بهترین شهر برای انتخاب رشته

بهترین شهر برای انتخاب رشته کنکور کدومه؟

در انتخاب رشته کنکور، خیلی مهمه که چه شهری رو انتخاب می‌کنید. چون قراره ۴سال در اون شهر زندگی کنید و مهمه که این شهر، از همه‌نظر برای شما مناسب باشه. توی این مقاله، می‌خوایم بگیم که ملاک‌های مهم بهترین شهر برای انتخاب رشته چیه. پس اگه کنکوری هستی و نمی‌دونی کدوم شهر رو انتخاب کنی، تا آخر این مطلب با ما باش.

تهران، بهترین شهر برای انتخاب رشته

پیشنهاد همیشگی ما اینه که اگه رتبه‌تون طوریه که می‌تونید تهران قبول بشید، قطعاً بهترین گزینه برای انتخاب تهرانه. این شهر از هر جهت، نسبت به شهرهای دیگه، گزینه بهتریه. حمل‌و‌‌نقل به تهران راحته و از تمام شهرهای کشور، با وسایل نقلیه مختلف، به‌سادگی می‌تونید رفت‌و‌آمد کنید. علاوه بر این، سطح علمی بالا، بازار کار بسیار گسترده و متنوع، امکانات تفریحی و… از مزایای شهر تهران محسوب می‌شه.

خب این‌که تهران بهترین انتخابه رو که همه می‌دونن! سؤال اصلی این‌جاست که اگه رتبه‌تون به قبولی دانشگاه‌های تهران نمی‌رسه، اولویت انتخاب با کدوم شهرهاست. در واقع بهتره بگیم کدوم شهرها هستن که ارزشش رو دارن شما از خونه و خونواده‌تون دور بمونید و سختی‌های تنها زندگی‌کردن در یه شهر دیگه رو به جون بخرید.

معیارهای انتخاب بهترین شهر برای انتخاب رشته

۴ معیار وجود داره که با توجه به اون‌ها، می‌تونید مناسب‌ترین شهر رو انتخاب کنید:

  • فاصله و مسیر رفت‌وآمد: منظور از این معیار اینه که هم به مسافت شهری که می‌خواید انتخاب کنید با محل زندگی‌تون توجه کنید، هم به مدت‌زمانی که باید در مسیر باشید و هم به امکانات حمل‌ونقل موجود.
  • شرایط آب‌و‌هوایی: در انتخاب شهرها و اولویت‌بندی‌شون، حتماً به شرایط آب‌و‌هوایی توجه کنید. بعضی از بچه‌ها هستن که تحمل سرما یا گرمای زیاد رو ندارن یا حتی ممکنه به بعضی از شرایط آب‌و‌هوایی حساسیت داشته باشن. بنابراین، حتماً قبل از تصمیم‌گیری، به وضعیت آب‌و‌هوایی توجه کنید.
  • بازار کار: همون‌طور که قبلاً هم بارها تأکید کردیم، بهتره شهری رو انتخاب کنید که در رشته شما، بازار کار جانبی خوبی داشته باشه. مثلاً مهندسی مواد و متالورژی، در اصفهان بازار کار بسیار بهتری داره نسبت به شهری مثل همدان. پس بهترین شهر برای انتخاب، شهریه که بازار کار مرتبط مناسبی برای کار دانشجویی، کارآموزی و استخدام داشته باشه.
  • فرهنگ: معیار دیگه‌ای که در انتخاب شهر باید بهش توجه کنید، مسائل فرهنگیه. یکی از مصادیق فرهنگ، زبانه. بنابراین، اگه می‌خواید شهری رو انتخاب کنید که زبان متفاوتی داره، بهتره که به اون زبان تسلط نسبی داشته باشید تا مشکلی براتون پیش نیاد. البته فرهنگ فقط در زبان خلاصه نمی‌شه و ابعاد دیگه‌ای هم داره. مثلاً یکی از دانش‌آموزهای سابق کیمیاگرخونه که پزشکی قبول شد، می‌گفت توی شهری که من درس می‌خونم، اصلاً پزشک خانوم رو قبول ندارن و هنوز این مسئله براشون جا نیفتاده که یه خانوم هم می‌تونه پزشک باشه. پس حتماً شهری رو انتخاب کنید که باهاشون اشتراکات فرهنگی داشته باشید و بتونید با مردم ارتباط بگیرید.

سخن پایانی

قطعاً شما نسبت به همه شهرهای ایران شناخت ندارید که بتونید آگاهانه تصمیم بگیرید. برای این‌که این شناخت رو به دست بیارید، می‌تونید با پدر و مادرتون مشورت کنید. والدینتون، به قول معروف، چهار تا پیرهن بیش‌‌تر از شما پاره کرده‌ن و احتمالاً سفرهای بیش‌تری به شهرهای ایران داشتن، بنابراین می‌تونن در این زمینه بهتون کمک کنن. علاوه بر این، در جلسات مشاوره انتخاب رشته، حتماً درباره شهر موردنظرتون از مشاورهای ما راهنمایی و مشورت بخواید. ما در کیمیاگرخونه، سال‌هاست با دانش‌آموزهایی سروکار داریم که در شهرهای مختلف ایران مشغول به تحصیل هستن و بنابراین، نسبت به شرایط شهرها و دانشگاه‌های کشور آگاهی کامل داریم. به همین دلیل، می‌تونیم بهتون کمک کنیم که بهترین شهر رو انتخاب کنید.