عقب افتادن از برنامه آزمون آزمایشی + راهکارهایی برای جبران

عقب افتادن از برنامه آزمون آزمایشی
عقب افتادن از برنامه آزمون آزمایشی

دلایل عقب افتادن از برنامه آزمون آزمایشی چیه؟ چه موضوعاتی باعث می‌شه که نتونم به موقع و به درستی به برنامه‌های آزمون آزمایشی برسم؟ چطور می‌تونم این مشکل رو از بین ببرم؟ چه راهکارهایی وجود داره که با اون‌ها بشه این عقب موندگی از آزمون رو جبران کرد؟

در ادامه با ما همراه باشید چون قراره نکاتی رو بهتون بگیم که بدونید چرا از برنامه‌های آزمون عقب میوفتید و چطور می‌تونید این مشکل رو حل کنید.

شرکت در آزمون‌های آزمایشی از این جهت دارای اهمیته که به شما کمک می‌کنه تا درباره نقاط ضعف و قوت خودتون بیشتر بدونید.

با آزمون دادن در سال کنکور متوجه می‌شید که روش درس خوندن شما درست هست و نتیجه می‌ده یا نیاز هست که در اون تغییراتی رو اعمال کنید تا در کنکور نتیجه‌ی بهتری بگیرید.

کسایی که در آزمون های آزمایشی شرکت می‌کنن همیشه با این 2 مورد مشکل دارن:

  1. عقب افتادن از برنامه آزمون آزمایشی.
  2. کسب تراز پایین. (گرفتن ترازهای پایین نباید باعث ناامیدی شما بشه به این دلیل که حتی رتبه‌های برتر هم در همون ابتدای کار تراز چندان بالایی نمی‌گرفتن. مثلاً پانته‌آ بهرامی یکی از رتبه‌های برترهای کیمیاگرخونه دقیقاً همین مشکل رو داشت اما بدون اینکه ناامید بشه به تلاش کردن ادامه داد تا به ترازهای بالا و در نهایت رتبه‌ی خیلی خوبی در کنکور رسید.)

اینکه نمی‌تونید گاهاً به بودجه‌بندی آزمون‌های آزمایشی خودتون برسید می‌تونه دلایل خیلی زیادی داشته باشه. در ادامه چندتا از اصلی‌ترین دلایلی که باعث این مشکل می‌شه رو براتون نام می‌بریم و توضیح می‌دیم تا اگر با اون‌ها مواجه شدید بدونید که چطور باهاشون دست و پنجه نرم کنید.

در اکثر اوقات دلیل اینکه نمی‌تونید در زمان مشخص در آزمون‌های آزمایشی به اون حدی که باید برسید این هست که به اندازه درس نمی‌خونید. طبیعتاً وقتی ساعت مطالعه شما بالا نباشه، نمی‌تونید اون حدی که باید رو مطالعه کنید و در نهایت هم از بودجه‌بندی عقب می‌مونید. پس پس اولین کار برای حل این مشکل اینه که ساعت مطالعه خودتون رو بالا ببرید.

دومین مشکلی که می‌تونه باعث بشه به بودجه بندی آزمون آزمایشی خودتون نرسید، وسواس مطالعاتی هست. در این حالت شما در برخی از صفحات کتاب به حدی غرق جزئیات می‌شید که در نهایت با صرف کردن زمان خیلی زیادی حجم خیلی کمی از درس رو می‌خونید و کلی مطلب هم روی دستتون مونده که نخوندینشون.

 این مشکل با دونستن روش مطالعه دروس می‌تونه حل بشه. (در کیمیاگرخونه روش مطالعه دروس مختلف رو به صورت کامل براتون توضیح دادیم فقط کافیه یه سرچ ساده بزنید.)

 اگر با این  کار هم کار هم مشکل حل نشد، احتمالاً شما دچار وسواس خیلی شدید یا OCD هستید که باید برای حل اون باید دارودرمانی کنید. همچنین ممکنه این مشکل بخاطر استرس باشه که با شرکت در جلسات مشاوره قابل درمانه.

سومین دلیل عقل افتادگی از برنامه آزمون آزمایشی و اشتباه خیلی بزرگ اکثر داوطلب‌ها اینه که برای یک درس به صورت همزمان چندین منبع رو انتخاب و مطالعه می‌کنن. حتی آرام عبدالملکی رتبه ۴۸ کنکور تجربی هم با وجود اینکه از ۵ کتاب تست برای درس فیزیک استفاده کرده بود، در طول ۲ سال تمام اون کتاب‌ها رو به اتمام رسونده بود نه به صورت همزمان. 

 زمانی که شما در سال کنکور در کلاس‌های کمک درسی خیلی زیادی شرکت کنید، در کنارش مدرسه هم زمان زیادی رو از شما می‌گیره و وقتی به خونه برسید عملاً هیچ انرژی برای درس خوندن، تست زدن و تثبیت مطالب ندارید.

همین مورد باعث می‌شه که کم درس بخونید یعنی مشکل شماره یک رو با خودش به صورت همزمان به همراه داره. هر دوی این موارد هم باعث می‌شن که نتونید به بودجه‌بندی آزمون آزمایشی خودتون برسید.

 

  1. در اکثر آزمون‌های آزمایشی زمان‌هایی رو اختصاص دادن که می‌تونید در اون‌ها دروس عقب افتاده یا مواردی که در اون مشکل دارید رو مجدداً بخونید و در آزمونش شرکت کنید. مثلاً در آزمون آزمایشی قلمچی این مورد با اسم ” ایستگاه جبرانی”  شناخته می‌شه.
  2. همچنین دومین کاری که می‌تونید بکنید این هست که در دوران جمع بندی یا مرور، دروس عقب افتاده‌ی خودتون رو بخونید. مثلا در دی ماه و عید (و بعد از عید برای دوازدهمی ها) بهترین زمانیه که می‌تونید در اون عقب موندن‌های خودتون در دروس مختلف رو جبران کنید.

