شرایط تغییر رشته در متوسطه دوم

شرایط تغییر رشته در متوسطه دوم
شرایط تغییر رشته در متوسطه دوم

بعضی از دانش‌آموزهای پایه نهم برای انتخاب رشته دچار شک و تردید و سردرگمی‌ان و در نهایت، ممکنه تصمیم اشتباهی بگیرن و رشته‌ای رو انتخاب کنن که هیچ علاقه‌ای بهش ندارن. حتی ممکنه با علاقه وارد اون رشته بشن، اما بعد از مدتی بفهمن که اون چیزی نبوده که تصور می‌کردن. خبر خوب اینه که برای این دانش‌آموزها امکان تغییر رشته وجود داره و می‌تونن از این فرصت استفاده کنن و وارد مسیری بشن که واقعاً دوست دارن و فکر می‌کنن توی اون می‌تونن موفق باشن. توی این مطلب از کیمیاگرخونه، شرایط تغییر رشته در متوسطه دوم رو توضیح دادیم، پس اگه قصد تغییر رشته داری، حتماً همراهمون باش.

برای تغییر رشته در متوسطه دوم باید چه کار کنیم؟

در متوسطه دوم، دو تا موقعیت برای تغییر رشته وجود داره:

  • تغییر رشته از پایه دهم به یازدهم
  • تغییر رشته از پایه یازدهم به دوازدهم

به‌طور کلی، برای تغییر رشته دو تا فرایند باید طی بشه که در ادامه مفصل‌ توضیحشون می‌دیم:

  • مراحل اداری
  • گذروندن دروس تخصصی رشته جدید

مراحل ا‌داری تغییر رشته در متوسطه دوم

فرایند اداری تغییر رشته، چه برای تغییر رشته از دهم به یازدهم و چه برای تغییر رشته از یازدهم به دوازدهم، سه مرحله داره که حتماً باید انجام بدید:

  • پرکردن فرم الف: توی اولین مرحله، باید فرم تغییر رشته الف رو از مدرسه دریافت و پر کنید. دقت کنید که هم شما و هم والدینتون حتماً باید این فرم رو امضا کنید و انگشت بزنید.
  • تحویل فرم تغییر رشته به مدرسه: بعد از این‌که فرم رو پر کردید، باید اون رو تحویل مدرسه بدید تا هم مشاور و هم مدیر مدرسه اون رو تأیید کنند.
  • تحویل فرم به آموزش‌و‌پرورش منطقه: در آخرین مرحله، باید فرم تأییدشده توسط مدرسه رو تحویل آموزش‌و‌پرورش منطقه خودتون بدید و اگه اون‌ها موافقت کنن، مراحل اداری تغییر رشته شما انجام شده.

توجه: حتماً حداکثر تا ۱۵ روز قبل از شروع امتحانات خردادماه یا شهریورماه باید تصمیم قطعی‌ برای تغییر رشته‌تون رو گرفته باشید تا بتونید توی فرصت باقی‌مونده، کارهای اداریش رو انجام بدید و خودتون رو به امتحانات برسونید.

شرکت در امتحانات دروس تخصصی برای تغییر رشته در متوسطه دوم

وقتی می‌خواید از پایه دهم به یازدهم یا از یازدهم به دوازدهم تغییر رشته بدید، قاعدتاً شما دروس تخصصی رشته جدید رو نگذروندید. به همین دلیل، باید توی امتحانات دروس تخصصی اون رشته توی خرداد یا شهریور شرکت کنید و نمره قبولی بگیرید تا بتونید مجوز ورود به رشته جدید رو دریافت کنید.

