.
  • کار یک مهندسی معمار در واقع طراحی کردن انواع بنا ها و المان های داخلی و خارجی هست.
  • اما شهرسازی رو می‌شه ترکیب معماری و علوم انسانی دونست. مثلا این که ساخت یک پارک ممکنه در چه محلی مناسب باشه. یا چطور می‌تونه روی کیفیت زندگی مردم اون منطقه تاثیر بزاره از وظابف یه شهرسازه. شهرسازی همچنین در مقاطع بالا هم گرایش های بسیار متنوعی داره.

بازارکار معماری بهتره یا شهرسازی؟؟

قبلا توی کیمیاگرخونه بازارکار مهندسی معماری و بازارکار مهندسی شهرسازی رو دقیق و کامل بررسی کردیم. حالا امروز نکات اضافی رو راجع به این دو رشته بررسی میکنیم:

  • از نظر بازارکار، حالت استخدامی برای هر دو در یک سطح هست و چندان بازارکار داغی به حساب نمیاد.
  • بازارکار مستقل برای شهرسازی به خودی خود وجود نداره چون در همه حالت ها طرف قرارداد پروژه های شهرسایی به دولت و پروژه های دولتی برمیگرده. پس بازارکار مستقل شهرسازی هم مثل حالت استخدامی چندان تعریفی نداره. چون شما نمی‌تونید به تنهایی کار کنید، مگر اینکه در پروژه‌های شهرسازی مختلف مشارکت داشته باشید. 
  • اما تفاوت مهندسی شهرسازی  و مهندسی معماری  در اینه که بازار کار مستقل معماری خیلی شرایط بهتری داره. مثلاً هر خونه یا ساختمونی که ساخته بشه به یک معمار حتی به عنوان ناظر نیاز داره.
  • هم مهندسی شهرسازی و هم مهندسی معماری در دانشگاه هزینه های نسبتاً بالایی دارن. همچنین شهرسازی مطالعات میدانی زیادی رو هم داره.

در آخر باید بگیم کرم معماری یک رشته‌ی هنری به حساب میاد. اما شهرسازی رشته‌ای بین زمینه‌های فنی مهندسی و هنری هست. 

راستی حتما به معرفی رشته‌ی معماری و معرفی رشته‌ی شهرسازی در کیمیاگرخونه هم سر بزنید.