کلاهبرداری در انتخاب رشته کنکور

روش های کلاهبرداری در انتخاب رشته کنکور سراسری

مرحله انتخاب رشته، یکی از مراحل مهم کنکوره و بعضی از دانش‌آموزها ممکنه تحت تأثیر تبلیغات دروغین مشاورهای سودجوی کنکور قرار بگیرن که فقط به دنبال منافع شخصی و مالی خودشون هستن. با توجه به نزدیک‌شدن مهلت انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳، توی این مقاله می‌خوایم دو روش کلاهبرداری رایج در انتخاب رشته رو توضیح بدیم تا آگاه بشید و در دام این افراد نیفتید.

یکی از شگردهایی که مشاورهای کنکور، البته بهتره بگیم مشاورنماها، در انتخاب رشته انجام می‌دن اینه که کارنامه کنکور یه دانش‌‌آموز رو به شما نشون می‌دن که با رتبه خیلی بالا، تونسته در یه رشته و دانشگاه خیلی خوب قبول بشه! مثلاً یکی رتبه‌ش ۲۰۰۰۰ بوده و دانشگاه شریف قبول شده! همچین چیزی مثل اینه که به شما بگن می‌تونید با ۱۰۰میلیون، لامبورگینی بخرید! قطعاً شما همچین ادعایی رو باور نمی‌کنید، پس نباید حرف این مشاورها رو هم باور کنید و گول حرف‌هاشون رو بخورید.

مشاورهایی که چنین حرف‌هایی می‌زنن، قطعاً دارن چیزی رو از شما پنهون می‌کنن! در چنین شرایطی، سه حالت وجود داره.

  • اولین حالت اینه که قبولی اون دانش‌آموز طوریه که محل تحصیلش یک شهر دیگه‌ست. همون‌طور که می‌دونید، بعضی از دانشگاه‌های تاپ کشور، در شهرهای دیگه هم شعباتی دارن که زیر نظر دانشگاه اصلی اداره می‌شه. مثلاً فردی مهندسی صنایع دانشگاه تهران قبول شده، ولی محل تحصیلش شماله!
  • دومین حالت مربوط به نوع پذیرشه. بعضی از رشته‌ها هستن که تعهد خدمت دارن. یعنی فارغ‌التحصیل‌ها مجبورن مثلاً سه‌برابر مدت تحصیلشون رو در یک سازمان یا منطقه خاصی خدمت کنن. اما مشاورها این موضوع ر‌و به شما نمی‌گن. در حالت دیگه‌ای هم ممکنه دانش‌آموزی با رتبه نه چندان خوب، در پردیس خودگردان یکی از دانشگاه‌های سراسری قبول شده باشه، اما مشاور اشاره‌ای به این موضوع نکنه که این فرد در پردیس خودگردان قبول شده و باید شهریه پرداخت کنه.
  • سومین حالت دغل‌بازی بعضی مشاورها هم مخفی‌کردن سهمیه کنکوره! همون‌طور که می‌دونید، سهمیه‌های مختلفی وجود داره که روی رتبه داوطلب‌هایی که مشمول هستن، اثر می‌ذاره. گاهی وقت‌ها، مشاورها فقط رتبه کشوری دانش‌آموز رو بهتون می‌گن. در صورتی که انتخاب رشته، با رتبه در سهمیه انجام می‌شه. اما مشاور، به این‌که این فرد مشمول سهمیه بوده که تونسته در رشته و دانشگاه خوبی قبول بشه هیچ اشاره‌ای نمی‌کنه.

یکی دیگه از روش‌های کلاهبرداری در انتخاب رشته، تضمین قبولی در دانشگاه‌های برتره. فرض کنید که رتبه دانش‌آموزی در کنکور، ۲۰۰۰۰ شده و مشاور انتخاب رشته‌ی این دانش‌آموز، با شعار قبولی تضمینی، بهش وعده می‌ده که حتماً دانشگاه تهران قبول می‌شه! اما همون نکته‌ای که در قسمت قبل گفتیم، در این‌جا هم صادقه. یعنی این دانش‌آموز شاید بتونه در دانشگاه تهران قبول بشه، اما قطعاً محل تحصیلش دانشکده‌های دانشگاه تهران در شهرهای دیگه خواهد بود. پس گول قبولی‌های تضمینی این‌چنینی رو نخورید. به‌صورت منطقی و واقع‌گرایانه به موضوع نگاه کنید. قطعاً کسی با رتبه ۲۰هزار، نمی‌تونه در دانشگاه تهران قبول بشه! به‌جای اعتمادکردن به همچین شعارهای دروغینی، سعی کنید امکان‌های قبولی منطقی متناسب با رتبه‌تون رو بررسی و از بین اون‌‌ها، بهترین گزینه رو انتخاب کنید.

یادتون باشه که ضمانت این افراد عملاً هیچ پایه و اساسی نداره. شما دستتون به جایی بند نیست که بتونید روی حرف و تضمین این افراد حساب کنید و بعداً یقه‌شون رو بگیرید! پس آگاه باشید، گول حرف‌های پرفریب مشاورهای کلاهبردار رو نخورید و روی آینده‌تون قمار نکنید.

در زمان انتخاب رشته، حتماً به محل تحصیل رشته‌های مختلف توجه کنید. چون بعضی از دانشگاه‌های برتر و تاپ کشور، مثل دانشگاه تهران، در شهرهای دیگه هم دانشکده دارن. یعنی بعد از فارغ‌التحصیلی، شما مدرک معتبر دانشگاه تهران رو دریافت می‌کنید. اما دقت کنید که شهرهای کوچک‌تر، امکانات کلانشهری مثل تهران رو ندارن، بازار کار در اون‌ها ضعیف‌تره و قطعاً کیفیت آموزشی پایین‌تری هم دارن.

توی این مقاله، دو ترفندی که بعضی از مشاورهای انتخاب رشته برای جذب دانش‌آموزها، به‌خصوص دانش‌آموزهایی که رتبه چندان خوبی در کنکور کسب نکردن، به کار می‌گیرن رو معرفی کردیم. هدف ما از توضیح این روش‌ها اینه که نسبت بهشون آگاه بشید و در دام چنین افراد سودجویی که گاهی برای انتخاب رشته، مبالغ عجیب‌و‌غذیب و هنگفتی دریافت می‌کنن، نیفتید. انتخاب رشته کنکور یه تابع ریاضی داره و سازمان سنجش بر اساس اون، قبولی‌ها رو مشخص می‌کنه. بنابراین هیچ مشاوری نمی‌تونه معجزه کنه و طوری انتخاب رشته کنه که دانش‌آموزی با رتبه‌ بالا، بتونه در  رشته‌ها و دانشگاه‌های تاپ قبول بشه.

ما در کیمیاگرخونه، همیشه سعی می‌کنیم بچه‌ها رو به واقع‌بینی و دید منطقی تشویق کنیم. به همین دلیله که شعار انتخاب رشته‌مون اینه که کمکتون می‌کنیم تا بهترین رشته‌ای که می‌تونید رو قبول بشید. نه این‌که وعده بیهوده معجزه بدیم و دانش‌آموزها رو به سمت رؤیاهای واهی سوق بدیم. برای انتخاب رشته اصولی و درست، باید حوزه علاقمندی‌تون رو مشخص کنید، درباره رشته‌های مختلف تحقیق کنید و به کمک یک مشاور باتجربه، متخصص و دلسوز بهترین انتخاب رو انجام بدید.