قوانین غیبت در امتحان نهایی

صفر تا صد قوانین غیبت در امتحانات نهایی

امتحانات نهایی که به‌صورت هماهنگ و کشوری برگزار می‌شن، اهمیت زیادی دارن. شما برای دیپلم‌گرفتن باید در امتحانات نهایی نمره قبولی کسب کنید و نمرات شما در کنکور هم تأثیر مستقیم دارن؛ پس باید این امتحانات نهایی رو جدی بگیرید. توی این مقاله قراره توضیح بدیم که اگه سر جلسه امتحان نهایی غیبت کنید، چه اتفاقی می‌افته. البته قبل از هر چیز، از کیمیاگرخونه به شما نصیحت که فکر غیبت به سرتون نزنه، چون عواقب ناگواری در پیش داره!


شرایط غیبت موجه و غیرموجه در امتحان نهایی

‌غیبت دانش‌آموزهایی که سر جلسه امتحان نهایی حاضر نمی‌شن، دو نوع ثبت می‌شه و قوانین مربوط به هر کدوم هم متفاوته. در واقع دانش‌آموزها بعد از غیبت در امتحان، اگه مستندات و مدارکی دارن که نشون می‌ده به هیچ وجه نمی‌تونستنن که سر جلسه امتحان حاضر بشن، باید این مدارک رو به مدرسه تحویل بدن. مدرسه هم اون‌ها رو به آموزش‌و‌پرورش ارسال می‌کنه و کمیسیون آموزش‌و‌پرورش با بررسی مدارک تصمیم می‌گیرن که چه نوع غیبتی رو برای دانش‌آموز ثبت کنن.

  • غیبت غیرموجه
  • غیبت موجه

غیبت غیرموجه در امتحان نهایی

وقتی دانش‌آموزی سر جلسه امتحان نهایی غایب باشه و بعداً نتونه مدارک و مستنداتی رو ارائه کنه و دلیل قابل‌قبولی برای غیبتش بیاره، غیبتش به‌عنوان غیرموجه ثبت می‌شه. این مدارک باید به کمیسیون آموزش‌و‌پرورش تحویل بدید و اون‌ها هستن که تصمیم می‌گیرن غیبت دانش‌آموز موجه بوده یا غیرموجه. کسی که غیبتش غیرموجه باشه هم نمره‌ نهاییش صفر رد می‌شه و این صفر دیگه تغییر نمی‌کنه. پس این نوع غیبت خیلی خیلی خطرناکه! البته کسی که غیبت غیرموجه داشته هم باید مجدداً امتحان اون درس رو بگذرونه، اما تأثیر اون صفر از کارنامه‌ش پاک نمی‌شه.

غیبت موجه در امتحان نهایی

اگه یه دانش‌‌آموز سر جلسه امتحان نهایی نره، اما بعداً مدارکی رو ارائه کنه و نشون بده که برای عدم حضورش دلیل قانع‌کننده‌ای داشته، غیبتش موجهه. اما این غیبت هم دردسرهای خاص خودش رو داره. در این حالت در قسمت نمره، کلمه «غیبت» ثبت می‌شه و دانش‌آموز می‌تونه در شهریورماه مجدداً امتحان بده.

آیین‌نامه غایبین امتحانات نهایی

لازمه که به چند مورد از ماده‌های مهم آیین‌نامه غایبین امتحانات نهایی اشاره کنیم. این ماده‌ها در واقع توضیح می‌دن که غیبت موجه یا غیرموجه در جلسه امتحان، چه عواقبی برای دانش‌آموزها داره.

  • ماده ۷۸: اگه دانش‌آموزی در امتحانات تمام دروس نوبت دوم یا شهریوماه غیبت موجه داشته باشه، واحدهای درسیش در اون سال حذف می‌شه و براش وقفه تحصیلی در نظر گرفته می‌شه. این دانش‌آموز می‌تونه دی‌ماه در امتحانات شرکت کنه.
  • ماده ۷۹: اگه دانش‌آموزی در امتحانات غیرنهایی نوبت دوم یا شهریورماه غیبت موجه داشته باشه و والدین درخواست کنن که از این دانش‌آموز مجدداً امتحان گرفته بشه، مدیر مدرسه باید حداکثر تا دو هفته بعد از آخرین امتحان، از این دانش‌آموز دوباره امتحان بگیره.
  • ماده ۸۰: اگه دانش‌آموز در طول سال تحصیلی به‌دلیا غیبت موجه نمره مستمر نداشته باشه، نمره نهاییش به‌عنوان نمره مستمرش هم در نظر گرفته می‌شه.
  • ماده ۷۴: اگه دانش‌آموزی در امتحان نوبت اول غیبت موجه داشته باشه، نمره پایانی نوبت دومش به‌عنوان نمره پایانی نوبت اولش هم ثبت می‌شه.
  • ماده ۷۵: اگه دانش‌آموز هم در امتحان نوبت اول و هم در امتحان نوبت دوم غیبت موجه داشته باشه، نمره‌ش در امتحان شهریورماه به‌عنوان هر دوش ثبت می‌شه.
  • ماده ۷۶: اگه دانش‌آموزی در امتحان نهایی نوبت دوم یا هر دو نوبت، غیبت موجه داشته باشه، جای نمره‌ش کلمه «غیبت» درج می‌شه و بعداً باید در شهریورماه یا دی‌ماه امتحان بده.
  • ماده ۸۱: اگه دانش‌آموزی سر جلسه امتحان غیبت غیرموجه داشته باشه، نمره‌ش صفر لحاظ می‌شه.

غیبت در امتحان نهایی پایه دوازدهم

بر اساس قانون جدید، اگه در امتحانات نهایی پایه دوازدهم غیبت کنید، نمره صفر براتون رد می‌شه و همین نمره به‌عنوان سابقه تحصیلی‌تون ثبت می‌شه. غیبت موجه و غیرموجه هم نداره! همون‌طور که راجع به تاثیر مستقیم نمرات امتحانات نهایی در کنکور می‌دونید، گرفتن نمره صفرتراز منفی ایجاد می‌کنه و روی نتیجه قبولی‌تون تأثیر خیلی بدی داره. چه غیبت موجه داشته باشید و چه غیرموجه، باید در امتحان شهریورماه یا دی‌ماه شرکت کنید. درسته که نمره ثبت‌شده در کارنامه شما همون صفر باقی می‌مونه، اما برای گرفتن مدرک دیپلم باید در امتحان درس نمره قبولی بگیرید.

غیبت در امتحان ترمیم معدل

همون‌طور که می‌دونید، دانش‌آموزهایی که در امتحان نهایی شرکت کرده‌ن، می‌تونن برای بهبود نمره خودشون در امتحانات ترمیم معدل هم شرکت کنن. حالا اگه دانش‌آموزی که برای ترمیم معدل ثبت‌نام نکرده، سر جلسه امتحان نهایی غایب باشه، اتفاقی نمی‌افته و همون نمره قبلی براش در نظر گرفته می‌شه. البته ناگفته نماند که پیامد این غیبت اینه که دیگه امکان شرکت در امتحانات ترمیم معدل رو نخواهید داشت.