سهمیه ۵درصدی کنکور سراسری

تاثیر سهمیه 5 درصدی ایثارگران در انتخاب رشته کنکور

یکی از انواع سهمیه‌های مؤثر در کنکور سراسری، سهمیه ۵درصدیه که نوعی از سهمیه‌های ایثارگرانه. توی این مقاله، قراره درباره این سهمیه صحبت کنیم و توضیح بدیم که بهتره از این سهمیه استفاده کنید یا نه. پس اگه مشمول سهمیه ۵درصدی کنکور هستی، این محتوا رو از دست نده.

سهمیه ۵درصد ایثارگران چیه؟

بر اساس قوانین کنکور سراسری، ۵درصد ظرفیت هر کد رشته محل، به داوطلب‌هایی تعلق داره که مشمول سهمیه ۵درصد هستن. در واقع، برای این افراد ظرفیت جداگانه‌ای از باقی داوطلب‌ها در نظر گرفته شده. البته اگه تعداد متقاضی‌های استفاده از این سهمیه کم باشه و صندلی‌ها خالی بمونه، ظرفیت باقی‌مونده به داوطلب‌های آزاد (بدون سهمیه) اختصاص داده می‌شه. نکته مهم دیگه هم اینه که شما در صورتی می‌تونید با سهمیه‌تون در یک رشته قبول بشید که حداقل ۷۰درصد نمره آخرین فرد قبول‌شده (بدون‌سهمیه) در اون رشته رو کسب کرده کنید. 

توجه توجه: دقت کنید که سهمیه ۵درصدی تراز شما رو تغییر نمی‌ده. بلکه فقط حد نصاب قبولی رو کاهش می‌ده. یعنی اگه شما مشمول این نوع سهمیه باشید، در واقع با سایر داوطلب‌هایی که این سهمیه رو دارن مقایسه می‌شید و در کارنامه کنکور سراسری، رتبه شما در این سهمیه مشخص می‌شه.

مشمولان سهمیه ۵درصد در کنکور سراسری

افراد زیر مشمول استفاده از سهمیه ۵درصدی هستن:

  • جانبازهای زیر ۲۵درصد
  • فرزندان جانبازهای زیر ۲۵درصد
  • همسران جانبازهای زیر ۲۵درصد
  • همسر یا فرزند رزمنده‌هایی که در طول دوره جنگ تحمیلی، حداقل ۶ماه (متوالی یا متناوب) رو به‌صورت داوطلبانه در منطقه جنگی حضور داشته‌ن

اگه پدر دانش‌آموزی، بخشی یا تمام دوره سربازی‌ش رو در منطقه جنگی بوده باشه، اون دانش‌آموز مشمول دریافت سهمیه ۵درصد نیست. چون یکی از شروط این سهمیه، حضور داوطلبانه والدین در منطقه جنگیه.

چرا باید از سهمیه ۵درصدی کنکور استفاده کنیم؟

برای خیلی از دانش‌آموزها سؤاله که این سهمیه اصلاً به درد می‌خوره و ارزشش رو داره که فعالش کنیم یا نه. جواب ما به این سؤاله یک بله گنده‌ست! قطعاً مقدار تأثیرگذاری سهمیه ۵درصد نسبت به سهمیه ۲۵درصد خیلی کم‌تره، اما به هر حال این سهمیه هم اثرگذاره. پس اگه مشمول دریافت سهمیه ۵درصدی هستید، حتماً ازش استفاده کنید. چون گاهی وقت‌ها همین سهمیه می‌تونه ورق رو کاملاً برگردونه!

یکی از دانش‌‌آموزهای کیمیاگرخونه در کنکور ۱۴۰۰، فقط دو تا رشته رو می‌خواست؛ یا پزشکی، یا دندونپزشکی یا هیچی! اما با رتبه‌ای که کسب کرده بود، نه می‌تونست در نوبت روزانه این رشته‌ها قبول بشه و نه شهریه‌پرداز. بعد از این‌که متوجه شدیم مشمول دریافت سهمیه ۵درصدیه، بهش گفتیم که حتماً پیگیری کنه تا بتونه این از این سهمیه برای انتخاب رشته استفاده کنه. با اعمال سهمیه، این دانش‌آموز در نهایت تونست پزشکی شهریه‌پرداز قبول بشه و به چیزی که می‌خواد، برسه.

یک اشتباه بزرگ: تأثیر منفی سهمیه ۵درصدی

شاید شما هم در ویدیوهای اینستاگرامی، از مشاورنماها دیدید که می‌گن سهمیه ۵درصد خاصیت چندانی نداره و فعال‌کردنش، ممکنه حتی به ضرر دانش‌آموزها تموم بشه! چنین حرفی کاملاً غلطه و مشکل این دسته از مشاورها اینه که اصلاً مفهوم رتبه در سهمیه رو درک نکرده‌ن و به همین دلیل، تصور نادرستی از تأثیر سهمیه دارن.

یک نکته مهم درباره استفاده از سهمیه در کنکور سراسری اینه که ارزش رتبه در سهمیه ۵درصد، با ارزش رتبه مشابه در منطقه متفاوته. مثلاً اگه رتبه شما در سهمیه ۵درصد، ۵۰۰ شده باشه، ارزشش نسبت به کسی که رتبه‌ش در منطقه ۲، ۵۰۰ شده کم‌تره و اون فرد قاعدتاً قبولی بهتری خواهد داشت.‌ در واقع وقتی شما از سهمیه استفاده می‌کنید، در واقه دارید با بقیه داوطلب‌هایی که مشمول سهمیه مشابه هستن، بر سر تصاحب ظرفیت‌های معین‌شده برای سهمیه‌ای‌ها رقابت می‌کنید، نه با داوطلب‌های آزاد بدون‌سهمیه.

پس به هیچ‌وجه، به این حرف‌ که سهمیه ۵درصدی ممکنه تأثیر منفی داشته باشه توجه نکنید و اگه مشمول سهمیه هستید، حتماً ازش استفاده کنید، چون تأثیر قابل‌توجهی داره.

اعمال سهمیه ۵درصدی در کنکور

برای این‌که بتونید از این سهمیه استفاده کنید، باید در زمان ثبت‌نام کنکور سراسری، کد رهگیری ۱۲رقمی سهمیه ۵درصدی رو در قسمت مربوطه وارد کنید. اما اگه به هر دلیل، در زمان ثبت‌نام کنکور، درخواست اعمال سهمیه رو در فرم ثبت نکردید، می‌تونید در مهلتی که سازمان سنجش برای ویرایش کارت ورود به جلسه کنکور در نظر می‌گیره، این کار رو انجام بدید و کد ۱۲رقمی‌تون رو وارد کنید.

استفاده مجدد از سهمیه ۵درصدی کنکور سراسری

اگه مشمول استفاده از سهمیه ۵درصدی هستید، دقت کنید که در هر مقطع تحصیلی، فقط یک‌بار می‌تونید از این سهمیه استفاده کنید. پس اگه انتخاب رشته کنید و در نوبت روزانه قبول بشید و بخواید انصراف بدید، دیگه امکان استفاده از سهمیه براتون وجود نداره. البته اگه انتخاب رشته کنید و قبول نشید، سهمیه‌تون حفظ می‌شه و می‌تونید در کنکور بعدی، مجدداً ازش استفاده کنید.