سهمیه هیئت‌علمی کنکور

سهمیه اعضای هیئت علمی: قوانین، شرایط و نحوه اعمال

سهمیه هیئت‌علمی که در سال ۱۳۹۲ تصویب شد، یکی از انواع سهمیه‌ در کنکور سراسریه که فرزندان اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها، می‌تونن ازش استفاده کنن. توی این مقاله، می‌خوایم بگیم که این سهمیه شامل چه افرادی می‌شه و چطور باید ازش استفاده کرد.

سهمیه هیئت‌علمی چیه؟

این سهمیه جزو سهمیه‌های پساکنکوریه، یعنی در کارنامه کنکور اعمال نمی‌شه، بلکه بعد از اعلام نتایج قابل‌ استفاده‌ست. نحوه اعمال سهمیه هیئت‌علمی تا سال ۱۴۰۰ طوری بود که فرزندان اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه‌ها، به شرطی که ۸۵درصد تراز آخرین فرد قبولی در رشته موردنظرشون رو کسب می‌کردن، می‌تونستن به اون رشته و دانشگاه انتقالی بگیرن.

اما قوانین مربوط به سهمیه هیئت‌علمی، از سال ۱۴۰۰ به بعد تغییر کرد. در حال حاضر، شما نمی‌تونید از این سهمیه برای انتقالی‌گرفتن به هر رشته و دانشگاهی استفاده کنید. بلکه فقط می‌تونید در همون رشته‌ای که قبول شدید و به همون دانشگاهی که والدینتون عضو هیئت‌علمیش هستن منتقل بشید. یعنی اگه دامپزشکی قبول شدید و یکی از والدینتون عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهیدبهشتی هستن، فقط می‌تونید به دامپزشکی دانشگاه شهیدبهشتی منتقل بشید.

چند نکته مهم درباره این سهمیه وجود داره که باید ازشون اطلاع داشته باشید:

  • اعضای هیئت‌علمی باید حداقل ۲سال سابقه حضور در دانشگاه رو داشته باشن. در  غیر این صورت، فرزندشون نمی‌تونه از سهمیه استفاده کنه.
  • اگه والدینتون در دانشگاهی هیئت‌علمی هستن که رشته قبولی شما رو ارائه نمی‌ده، می‌تونید به نزدیک‌ترین دانشگاه به دانشگاه محل خدمت والدینتون منتقل بشید.
  • امکان انتقالی از یک دانشگاه به دانشگاه دیگه در یک شهر وجود نداره.

نحوه استفاده از سهمیه هیئت‌علمی در کنکور

همون‌طور که گفتیم این سهمیه، از نوع سهمیه‌های پساکنکوریه و بعد از اعلام نتایج اعمال می‌شه. استفاده از این سهمیه ، بعد از اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور، باید مدارک لازم رو در سایت سازمان سنجش بارگذاری کنید. مدارک شما توسط سازمان سنجش بررسی و صحت‌سنجی و نتیجه، بهتون اعلام می‌شه. اگه امکان استفاده از سهمیه براتون تأیید بشه، باید به‌صورت حضوری با اصل مدارکتون به سازمان سنجش مراجعه و مراحل اداری انتقالی‌تون رو تکمیل کنید.

مهمان‌شدن با سهمیه هیئت‌علمی

اما علاوه بر امکان انتقالی، نوع دیگه‌ای از سهمیه هیئت‌علمی هم وجود داره. افرادی که یکی از والدینشون هیئت‌‌علمی دانشگاه هستن، به‌راحتی می‌تونن در اون دانشگاه مهمان بشن.

برای مهمان‌شدن، هم دانشگاه مبدأ و هم دانشگاه مقصد باید با درخواست شما موافقت کنن. دانشگاه مبدأ معمولاً با این قضیه مشکلی نداره و درخواست‌ دانشجوها رو تأیید می‌کنه. اما یکی از چالش‌های مهمان‌شدن، موافقت دانشگاه مقصده. در دانشگاه مقصد، گروه آموزشی رشته‌‌تون یا شورای آموزشی دانشکده باید تصمیم بگیرن که درخواست شما رو تأیید کنن یا نه. حالا وقتی پدر یا مادر شما عضو هیئت‌علمی اون دانشگاهن، یعنی عضو این شورا هم هستن. پس به‌راحتی با درخواست شما برای مهمان‌شدن موافقت می‌شه!

جمع‌بندی

همون‌طور که گفتیم، بر اساس قوانینی که در سال ۱۴۰۰ تصویب شد، مشمولان استفاده از سهمیه هیئت‌علمی، فقط می‌تونن در همون رشته‌ای که قبول شده‌ن و فقط به اون دانشگاهی که پدر یا مادرشون عضو هیئت‌علمی اون‌جا هستن منتقل بشن. اما بر اساس آخرین اخبار، سهمیه هیئت‌علمی برای کنکور ۱۴۰۳ رو حذف کردند و داوطلب‌های کنکور امسال، امکان استفاده از این سهمیه رو ندارند. اگه تغییری در قوانین درنظرگرفته‌شده برای سهمیه هیئت‌علمی در کنکور ۱۴۰۳ ایجاد بشه، ما حتماً در کیمیاگرخونه اطلاع‌رسانی می‌کنیم.