معرفی رشته آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه دانشگاه فرهنگیان

معرفی رشته آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه دانشگاه فرهنگیان
معرفی رشته آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه دانشگاه فرهنگیان

رشته دبیری آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه یا همون رشته‌ی آموزش کودکان استثنایی سابق یکی از مواردی هست که برای تحصیل در اون می‌تونید وارد دانشگاه فرهنگیان بشید.

اما برای این منظور نیاز به شناخت کامل این رشته‌ی دانشگاهی دارید. در ادامه درباره دروس اون در دانشگاه، مزایا و معایبش، توانایی های لازم برای موفقیت در این رشته‌ی دانشگاهی، درآمد و فرصت های شغلی و کلی چیز دیگه هم توضیحاتی رو می‌دیم.

پس همراه ما باشید.

معرفی آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه

کودکان با نیازهای ویژه، کودک هایی هستن است که علاوه بر ویژگی‌ها و نیازهای بچه های عادی، ویژگی‌ها و نیازهای خاصی دارن. در نتیجه از نظر آموزشی،‌ شناختی‌، هوشی‌، جسمی‌ (حسی‌-حرکتی‌)، عاطفی‌ و اجتماعی‌ تفاوت‌ قابل‌ ملاحظه‌ای‌ با افراد هم‌سن‌ خودشون دارن.

این‌ تفاوت‌ به‌ حدیه که‌ برخورداری‌ اونها از آموزش‌و‌پرورش‌، نیاز به تغییراتی‌ (متناسب‌ با ویژگی‌های‌ این‌ دانش‌آموزان‌) در برنامه‌ها، محتوا‌، روش‌ها، مواد و فضای‌ آموزشی‌ عادی‌ و ارائه‌ خدمات‌ آموزشی‌ و توان‌بخشی‌ ویژه‌ داره.

شما هم قرار هست با ورود به دانشگاه فرهنگیان این موارد رو به صورت کامل آموزش ببینید و بعدها وارد مدارس مخصوص این افراد بشید.

دروس دانشگاهی آموزش به کودکان استثنایی

بخش اول از دروسی که قرار هست شما در دانشگاه بخونید، بین تمام رشته‌های دانشگاه فرهنگیان مشترکه. بخش بعدی دروس شما فراگیری مطالبی درباره روانشناسی کودکان با نیازهای ویژه هست.

جدا از این موارد دروس متنوع دیگه‌ای رو هم قرار هست در دانشگاه بخونید که تمام اونهارو در جدول پایین براتون قرار دادیم.

دروس دانشگاهی رشته آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه دانشگاه فرهنگیان

مزایا و معایب آموزش به کودکان استثنایی

دبیری دانش آموزان به نیازهای ویژه فرهنگیان بدون شک هم مزایا و هم معایب خاص خودش رو داره؛ که مهم ترین هاشون رو در پایین می‌بینید.

مزایای آموزش به کودکان با نیازهای ویژه

  1. دریافت حقوق دانشجومعلمی از روز اول دانشگاه
  2.  ساعت کاری و تعداد دانش آموزان کنترل شده ( مثلاً ممکنه در یک کلاس درس شما کمتر از ۵ دانش آموز در یک سال تحصیلی باشن!)
  3. محل تحصیل  دانش آموزها با نیازهای ویژه معمولا در مرکز شهره.  به همین دلیل حل خدمت شما هم در مراکز استان‌ها خواهد بود.
  4.  برخلاف بیرهای سایر رشته‌ها، معلم‌های دانش آموزها با نیازهای  ویژه، ۵ سال زودتر بازنشسته می‌شن. یعنی مجموعا با چهار سال تحصیلشون باید ۲۵ سال خدمت کنن. ( در حالی که این میزان برای معلم‌های عادی ۳۰ ساله.)

معایب آموزش به کودکان با نیازهای ویژه

  1. سختی شغل. بالاتر هم گفتیم که یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های هر معلمی که وارد این حیطه می‌شه داشتن صبر و حوصله خیلی زیاده به این دلیل که سختی این شغل به خاطر تفاوت بودن شرایط دانش آموزهای استثنایی سخت‌تره.
  2. وجود شرایط سخت برای روحیه دبیر.  اگر شما فرد حساسی باشید، ممکنه با دیدن شرایط دانش آموزهاتون یا حتی وجود نگاه‌های اشتباه در اجتماع درباره اون‌ها یا رفتار نادرست والدین از نظر روحی  اذیت بشید.