برای این که بتونید مشکل عقب موندن از آزمون های آزمایشی رو حل کنید، چند راهکار طلایی بهتون پیشنهاد می‌دیم که بدون شک به مرور شما رو به نتیجه‌ای که می‌خواید می‌رسونن.

اگر تا الان در آزمون‌ها دچار عقب افتادگی های زیادی شدید، بهترین راهکار اینه که ساعت مطالعه‌ی خودتون رو بیشتر کنید. با ساعت مطالعه‌ی کم اصلاً نمی‌شه به خوبی به بودجه بندی آزمون رسید.

شما می‌تونید این مشکلات رو در مرکز مشاوره جدیدی نژاد با مشاورهایی که براتون اختصاص دادیم در میون بذارید و اون‌ها راهکارهایی رو به شما ارائه می‌دن که می‌تونید به مرور بدون وجود این مشکلات به درس خوندن ادامه بدید.

برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کنه که بتونید اولویت بندی رو در درس خوندن خودتون رعایت کنید.

مثلاً اینکه قرار هست در آزمون بعدی از حرکت شناسی سوال بدن اما شما همچنان دارید از یک مبحث دیگه‌ی فیزیک در خونه تست حل می‌زنید، باعث می‌شه که نتونید به بودجه بندی آزمون برسید و در نهایت هم نتیجه‌ی آزمونتون چیزی نمی‌شه که می‌خواید و مجدداً دچار استرس و در نهایت ناامیدی می‌شید.

این که صرفاً کلاس برید یا DVD آموزشی ببینید، هیچ دردی رو از شما دوا نمی‌کنه. مطالبی که در کلاس یاد می‌گیرید با مطالعه‌، تمرین حل کردن و تست زدنه که در ذهنتون تثبیت می‌شن.

حواستون به ساعت مطالعه‌تون باشه تا همیشه بتونید در زمان مناسب به بودجه‌بندی آزمون آزمایشی خودتون برسید.

استفاده از دفترچه برنامه‌ریزی قلمچی برای برنامه ریزی و پیش بردن برنامه‌هاتون انتخاب خیلی خوبیه. حتی اگر این دفترچه رو ندارید هم می‌تونید از یه برگه استفاده کنید.

برای این کار در برگه‌ی خودتون هر روز ساعات مطالعه و تعداد تست هایی که در روز می‌زنید رو یادداشت کنید. می‌تونید میزان مطالعه‌ی خودتون رو تحلیل کنید و این کار به شما در افزایش ساعت مطالعه‌تون کمک می‌کنه.

اگر روش درست مطالعه‌ی دروس رو بلد نباشید، بدون شک نمی‌تونید به بودجه بندی آزمون آزمایشی خودتون هم برسید، چون زمان خیلی زیادی رو برای نادرست خوندن تلف می‌کنید.

فرض کنید یک نفر برای خوندن ادبیات امتحان نهایی در هر درس تمامی آرایه هارو دونه به دونه حفط می‌کنه. طبیعیه که این شخص برای خوندن ادبیات به زمان خیلی زیادی نیاز داره. در حالی که اگر روش درست مطالعه‌ی فارسی رو بلد بود، می‌دونست که باید آرایه هارو یک بار یاد بگیره تا نیاز نباشه در هر درس کلی زمان برای حفظ کردن تک تک اونها بذاره.

رشته انسانیرشته ریاضی و تجربی
روش مطالعه فلسفهروش مطالعه هندسه پایه
روش مطالعه اقتصادروش مطالعه ریاضی
روش مطالعه ریاضی و آمارروش مطالعه فیزیک
روش مطالعه جامعه شناسیروش مطالعه زیست
روش مطالعه زمین شناسی

اول از همه یادتون باشه که پیشرفت کردن و جلو رفتن در سال کنکور اصلاً خطی نیست یعنی قرار نیست که کم کم پیشرفت کنید و این میزان ثابت باشه.

خیلی اوقات برای مدت طولانی ممکنه پیشرفت زیادی رو در تراز و نتیجه کار نبینید، اما اگر جا نزنید، به تلاشتون ادامه بدید و استمرار داشته باشید بدون شک پیشرفت خیلی زیادی رو در کار خودتون خواهید دید.

دقیقاً مثل پانته‌آ فرهادی که در ابتدای مهر تا ابتدای فروردین ماه در آزمون تراز ۵۰۰۰ رو کسب می‌کرد. اما با تلاش کردن در ابتدای فروردین ماه ترازش به ۷۰۰۰ رسید و در همین رنج هم باقی موند. 

برای دیدن این میزان پیشرفت و جلو زدن از رقبا موارد پایین رو در نظر بگیرید:

  1. استمرار داشته باشید و جا نزنید.
  2. صبر داشته باشید. (قرار نیست در دو هفته تراز شما به صورت فضایی جابجا بشه! بلکه این اتفاق در چندین ماه با تلاش مستمر میوفته.)
  3. از بزنگاه‌های زمانی استفاده کنید. یعنی دقیقاً زمانی که خیلی از دانش‌آموزها خسته و ناامیدن یا به هر دلیلی درس خوندن رو کمتر کردن، وقتشه که شما خوذتون رو جلو بندازید. مثلاً در بهمن ماه یا اواخر تابستون که خیلی‌ها از درس خوندن خسته‌ان بهترین زمانیه که می‌تونید در اون عقب افتادن از برنامه آزمون آزمایشی رو جبران کنید.