رشته علوم و مهندسی صنایع چوب :معرفی بازارکار، دروس و مهارتهای لازم

معرفی کامل رشته علوم و مهندسی صنایع چوب
معرفی کامل رشته علوم و مهندسی صنایع چوب

رشته علوم و مهندسی صنایع چوب و فرآورده‌های سلولزی یکی از رشته‌های دانشگاهیه که ممکنه برای همه آشنا نباشه. به شکلی که خیلی‌ها ممکنه فکر کنن رشته‌ی خوب و آینده داری نیست. اما آیا واقعا اینطوره؟ رشته‌ی علوم و مهندسی صنایع چوب چه دروسی رو در دانشگاه داره؟ بازارکار و درآمدش چطوره؟ برای ورود به این رشته‌ی دانشگاهی و موفقیت در اون چه مهارت‌های لازمه؟

در ادامه علاوه بر جواب دادن به سوالات بالا، یه معرفی کامل هم از این رشته انجام می‌دیم؛ پس با ما همراه باشید.

اولین نکته‌ای که باید درباره‌ی علوم و مهندسی صنایع چوب بدونید این هست که برای ورود به اون باید حتماً در کنکور تجربی شرکت کنید.

زمانی که دانشجوی این رشته بشید، یاد خواهید گرفت که بتونید انواع چوب و فرآورده‌ها و محصولاتی که می‌شه از اون تولید کرد (مثل سلولزها) رو بشناسید.

و بعدها بتونید در زمینه‌هایی که مربوط به ساخت و تولید محصولات چوبی و هرچیزی که مربوط به چوب می‌شه، به عنوان متخصص‌های این زمینه، فعالیت کنید.

مزیت اصلی که علوم و مهندسی صنایع چوبدار این هست که به دلیل کمتر شناخته شده بودن این رشته قبولی در اون ساده‌تر از سایر رشته‌های دانشگاهیه.

 اما در عوض دو عیب یا مشکل هم داره:

  1. بازار کار شما محدوده. برخلاف رشته‌هایی مثل مهندسی کامپیوتر یا مهندسی صنایع که خیلی گسترده‌اند و می‌تونن در زمینه‌های خیلی زیادی ورود پیدا کنند، در رشته‌هایی مثل مهندسی نفت یا همین مهندسی صنایع چوب بازار کار شما تقریباً محدوده.
  2. از اونجایی که فرصت‌های شغلی نسبتا برای مهندس‌های صنایع چوب کمتره و همچنین بازار کار اونها هم یک حوزه خاص و مشخصه، این افراد محدودیت درآمدی دارن و یک حقوق ثابت و مشخصی که در صورت استخدام بهشون داده می‌شه رو دریافت خواهند کرد. مگر اینکه از اون دسته افرادی باشید که برای خودتون کسب و کار راه بندازید.  در این صورت قطعاً درآمد شما هم بیشتر خواهد شد.

مثل تمام رشته‌های دانشگاهی دیگه، برای موفقیت در زمینه‌ی علوم و مهندسی صنایع چوب هم نیازه که یکسری پیش زمینه ها و مهارت‌ هارو داشته باشید یا فرا بگیرید. برخی از اونها عبارتند از:

  1. علاقه داشتن به صنایع چوب و کاغذ
  2. علاقه به کار در محیط‌های صنعتی و کارخونه‌ای
  3. خلاقیت
  4. علاقه به زیست شناسی گیاهی، شیمی و فیزیک(که البته زیست گیاهی و شیمی کاربرد بیشتری داره)
  5. مهارت داشتن در تحقیق
  6. داشتن قدرت تجزیه و تحلیل

در کل این افراد باید به صنعت علاقه مند باشند تا بتونن توی این حوزه موفق بشن!و از اونجایی که فضای کاری مهندسی صنایع چوب تماما صنعتیه، این یکی از فاکتورهای مهمیه که باید موقع انتخاب در نظر بگیرید

