مدیریت کنکور و مدرسه در سال دوازدهم + راهکارهای کاربردی

مدیریت مدرسه در سال کنکور
مدیریت مدرسه و کنکور

خیلی از شما این دغدغه رو دارید که چطور می‌شه مدرسه و کنکور رو در سال دوازدهم با هم مدیریت کرد؟ آیا همزمان پیش بردن این دوتا به کنکورم لطمه‌ای نمی‌زنه؟ آیا متمرکز بودن روی کنکور هم باعث نمی‌شه نمرات نهاییم بد بشن؟ چطور می‌تونم بین این دو تعادل ایجاد کنم؟

اگر هم این موارد جزو دغدغه‌های شما هم هست پیشنهاد می‌کنیم حتماً مطالب پایین رو دنبال کنید چون به صورت کامل به این مشکل پرداختیم و براش راهکارهایی رو ارائه دادیم.

زمانی که شما دانش آموز پایه دهم یا یازدهم باشید فقط وظیفه دارید دروس همون سال رو بخونید، یاد بگیرید و پاس کنید. اما وقتی وارد سال دوازدهم می‌شید باید بتونید تمام موارد پایین رو به صورت همزمان بخونید و هندل کنید:

  1. دروس سال دهم
  2. درس های سال یازدهم
  3.  ترم ۱ و ۲ سال دوازدهم
  4.  مدیریت کردن دروس برای کنکور(40درصد)
  5.  آمادگی برای امتحانات نهایی(60 درصد)

با توجه به این حجم از مطالب بدون شک مدیریت کردن زمان در سال کنکور برای رسیدگی به همه اون‌ها اهمیت خیلی زیادی پیدا می‌کنه و باید بتونید از پس این موضوع بر بیاید تا به نتیجه مطلوب خودتون برسید.

 برای اینکه بتونید زمانتون رو به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید و هم از پس کنکور بر بیاید و هم برای نهایی آماده بشید، باید برخی فعالیت‌های اضافی رو حذف کنید  و زمان خودتون رو برای کارهای دیگه اختصاص بدید.

برای اینکه بتونید تشخیص بدید چه کارهای مفید نیستن و فقط زمان شما رو می‌گیرن، تمام فعالیت‌های سال دوازدهمتون رو به 2 دسته پایین تقسیم می‌کنیم و می‌گیم که باید با هر کدوم از اون‌ها چیکار کنید. 

 دروس و فعالیت‌های هماهنگ با کنکور شامل درس‌هایی می‌شن که هم در کنکور وجود دارن و هم در نهایی. یعنی در واقع دروس تخصصی رشته‌تون.

شاید فکر کنید فعالیت‌ها و کارهایی که معلم‌هاتون در مدرسه در این دروس ازتون می‌خوان باید نادیده گرفته بشن و فقط تمام زمان خودتون رو به تست زدن اختصاص بدید؛ اما این اشتباهه.

مثلاً اگر معلم ریاضی ازتون می‌خواد یک سری تمرین رو حل کنید یا اگر معلم شیمی میگه که متن کتابو با دقت حفظ کنید تمام این موارد می‌تونه هم به کنکور شما کمک کنه و هم به بهتر شدن نمره نهاییتون منجر بشه؛ اون هم به 3 دلیل:

  •  گرفتن نمرات بهتر
  •  پیدا کردن آمادگی بیشتر برای کنکور
  •  بالا بردن سطح علمی یا به عبارتی تقویت پایه درسی( که هم برای نهایی مفیده و هم برای کنکور )

دروس و فعالیت‌های نامرتبط با کنکور خودشون می‌تونن 2 دسته باشند:

  •  دروسی که با کنکور هماهنگ نیستن، اما به نهایی مرتبطن.

 مثلاً درسته که دروس عمومی در کنکور شما تاثیری ندارن، اما باید در حد گرفتن یک نمره بالا در نهایی اون‌ها رو بلد باشید. پس به هیچ عنوان نباید اون‌ها رو نادیده بگیرید یا چون در کنکور نمیان حذفشون کنید.

  •  دروس و فعالیت‌هایی که نه به کنکور مرتبطن و نه به نهایی.

 مثلاً معلم یک درس ازتون می‌خواد به تحقیقی رو براش انجام بدید که بهتون نمره مثبت یا اضافه بده، یا معلم ورزشی و پرورشی می‌خوان که جدا از زمان مدرسه فعالیت‌هایی رو براشون انجام بدید. این کارها عملاً زمان شما رو تلف می‌کنن. پس بهتره این دسته از کارها را حذف کنید. 

 به عنوان پدر و مادر شما می‌تونید به صورت کاملاً مستقیم روی موفقیت دانش آموزهای کنکوری خودتون تاثیرگذار باشید. با انجام کاری که در پایین توضیحش می‌دیم می‌تونید به میزان زیادی به فرزند خودتون کمک کنید.

خیلی از پدر و مادرها هستن که فکر می‌کنن اگر فرزند خودشون رو در سال کنکور در تمام کلاس‌ها ثبت نام کنن دارن بهش لطف می‌کنن. اما این کاملاً اشتباهه.

