بهترین رشته‌ها از نظر بازار کار

بهترین رشته از نظر بازار کار کدومه؟ کدوم رشته بازارکار بهتری از بقیه داره؟

همون‌طور که قبلاً هم گفتیم، وضعیت بازار کار و درآمد، یکی از ملاک‌های مهم و اساسی در انتخاب رشته به شمار می‌ره. داوطلب‌های ورود به دانشگاه، قبل از انتخاب رشته، باید حتماً درباره وضعیت بازار کار رشته‌های مورد نظرشون تحقیق کنن. چون در آینده، قراره از مدرک تحصیلی‌شون و مهارت‌هایی که در دانشگاه کسب کرده‌ن، درآمد به دست بیارن. در این محتوا، توضیح می‌دیم که بهترین رشته‌ها از نظر بازار کار باید چه ویژگی‌هایی داشته باشن و برای بررسی بازار کار، باید به چه نکاتی توجه کنید.

ملاک‌های بازار کار مناسب

دو شاخص مهم هست که اگه رشته‌ای اون‌ها رو داشته باشه، بازار کار خوب و قوی‌ای داره. بنابراین، حتماً در زمان انتخاب رشته، به این دو مورد توجه ویژه داشته باشید:

  • تنوع بازار کار
  • امکان دورکاری

تنوع بازار کار رشته‌های مختلف

بهتره رشته‌ای رو انتخاب کنید که بازار کار متنوعی داشته باشه. دلیلش هم اینه که اگه در یک شاخه‌ای از اون رشته نتونستید موفق بشید یا بازار کارش ضعیف شد، بتونید در شاخه‌های دیگه فعالیت کنید و بیکار نمونید.

بذارید براتون چند تا مثال بزنیم. مهندسی نفت رشته‌ایه که بازار کار متنوعی نداره و مهندسین نفت، در موقعیت‌های شغلی محدودی می‌تونن استخدام و مشغول به کار بشن. مهندسی شیمی نسبت به مهندسی پلیمر، بازار کار متنوع‌تری داره. چون کاری که مهندس پلیمر انجام می‌ده رو مهندس شیمی هم می‌تونه انجام بده، ولی برعکسش ممکن نیست. مهندسی صنایع یکی از رشته‌هاییه که بازار کار بسیار متنوعی داره و یک مهندس صنایع می‌تونه در حوزه‌های مختلف صنعت، تکنولوژی، تحقیق و توسعه، برندینگ و…، هم در شرکت‌ها و کارخونه‌‌های بزرگ و هم در شرکت‌های کوچیک و نوپا کار کنه.

امکان دورکاری

امکان دورکاری که دوره کرونا خیلی رایج‌تر شد، یکی از مزایا و نقاط قوت بعضی رشته‌هاست. رشته‌هایی که در داخل و خارج کشور، امکان دورکاری براشون وجود داره، جزو بهترین رشته‌ها از نظر بازار کار به شمار می‌رن. مثلاً یک مهندس کامپیوتر، حتی اگه در شهرهای دیگه هم باشه، می‌تونه با شرکت‌های متعددی که در تهران وجود دارن، به‌صورت دورکاری همکاری کنه. دورکاری باعث می‌شه افرادی که از پایتخت دور هستن هم بتونن از بازار کار گسترده و متنوع شهر تهران بهره ببرن و پیشرفت کنن. علاوه بر این، اگه در مشاغل مربوط به رشته‌ای که انتخاب می‌کنید، امکان دورکاری با شرکت‌های خارجی هم وجود داشته باشه که دیگه نور علی نوره! می‌تونید به‌صورت پروژه‌ای با ‌این شرکت‌ها کار کنید و درآمدتون رو حسابی افزایش بدید.

سخن پایانی

همون‌طور که گفتیم، بهترین رشته‌ها از نظر بازار کار، رشته‌هایی هستن که هم بازار کار متنوعی داشته باشن و هم امکان دورکاری در داخل و خارج ایران براشون فراهم باشه. قبل از انتخاب رشته، حتماً بازار کار رشته‌های موردعلاقه‌تون رو بررسی و درباره‌شون تحقیق کنید. ما در کیمیاگرخونه، آرشیو گسترده‌ای از معرفی رشته‌های مختلف داریم که در همه‌شون، درباره بازار کار رشته‌ها هم توضیح دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتماً به این محتواها سر بزنید و در قدم بعدی، با مشاورهای باتجربه کیمیاگرخونه مشورت کنید تا کمکتون کنن بهترین رشته رو انتخاب کنید. رشته‌ای که هم متناسب با علاقه، توانایی و اهداف شما باشه و هم بازار کار مناسبی داشته باشه.