رتبه مجاز برای انتخاب رشته

رتبه مجاز برای انتخاب رشته چنده؟

یکی از نگرانی‌های بچه‌های کنکوری اینه که می‌ترسن رتبه‌شون اون‌قدر بالا باشه که مجاز به انتخاب رشته نشن. توی این مقاله، می‌خوایم بگیم که همه داوطلب‌های کنکور مجاز می‌شن، اما مجاز داریم تا مجاز! اگه تو هم می‌خوای درباره رتبه مجاز برای انتخاب رشته بیش‌تر بدونی، مثل همیشه با کیمیاگرخونه همراه باش!

وضعیت مجاز برای انتخاب رشته در کارنامه کنکور

در کارنامه اولیه کنکور سراسری هر داوطلب، همون‌طور که در تصویر هم می‌بینید، وضعیت مجاز بودنش برای انتخاب رشته در «رشته‌های با آزمون» و «رشته‌های بدون‌ آزمون»، به‌صورت جداگانه مشخص می‌شه:

کارنامه کنکور سراسری و وضعیت مجاز برای انتخاب رشته
 وضعیت مجازدر کارنامه کنکور سراسری

پس شما بر اساس کارنامه کنکورتون، می‌تونید بفهمید که در هر کدوم‌ از موارد زیر اجازه دارید که انتخاب رشته کنید یا نه:

  • رشته‌های بدون‌آزمون یا صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی
    • روزانه و شبانه
    • مجازی و پردیس خودگردان
    • پیام‌نور و غیرانتفاعی
    • آزاد
  • رشته‌های باآزمون
    • روزانه و نوبت دوم
    • مجازی، پردیس خودگردان، شهریه‌پرداز و آزاد
    • دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی
    • پیام‌نور و غیرانتفاعی
    • آزاد

مثلاً اگه کسی رتبه‌ش خیلی پرت و بالا باشه، قاعدتاً در نوبت روزانه و شبانه و شهریه‌پرداز مجاز به انتخاب رشته نمی‌شه. بنابراین، ناچاره در دانشگاه‌های پیام‌‌نور، غیرانتفاعی، علمی‌کاربردی یا آزاد انتخاب کنه و یا سراغ رشته‌های صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی بره.

اگه در کارنامه، وضعیت شما مثلاً برای انتخاب رشته روزانه، غیرمجاز درج شده باشه، به این معنیه که شما حق انتخاب رشته‌های روزانه رو ندارید و اگه در فرم انتخاب رشته، کد‌ مربوط به رشته‌های روزانه رو وارد کنید، رنگش قرمز می‌شه و سایت بهتون اجازه ثبت درخواست رو نمی‌ده!

رتبه مجاز برای انتخاب رشته چنده؟

این‌همه توضیح دادیم، اما انگار سؤال اصلی بی‌جواب موند! در جواب به این سؤال که بالاخره حداکثر رتبه‌ای که برای انتخاب رشته مجاز می‌شه چقدره، باید بگیم که تعداد ظرفیت پذیرش تمام رشته‌محل‌ها در دانشگاه‌های کشور، از تعداد داوطلب‌های کنکور بیش‌تره! یعنی اگه همه داوطلب‌های کنکور هم وارد دانشگاه بشن، باز یه تعداد صندلی اضافه در دانشگاه‌ها باقی می‌مونه. اما پیش‌تر هم گفتیم که مسئله فقط قبولی و ورود به دانشگاه نیست، بلکه دعوا سر رشته‌های خوب و دانشگاه‌های تاپه! پس چیزی تحت عنوان مجازنشدن در انتخاب رشته وجود نداره. در نهایت، همه داوطلب‌ها، هر چقدر هم رتبه‌شون بد باشه، می‌تونن انتخاب رشته کنن و در یکی از موارد روزانه، شبانه، شهریه‌پرداز، پیام‌نور، غیرانتفاعی، علمی-کاربردی، آزاد و یا سوابق تحصیلی قبول بشن. فقط نکته این‌جاست که طبیعتاً هرکی رتبه بهتری داشته باشه، در رشته و دانشگاه بهتری قبول می‌شه.

سخن آخر

نصیحتی که می‌تونیم بهتون بکنیم اینه که بهتره سراغ رشته‌هایی برید که آینده شغلی و بازار کار خوبی دارن و همچنین، موقعیت اجتماعی مناسبی رو براتون ایجاد می‌کنن. قاعدتاً همه‌چیز پول نیست و شأن اجتماعی و مفیدبودن در جامعه هم اهمیت داره. پس در انتخاب‌ رشته خیلی دقت کنید. شما قراره ۴سال از عمرتون رو به رشته‌ای که انتخاب می‌کنید اختصاص بدید، بنابراین معقول و منطقیه که رشته‌ای رو بخونید که آینده‌دار و مفید باشه. اگه رتبه‌تون طوری نیست که بتونید در رشته‌های خوب و معقول‌‌ قبول بشید، می‌تونید به گزینه پشت‌کنکورموندن هم فکر کنید. البته به شرطی که تلاشتون رو بیش‌تر کنید و با برنامه‌ریزی و پشتکار، سال آینده رو بترکونید و رتبه بهتری به دست بیارید.