پشت‌ کنکور ریاضی بمونم یا نه؟

پشت کنکور ریاضی بمونم یا نه؟

خیلی از دانش‌آموزها در دوراهی بین پشت کنکور موندن یا نموندن گیر می‌کنن و نمی‌دونن که ارزشش رو داره یک سال دیگه تلاش کنن یا نه. در این مقاله، می‌خوایم به این سؤال جواب بدیم و بگیم که پشت کنکور ریاضی موندن کار درستیه یا نه. پس اگه تو هم تردید داری که پشت کنکور بمونی یا نه، حتماً تا انتهای این مقاله همراه کیمیاگرخونه باش.

اهمیت پشت کنکور موندن در رشته ریاضی

نکته‌ای که قبل از هر چیز باید بدونید اینه که در رشته ریاضی، شهر و دانشگاهی که قبول می‌شید، تأثیر بسیار زیادی در ادامه تحصیل، بازار کار و مهاجرت داره. در ادامه توضیح می‌دیم که علت این موضوع چیه.

تأثیر شهر و دانشگاه در بازار کار

در محتواهای قبلی کیمیاگرخونه هم تأکید کردیم که اگه رشته‌های دانشگاهی ریاضی رو در شهر تهران بخونید، به بازار کار متنوع و گسترده‌ای دسترسی خواهید داشت که به هیچ وجه با بازار کار شهرستان‌ها قابل مقایسه نیست. در شهر تهران، تعداد بسیار زیادی شرکت‌، استارتاپ‌، سازمان‌ و ارگان‌ وجود داره که موقعیت‌های شغلی فراوونی رو برا فارغ‌ التحصیل‌ها و دانشجوها فراهم می‌کنه. به‌علاوه، درس‌ خوندن در دانشگاه‌های مطرح نقطه قوت تأثیر گذاری در رزومه‌تون به شمار می‌ره که شانس استخدام‌ شدن در موقعیت‌های شغلی خوب رو برای شما بیش‌تر می‌کنه.

تأثیر شهر و دانشگاه در مهاجرت

شهر و دانشگاه خوب در مهاجرت هم تأثیرگذارن. اگه در دانشگاه خوبی درس بخونید، اعتبار اون دانشگاه نقش مهمی در پذیرش‌ گرفتنتون داره. تعداد زیادی از دانشجوهای دانشگاه‌های برتر مثل شریف، تهران، امیرکبیر و… از دانشگاه‌های خوب خارجی پذیرش می‌گیرن و یکی از عوامل مهم موفقیتشون در مهاجرت اینه که در دانشگاه‌های برندِ ایران درس خوندن. به‌علاوه، در دانشگاه‌های برتر قطعاً اساتید خوب و نام‌آشنایی خواهید داشت که در حوزه آکادمیک در سطح جهانی هم شناخته‌ شده‌ن و می‌تونن براتون توصیه‌ نامه‌ بنویسن. تأثیر مثبت دیگه‌ای که تحصیل در شهری مثل تهران در مهاجرت داره اینه که همون‌ طور که گفتیم، در تهران موقعیت‌های شغلی متعددی وجود داره که اگه در اون‌ها مشغول به کار بشید، می‌تونید رزومه کاری خوبی هم برای مهاجرت جمع‌آوری کنید.

تأثیر دانشگاه در ادامه تحصیل

دانشگاه‌های مطرح، کیفیت آموزش بالاتری دارن و اساتید با تجربه و با سوادتری در اون‌ها تدریس می‌کنن. بنابراین، سطح علم و دانشی که می‌تونید در این دانشگاه‌ها کسب کنید، نسبت به دانشگاه‌های دیگه خیلی بالاتره. بنابراین، اگه در این دانشگاه‌ها درس بخونید، کارتون برای ادامه تحصیل راحت‌تر می‌شه چون سواد لازم رو دارید و می‌تونید قبول بشید.

ارزشش رو داره که پشت کنکور ریاضی بمونم؟

اگه هنوز شک دارید که پشت‌ کنکور ریاضی بمونید یا نه، اول از همه باید هدفتون رو مشخص کنید. اگه هدفتون اینه که در دانشگاه‌های شهر تهران مثل شریف، امیرکبیر، علم‌ و‌ صنعت، خواجه‌ نصیر و… قبول بشید، ارزشش رو داره که پشت کنکور بمونید و برای سال بعد تلاش کنید. البته یادتون باشه که اگه می‌خواید به موفقیت در کنکور و قبولی در دانشگاه‌های برتر برسید، باید ایرادات روش مطالعه سال گذشته رو جبران کنید. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای پشت کنکور بمونیم یا نه رو در سایت کیمیاگرخونه مطالعه کنید تا با نکاتی که باید برای پشت‌ کنکور موندن و درس‌ خوندن بدونید، آشنا بشید. علاوه بر این در کیمیاگرخونه، محتواهای مختلف دیگه‌ای هم درباره پشت کنکور موندن منتشر کردیم که پیشنهاد می‌کنیم حتماً همه‌شون رو به‌ دقت مطالعه کنید و اگه سؤالی داشتید، با ما درمیون بذارید.