درس های پایه دروس تخصصی
ریاضیات 1قوانین صنعتی و خود اشتغالیفرآورده‌های مرکب چوب
ریاضیات 2مکانیک سیالاتشناخت عمومی چوب
رسم فنیتوسعه پایدار مواد اولیهتشریح و تشخیص چوب
معادلات دیفرانسیلبرق صنعتیدرجه‌بندی و ارزیابی چوب
ترمودینامیککامپیوتر کاربردیفیزیک چوب /  شیمی چوب
فیزیک عمومیروش‌ها و ابزار اندازه‌گیریبازاریابی فرآورده‌های چوبی
استاتیکمسائل زیست محیطیفناوری برش چوب
شیمی معدنیدرخت شناسیکنترل کیفیت
مقاومت مصالححسابداریمکانیک چوب
آمار و احتمالات اقتصاد مهندسیبررسی مسائل صنعت چوب
مدیریت و برنامه‌ریزی صنعتیکامپوزیت‌های فیبری
آمار و احتمالات مهندسی  لیاف طبیعی، اصول حفاظت چوب
لیست دروس دانشگاهی مهندسی مهندسی صنایع چوب و فرآورده‌های سلولزی

رشته علوم و مهندسی صنایع چوب و فرآورده‌های سلولزی جزو رشته‌هاییه که ممکنه در برخی سال‌ها در یک دانشگاه وجود داشته باشه اما در برخی سال‌ها نه.

اما دانشگاه‌هایی که در پایین اسامی اونهارو می‌بینید تقریباً در تمام سال‌ها علوم و مهندسی صنایع چوب رو دارن.

  1. دانشگاه تهران
  2. علم و صعنت
  3. محقق اردبیلی
  4. زابل
  5. صنعتی خاتم الانبیا
  6. سمنان
  7. دانشگا گنبد
  8. دانشگاه آزاد واحد کرج
  9. آزاد واحد آستارا
  10. علوم و کشاورزی گرگان
  11. دانشکده کشاورزی تربت جام

شاید خیلی‌ها این تصور رو داشته باشن که از طریق رشته‌ای مثل علوم و مهندسی صنایع چوب شرایط برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر وجود نداره.

در حالی که اینطور نیست و شما می‌تونید مهندسی صنایع چوب رو هم تا مقطع کارشناسی ارشد و هم تا دکتری ادامه بدید.

  1. کامپوزیت‌های لینگوسلولزی
  2. بیولوژی و آناتومی چوب
  3. صنایع سلولزی
  4. حفاظت و اصلاح چوب
  5. مدیریت صنایع چوب و فرآورده‌های سلولزی
  1. کامپوزیت‌های لینگوسلولزی
  2. بیولوژی و آناتومی چوب
  3. صنایع سلولزی
  4. حفاظت و اصلاح چوب

فقط نکته‌ی خیلی مهم اینجاست که در صورتی که تصمیم دارید در یک رشته‌ ادامه تحصیل بدید، حتماً این موضوع رو مدنظر داشته باشید که آیا ادامه تحصیل شما قرار هست به بهتر شدن بازارکارتون منجر بشه یا نه.

در زمینه‌ی مهندسی صنایع چوب با ادامه تحصیل چندان تفاوتی در موقعیت‌های شغلی شما و حقوقی که ممکنه دریافت کنید ایجاد نمی‌شه!

شما بعد از فارغ التحصیلی از رشته‌ی مهندسی صنایع چوب می‌تونید به 2 صورت مشغول به کار بشید:

  1. کارآفرینی. که اگر سرمایه اولیه، توانایی های لازم و همچنین پیش زمینه لازم رو براش داشته باشید، می‌تونه چه در داخل و چه خارج از کشورمون خیلی برای شما سودآور و خوب باشه. بازارکار مستقل در زمینه علوم و مهندسی صنایع چوب رو می‌شه در ایران خوب و قابل قبول در نظر گرفت.
  2. بازارکار استخدامی. می‌شه گفت که کارخونه‌ها و در کل محل‌هایی که بتونید در زمینه‌ی رشته‌ی خودتون در اونها استخدام بشید و کار کنید چندان زیاد نیست. پس شرایط استخدامی رو فارغ التحصیل‌های رشته علوم و مهندسی صنایع چوب می‌شه بد و نامناسب دونست.

چه قصد داشته باشید در کشور‌های دیگه در زمینه علوم و مهندسی صنایع چوب ادامه تحصیل بدید و چه بخواید بعد از اتمام تحصیل خودتون در کشورهای دیگه کار کنید باید بگیم که شرایط برای شما بشدت فراهمه.

در کشورهای دیگه، مثلاً در کانادا، بخش خیلی زیادی از وسایل و تجهیزات از چوب و فرآورده‌های اون تهیه می‌شن. همین موضوع هم بازارکار و حتی شرایط تحصیلی خیلی خوب و ایده آلی رو برای شما ایجاد می‌کنه.