امتحانات تغییر رشته دهم به یازدهم

توی جدول زیر، دروس تخصصی پایه دهم رشته‌های ریاضی، تجربی، و انسانی آورده شده:

دهم ریاضیدهم تجربیدهم انسانی
ریاضی ۱ریاضی ۱علوم‌‌‌و‌فنون ادبی ۱
هندسه ۱زیست‌شناسی ۱جامعه‌شناسی ۱
شیمی ۱شیمی ۱اقتصاد
فیزیک ۱فیزیک ۱منطق
جدول دروس تغییر رشته دهم به یازدهم

برای تغییر رشته، باید در امتحانات دروسی شرکت کنید که توی رشته قبلی‌تون اون رو نگذروندید. مثلاً اگه رشته‌تون تجربی بوده، برای رفتن به رشته ریاضی لازم نیست دروس شیمی، فیزیک و ریاضی رو امتحان بدید، چون این سه درس در پایه دهم بین رشته‌های تجربی و ریاضی مشترک هستن.

  • برای تغییر رشته از رشته تجربی به ریاضی، باید در امتحان هندسه ۱ شرکت کنید.
  • برای تغییر رشته از رشته ریاضی به تجربی، باید در امتحان زیست‌شناسی ۱ شرکت کنید.
  • برای تغییر رشته از رشته‌های تجربی و ریاضی به انسانی، باید در امتحانات «علوم و فنون ادبی ۱»، «جامعه‌شناسی ۱»، «اقتصاد»، و «منطق» شرکت کنید.
  • برای تغییر رشته از رشته انسانی به تجربی، باید در امتحانات «ریاضی ۱»، «زیست‌شناسی ۱»، «فیزیک ۱»، و «شیمی ۱» شرکت کنید.
  • برای تغییر رشته از رشته انسانی به ریاضی، باید در امتحانات «ریاضی ۱»، «هندسه ۱»، «فیزیک ۱»، و «شیمی ۱» شرکت کنید.

امتحانات تغییر رشته یازدهم به دوازدهم

توی جدول زیر، دروس تخصصی پایه یازدهم رشته‌های ریاضی، تجربی، و انسانی رو آوردیم:

یازدهم ریاضییازدهم تجربییازدهم انسانی
حسابان ۱ریاضی ۲علوم‌وفنون ادبی ۲
هندسه ۲زیست‌شناسی ۲جامعه‌شناسی ۲
فیزیک ۲فیزیک ۲عربی ۲
شیمی ۲شیمی ۲فلسفه ۱
جدول دروس تغییر رشته یازدهم به دوازدهم
  • برای تغییر رشته از رشته تجربی به ریاضی، باید در امتحان «هندسه ۲» و «شیمی ۲» شرکت کنید. چون «حسابان ۱» رشته ریاضی با «ریاضی ۲» تجربی و «فیزیک ۲» ریاضی با «فیزیک ۲» تجربی تطبیق می‌خورن و دیگه نیازی به امتحان‌دادن نیست.
  • برای تغییر رشته از رشته ریاضی به تجربی، باید در امتحان «زیست‌شناسی ۲» و «شیمی ۲» شرکت کنید.
  • برای تغییر رشته از رشته‌های ریاضی و تجربی به انسانی، باید در امتحان «علوم‌و‌فنون ادبی ۲»، «جامعه‌شناسی ۲»، «عربی ۲»، و «فلسفه ۱» شرکت کنید.
  • برای تغییر رشته از رشته انسانی به تجربی، باید در امتحان «ریاضی ۲»، «فیزیک ۲»، «شیمی ۲»، و «زیست‌شناسی ۲» شرکت کنید.
  • برای تغییر رشته از رشته انسانی به ریاضی، باید در امتحان «حسابان ۱»، «هندسه ۲»، «فیزیک ۲»، و «شیمی ۲» شرکت کنید.

جمع‌بندی

اگه دانش‌آموز پایه دهم یا یازدهم هستید و نسبت به رشته‌تون احساس نارضایتی می‌کنید، هنوز راه برگشت و گام‌برداشتن در مسیر موردعلاقه‌تون وجود داره. اما سعی کنید با تحقیق و آگاهی کافی تصمیم بگیرید و عجولانه عمل نکنید. توی این مطلب، تمام نکات لازم برای تغییر رشته در متوسطه دوم رو مرور کردیم، ولی اگه هنوز هم سؤال یا ابهامی درباره این فرایند دارید، حتماً برامون کامنت بذارید تا بهشون جواب بدیم.