مزایا و معایب پشت کنکور موندن در رشته ریاضی

پشت کنکور موندن در رشته ریاضی مزایا و معایبی داره که در این قسمت می‌خوایم درباره‌شون صحبت کنیم.

وقت زیاد و امکان افزایش ساعات مطالعاتی

اولین مزیت پشت‌ کنکور موندن اینه که بچه‌ها وقت زیادی دارن و می‌تونن ساعات مطالعاتی خودشون رو بالاتر ببرن. چون دیگه لازم نیست مدرسه یا کلاس برن و خبری از تکلیف کلاسی و امتحان هم نیست. پشت‌ کنکوری‌های رشته ریاضی طی ۲۴ساعت شبانه‌‌ روز، می‌تونن ۸ ساعت بخوابن، ۸ تا ۹ ساعت درس بخونن و ۸ ساعت رو هم به استراحت، تفریح، ورزش و کارهای شخصی‌شون اختصاص بدن. بنابراین، فشاری که به بچه‌ها میاد کاهش پیدا می‌کنه.

کاهش هیجانات و استرس‌ها

پشت‌ کنکوری‌ها معمولاً هیجانات و استرس کم‌تری دارن. چون یک بار این مسیر رو رفتن و باهاش آشناترن. یک بار کنکور دادن و شرایط جلسه کنکور رو تجربه کردن و به همین دلیل، استرس و هیجانات کم‌تری دارن. به علاوه، بچه‌هایی که پشت کنکور می‌مونن آزمون‌ و خطاهای زیادی رو انجام دادن و نقاط ضعف و قوت خودشون رو پیدا کردن.

فشار روحی و روانی

یکی از معایب پشت‌ کنکور موندن اینه که پشت‌ کنکوری‌ها ممکنه از لحاظ روحی و روانی به هم بریزن و اذیت بشن. بچه‌های سال دوازدهم که مدرسه می‌رن، با همکلاسی‌هاشون سر و کله می‌زنن، می‌گن، می‌خندن و این کمک می‌کنه که از فشار روانی که روی اون‌هاست کاسته بشه. اما پشت‌کنکوری‌ها باید به‌ تنهایی درس بخونن و چون مدرسه نمی‌رن، ‌این امکان رو ندارن که هر روز دوست‌هاشون رو ببینن و باهاشون معاشرت کنن. بنابراین، پشت‌کنکوری‌ها حتماً باید ورزش و تفریح رو هم در برنامه‌شون داشته باشن تا بتونن روحیه‌شون رو حفظ کنن.

عقب‌ افتادن از بقیه دوستان

عیب دیگه‌‌ی پشت‌‌‌ کنکور‌موندن که خیلی از بچه‌ها بهش اشاره می‌کنن اینه که یک سال عقب می‌افتیم. اما ما با چنین دیدگاهی مخالفیم. چون زندگی مسابقه نیست که هرکی زودتر به خط پایان رسید، برنده بشه! هرکی که زودتر می‌ره دانشگاه، زودتر ازدواج می‌کنه یا زودتر می‌ره سر کار، لزوماً موفق‌تر نیست. بنابراین، اگه یک سال صبرکردن و پشت‌ کنکور موندن باعث بشه که در دانشگاه بهتری قبول بشید، قطعاً ارزشش رو داره و اصلاً به معنی عقب‌ افتادن از بقیه نیست.

چند درصد از پشت‌ کنکوری‌های ریاضی موفق می‌شن؟

نکته مهمی که باید بدونید اینه که بر اساس آمار سازمان سنجش، از بین افرادی که پشت کنکور ریاضی می‌مونن، ۸۷ درصد رتبه‌شون از سال گذشته بدتر می‌شه و فقط ۱۳درصد رتبه‌های بهتری کسب می‌کنن. البته این آمار نباید باعث ناامیدی‌تون بشه. هدف ما فقط اینه که بگیم اگه می‌خواید پشت کنکور بمونید و موفق بشید، باید عزمتون جزم و تصمیمتون جدی باشه و حسابی درس بخونید.