چون دانش آموز سال دوازدهم باید در عین رفتن به کلاس‌های کنکور مدرسه خودش رو هم مدیریت بکنه. اگر یک دانش آموز سال دوازدهمی بخواد در کلاس‌های زیادی ثبت نام کنه مستقیماً بعد از مدرسه باید در کلاس‌ها شرکت کنه و وقتی به خونه می‌رسه دیگه انرژی کافی برای خوندن دروس و یادگیری اون‌ها رو نداره.

بهترین کاری که والدین می‌تونن در حق فرزندانشون در سال کنکورشون انجام بدن این هست که  شرایط شرکت در کلاس‌هایی رو برای فرزندانشون مهیا کنن که واقعاً در اون‌ها ضعیفن و به کلاس رفتن احتیاج دارن.

 اگر قبلاً هیچ مطالعه‌ای برای کنکور نداشتید می‌تونید از ابتدای سال دوازدهم یا حتی قبل‌تر ( در تابستون) با نکاتی که در ادامه می‌گیم مطالعه خودتون رو شروع کنید و پیش برید.

  1.  منابع خودتون رو تکمیل کنید. ( اگر به کتاب آموزش یا تست نیاز دارید که نداریدش بهترین حالت ممکن رو با تحقیق و پرس و جو پیدا و تهیه کنید.)
  2.  با برنامه‌ریزی پیش برید. در محتوای برنامه‌ریزی برای کنکور هم گفتیم که باید سعی کنید برنامه خودتون رو مکتوب کنید و تایمی رو برای مدرسه و یک زمانی رو هم برای کنکوری خوندن اختصاص بدید. برای بهتر پیش بردن برنامه‌ریزیتون خیلی مهمه که در کلاس‌های زیاد و متعددی شرکت نکنید. چون با این کار فقط زمان زیادی از خودتون می‌گیرید و حتی وقتی هم برای خوندن مطالب همون کلاس کنکور نخواهید داشت.

قبلا توی کیمیاگرخونه به طور مفصل و کامل راجع به نحوه شروع کنکور صحبت کردیم کافیه اول اون محتوا رو کامل و با دقت ببینید.

در ابتدای تابستون و مهرماه، آزمون های آزمایشی بخش کمی از مباحث هر کتاب رو در سوالاتشون می‌گنجونن. به همین دلیل در کلاس‌های کنکور هم معلم‌ها خیلی با سرعت خیلی پایین درس دادن خودشون رو جلو می‌برن.

اگر بخواید در این زمان‌ها با بودجه‌بندی آزمون‌ها یا بر اساس تدریس معلم‌هاتون پیش برید قطعاً در اواخر سال که حجم دروس خیلی بالاتره زمان کم میارید.

 به همین دلیل هم هست که مرکز مشاوره جدیدی نژاد به بچه‌ها طوری برنامه می‌دیم که در زمان‌هایی مثل اول تابستون و اول پاییز که حجم درسی پایین‌تره از اواخر کتاب‌هاشون هم فصل‌هایی رو بخونن تا بتونن به بهترین شکل زمانشون رو در اواخر سال مدیریت کنند.

 اگر دروس مدرسه و کلاس‌های کنکورتون با بودجه‌بندی آزمون آزمایشی که در اون شرکت می‌کنید هماهنگ بود مشکلی وجود نداره.

اما اگر دروسی که در مدرسه می‌خونید جلوتر از بودجه‌بندی آزمون بود پیشنهاد می‌کنیم که سوالات تشریحی رو براش حل کنید. تا امتحان نهایی اون درس رو برای اون مبحث ببندید تا زمانی که در آزمون هم اون بخش‌هایی که در مدرسه یا کلاس یاد گرفتید رو داشته باشید. 

وقتی در بودجه‌بندی اون درس‌ها رو داشتید می‌تونید براش تست هم بزنید اما زودتر نه.

 برای اینکه متوجه بشید واقعاً نیاز به کلاس کنکور دارید یا نه و برای اینکه بتونید کلاس مناسب خودتون رو پیدا کنید باید به دو مورد توجه کنید.

  1.  ببینید که آیا واقعاً به یک کلاس نیاز دارید یا نه. اگر هنوز یک درس رو به صورت جدی مطالعه نکردید نمی‌تونید بگید که قطعاً به کلاس نیاز دارید. چون شاید با مطالعه اون درس چندان هم درش مشکل نداشته باشید. همچنین مواقعی یش میاد که در یک درس مشکل داریم اما با عوض کردن منبعمون مشکلمون تا حد خیلی خوبی حل می‌شه. و دیگه نیازی به کلاس باقی نمی‌مونه. اگر هر دوی این موارد برای شما وجود نداشت باید متوجه بشید که نیاز به کلاس کنکور دارید.
  2. حتماً به نحوه تدریس معلمی که قرار هست در کلاس‌ها شرکت کنید دقت کنید. خیلی اوقات ممکنه استاد شما خیلی هم مطرح و معروف باشه اما به هر دلیلی نتونید با خودش یا تدریسش ارتباط موثری بگیرید. برای متوجه شدن این موضوع بهترین کار این هست که قبل از ثبت نام نمونه‌هایی از تدریس اون شخص رو ببینید.