 مهارت‌های لازم برای موفقیت در رشته آموزش کودکان استثنایی دانشگاه فرهنگیان

از اونجایی که آموزش به دانش آموزها با نیازهای ویژه سختی های خاص خودش رو داره، داشتن 2 ویژگی پایین به شما کمک می‌کنه که تا حد خیلی خوبی از پس این مشکلات بر بیاید.

  1. داشتن صبر و تحمل. کودکان استثنایی در کل روحیات و شخصیت های متفاوت تری نسبت به سایر بچه ها دارن. یعنی ممکنه شما معلم پایه نهم باشید اما خلق و خو و رفتار بچه های اون کلاس شبیه به دانش آموزهای ابتدایی باشه. همچنین وجود مشکلات جسمی و گاها ذهنی در این بچه ها کار تدریس بهشون رو سخت تر می‌کنه. پس نیازه که به عنوان معلم اونها از صبر زیادی برخوردار باشید.
  2. استفاده از روش های تدریس خوب و مناسب. این موضوع که شما برای تدریس یک درس از چه روشی استفاده کنید در مدارس دانش آموزها با نیازهای ویژه خیلی مهمه. چون اگر از روش های مناسب و استاندارد استفاده نکنید این بچه ها ممکنه کلا یک درس خاص رو یاد نگیرن و این موضوع روی آینده تحصیلیشون تاثیر بذاره.

نکته‌ی خیلی مهمی که وجود داره اینه که سعی کنید اگر به این رشته علاقه دارید واردش بشید. چون با داشان علاقه می‌تونید خیلی به این افراد کمک کنید و به صورت مستقیم روی آینده و زندگی اونها تاثیر بسزایی داشته باشید.

شرایط ادامه تحصیل با رشته آموزش به دانش آموزهای استثنایی در دانشگاه فرهنگیان

 شما با انتخاب رشته آموزش به دانش آموزان با نیازهای ویژه قرار هست وارد دانشگاه فرهنگیان بشید و از مزایای پایین بهره ببرید:

  1.  دریافت حقوق از روز اول
  2.  بیمه
  3.  تضمین شغلی
  4.  عدم وجود خدمت سربازی
  5.  عدم پرداخت شهریه

در نتیجه حتی برای ادامه تحصیل خودتون هم باید مجوزی رو از آموزش و پرورش دریافت کنید تا اگر در اون سال به دبیری با تحصیلات در مقاطع بالاتر نیاز داشتند اجازه ادامه تحصیل رو به شما بدن. بنابراین نمی‌تونید در این زمینه یا در تمام رشته‌های دیگه دانشگاه فرهنگیان ادامه تحصیل بدید.

وظایف یک معلم آموزش به کودکان با نیازهای ویژه

اگر تصمیم بگیرید معلم این بچه ها بشید زمانی که تدریس خودتون رو شروع بکنید وظایف شما به شرح پایینه.

  1. آموزش دروس متناسب با نیاز دانش آموزها
  2.  ایجاد ارتباط صمیمی ( برخی از کودکان با نیازهای ویژه نیازهای روحی و عاطفی بیشتری رو به نسبت بقیه دارن و این موضوع خیلی مهمه که بتونید از نظر عاطفی باهاشون ارتباط بگیرید. )
  3.  استفاده از ابزارهای مناسب برای تدریس ( ممکنه برای جا انداختن یک مطلب نیاز باشه موضوع رو بیشتر و با زبان خیلی ساده‌تری اون رو بیان کنید و حتی گاها از ابزارها و تجهیزات خاص آموزشی استفاده کنید. )

درآمد و بازارکار آموزش به کودکان استثنایی چطوره؟

درآمد دبیرهای کودکان با نیازهای ویژه دقیقا مثل سایر دبیرها و معلم های آموزش و پرورشه. همونطور که در محتوای حقوق دانشگاه فرهنگیان در 1403 هم گفتیم، در زمان دانشجویی که دانشجو معلم به حساب میاید حقوق دریافت می‌کنید.

اما این میزان کمتر از حقوقی هست که در زمان شروع تدریستون به شما داده می‌شه. وقتی تدریس رو شروع کنید و رسما معلم بشید حقوق شما بین 9 تا 15 تومان خواهد بود که با توجه به عوامل مختلف می‌تونه بین این 2 مقدار متغیر باشه.

موضوع مهمی که وجود داره اینه که آموزش به کودکان استثنایی بازارکار جانبی نداره. یعنی مثلا وقتی شما دبیر شیمی، ریاضی، فیزیک، زیست و… باشید می‌تونید جدا از مدرسه هم تدریس خصوصی یا آنلاین داشته باشید. اما این موضوع برای رشته‌ی آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه وجود نداره.