مثلاً آرمان خورشیدی، داوطلب پشت‌کنکوری بود که تونست در کنکور ریاضی ۱۴۰۱، رتبه ۱۴۰ رو کسب کنه و الان دانشجوی مهندسی برق دانشگاه تهرانه. خیلی از بچه‌هایی که پشت کنکور می‌مونن، رتبه‌شون طوریه که می‌تونن در دانشگاه آزاد یا دانشگاه‌های دولتی شهرستان قبول بشن. اما چون درک کردن که در رشته‌های ریاضی، شهر و دانشگاه اهمیت ویژه‌ای داره و اگه در دانشگاه‌های برتر شهر تهران درس بخونن، قطعاً در آینده موفق‌تر خواهند بود، تصمیم می‌گیرن که یک سال ‌پشت کنکور بمونن و تلاش خودشون رو بکنن.

توصیه‌های مهم به پشت‌ کنکوری‌ها

در این قسمت، نکات مهمی رو می‌گیم که اگه قراره پشت کنکور ریاضی بمونید، خیلی بهتون کمک می‌کنه. پیشنهاد می‌کنیم حتماً این توصیه‌ها رو جدی بگیرید و انجامشون بدید تا بتونید در سالی که پشت کنکور هستید، به بهترین نتیجه برسید.

لیست نقاط ضعف و قوتتون رو تهیه کنید

حتماً وضعیت سال گذشته خودتون رو مرور و بررسی و نقاط ضعف و قوتتون رو شناسایی کنید. اشکالاتتون رو پیدا کنید و راهکارهای مطالعاتی که براتون مؤثر بوده رو هم در لیستتون بنویسید. اگه با روشِ مطالعاتی پارسال در کنکور نتیجه نگرفتید، باید روشتون رو اصلاح کنید. راهکارهای نادرست رو تغییر بدید و راهکارهایی که مؤثر بودن رو حفظ کنید.

سنجیده عمل کنید

درباره راهکارها و تکنیک‌‌های مختلف مطالعاتی، تحقیق کنید و هر سؤالی که درباره‌شون دارید، از مشاورها یا افراد خبره بپرسید تا بتونید مؤثرترین تکنیک رو به کار بگیرید و بازدهی‌تون رو بالا ببرید.

با خانواده مشورت کنید

اگه می‌خواید پشت کنکور بمونید، برای خانواده توضیح بدید که هدفتون چیه. قانعشون کنید که بین دانشگاه‌های تهران و شهرستان در رشته‌های ریاضی، تفاوت زیادی وجود داره و تحصیل در دانشگاه‌های شهر تهران می‌تونه باعث موفقیت شما در ادامه تحصیل، بازار کار و مهاجرت بشه. وقتی خانواده‌تون رو قانع کنید، قطعاً حمایت بیش‌تری ازشون دریافت می‌کنید و حال روحی بهتری هم خواهید داشت.

از کنکور امسال دست نکشید

همون‌طور که گفتیم، اگه هدفتون اینه که در دانشگاه‌های برتر شهر تهران قبول بشید، پشت کنکور ریاضی بمونید. ولی اگه قراره رتبه‌تون رو فقط کمی بهتر کنید، ارزشش رو نداره که یک سال پشت کنکور بمونید. چون دانشگاه‌های شهرستان‌ها تفاوت چندانی باهم ندارن و بحث ما بیش‌تر بر سر دانشگاه‌های تهرانه که در اون‌ها، اساتید برتر، امکانات خوب، دسترسی به موقعیت‌های بیشمار شغلی و امکان ایجاد ارتباط با آدم‌های موفق وجود داره.

سخن پایانی

همون‌طور که در این مطلب بارها تأکید کردیم، پشت کنکور موندن در رشته ریاضی در صورتی ارزش داره که بخواید در دانشگاه‌های برتر شهر تهران قبول بشید. اگه قراره پشت کنکور بمونید، حتماً باید وضعیت سال گذشته‌تون رو به دقت بررسی و تحلیل کنید، ایرادات کارتون رو بشناسید و اصلاحشون کنید و تکنیک‌های مؤثر رو همچنان حفظ کنید. تعداد کمی از پشت‌کنکوری‌ها رتبه‌شون بهتر از سال قبل می‌شه؛ پس اگه می‌خواید جزو این تعداد باشید، حتماً نکاتی که در این مقاله گفتیم رو اجرا کنید و اگه سؤالی داشتید، در قسمت‌ کامنت‌ها باهامون در میون بذارید.