بهترین آزمون آزمایشی برای پشت‌ کنکوری‌ها

بهترین آزمون برای پشت‌ کنکوری‌ها چیه؟ آزمون آزمایشی برای پشت‌ کنکوری‌ها

یکی از کارهایی که بر هر کنکوری واجبه، شرکت در آزمون‌های آزمایشیه. آزمون‌های آزمایشی به داوطلب‌ها کمک می‌کنه بتونن نقاط ضعف و قوت خودشون رو شناسایی کنن، مدیریت زمان رو تمرین کنن، با انواع سؤالات آشنا بشن و با تحلیل آزمون، استراتژی‌های مطالعاتی‌شون رو طراحی کنن. توی این مقاله، می‌خوایم بگیم که بهترین آزمون آزمایشی برای پشت‌ کنکوری‌ها کدوم آزمونه. پس اگه پشت‌ کنکوری هستی، حتماً همراه کیمیاگرخونه باش.

ویژگی‌های بهترین آزمون آزمایشی برای پشت‌ کنکوری‌ها

اول از همه، باید مشخص کنیم که یه آزمون آزمایشی خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشه و بعد ببینیم از بین آزمون‌های موجود، کدومشون این ویژگی‌ها رو دارن.

سؤالات استاندارد

سؤالات آزمون آزمایشی باید شبیه و هم‌ سطح سؤالات کنکور باشه. آزمونی که سؤالات فوق‌العاده سخت یا آسونی داره به درد نمی‌خوره. البته در آزمون‌های آزمایشی معمولاً سؤالاتی که سطحشون کمی بالاتر از کنکور هست هم وجود داره تا اگه سؤالات کنکور سخت‌تر شد، بچه‌ها آماده باشن و بتونن جواب بدن. اما اگه قرار باشه تکام سؤالات آزمون سخت باشه، اون آزمون انتخاب مناسبی برای آمادگی کنکور نیست.

طرح‌ بندی مناسب سؤالات آسان، متوسط و سخت

در کنکور، ۷۰ درصدِ سؤالات رو سؤال‌‌های آسون و متوسط و ۳۰ درصدِ باقی‌ مونده رو سؤالات سخت تشکیل می‌دن. این نسبت باید در آزمون‌های آزمایشی هم رعایت بشه. اگه این نسبت به هم بریزه، دیگه آزمون شباهتی به کنکور نداره و عملاً بی‌فایده‌ست.

بالاترین انطباق با کنکور

در دو مورد قبلی توضیح دادیم که شباهت آزمون آزمایشی به کنکور مهم‌ترین نکته‌ایه که وجود داره. اصلاً فلسفه آزمون آزمایشی و هدف شرکت در این آزمون اینه که دانش‌آموزها برای کنکور آماده بشن. بنابراین، تا جای ممکن، تمام ابعاد آزمون باید منطبق با کنکور باشه.

اجتناب از سؤالات تکراری

حل سؤالات تکراری در آزمون‌ها چیزی به دانش شما اضافه نمی‌کنه. بنابراین، طراحی سؤالات در یک آزمون آزمایشی خوب باید طوری باشه که در هر نوبت، سؤالات قبلی تکرار نشن. بلکه موارد جدیدی باشن که از زوایای متفاوتی به مفهوم می‌پردازن و دانش‌آموزها رو تا حدی به چالش می‌کشن تا با انواع سؤال از یک مبحث به‌ خوبی آشنا بشن و بتونن در کنکور به سؤالات مختلف جواب بدن.

جامعه آماری مناسب آزمون

یکی از اهداف شرکت در آزمون آزمایشی اینه که دانش‌آموزها بتونن خودشون رو ارزیابی کنن و ببینن که نسبت به سایر رقبا، در چه وضعیتی قرار دارن. بنابراین، آزمون باید جامعه آماری مناسبی داشته باشه تا داوطلب‌ها بتونن وضعیتشون رو بسنجن و ببینن چند مرده حلاجن!

فیلم زیر توضیحات کامل کیمیاگر اعظم راجع به بهترین آزمون آزمایشی برای پشت‌ کنکوری‌هاست پس از دستش ندید و بعد سراغ ادامه مقاله میریم.

عوامل مؤثر در انتخاب آزمون آزمایشی برای پشت کنکوری‌ها

حالا که با ویژگی‌های یک آزمون آزمایشی ایده‌آل آشنا شدید، باید بریم سراغ معیارهایی که برای انتخاب آزمون باید بهشون توجه کنید.

فاصله زمانی بین آزمون‌ها

بازه زمانی بین نوبت‌های آزمون‌ آزمایشی باید معقول باشه. فاصله خیلی زیاد یا خیلی کم بین آزمون‌ها، از نقاط ضعف آزمون به شمار می‌ره. بهترین حالت وقتیه که آزمون‌ آزمایشی هر دو هفته یک‌بار برگزار بشه.

هزینه آزمون‌های آزمایشی

یکی دیگه از ملاک‌های انتخاب آزمون آزمایشی که برای دانش‌آموزها مهمه، هزینه شرکت در این آزمون‌هاست. در قسمت بعدی این مطلب که مزایا و معایب هر کدوم از آزمون‌های آزمایشی موجود در بازار رو توضیح می‌دیم، به هزینه‌های شرکت در این آزمون‌ها هم اشاره می‌کنیم.

جامعه آماری مؤثر آزمون

جامعه‌ آماری مؤثر به این معنیه که هم تعداد شرکت‌کننده‌های آزمون بالا باشه و هم شرکت‌کننده‌ها واقعاً داوطلب‌های کنکور باشن. مثلاً بعضی از آزمون‌های آزمایشی‌ که به‌صورت رایگان روی سایت‌های مختلف قرار می‌گیرن، انتخاب‌‌های مناسبی نیستن. چون ممکنه هر کسی، گاهی حتی شده برای کنجکاوی در این آزمون‌ها شرکت کنه.‌ این باعث می‌شه که داوطلب‌های اصلی نتونن وضعیت واقعی خودشون رو ارزیابی کنن، چون یه عده سیاهی‌لشکر هم در آزمون حضور داشتن.

سطح آزمون آزمایشی

همون‌طور که بالاتر گفتیم، بهترین حالت اینه که ۷۰درصد از سؤالات آزمون شامل سؤال‌های آسون و متوسط باشه و ۳۰درصد، سؤال‌های سخت. یعنی مشابه وضعیت سؤالات کنکور باشه تا دانش‌آموزها بدونن در آزمون کنکور، قراره با چه سؤالاتی مواجه بشن.

حواشی و تقلب در آزمون

تقریباً می‌شه گفت تمام آزمون‌های آزمایشی که در کشور برگزار می‌شن، خیلی وقت‌ها کلیدهاشون قبل آزمون پخش می‌شه! به‌ویژه اگه آزمون مهم و تعداد شرکت‌ کننده‌های زیادی داشته باشه. بنابراین، همیشه اندکی خطا در وضعیت ارزیابی وجود داره. چون ممکنه بعضی از داوطلب‌ها جواب‌ها رو قبل از آزمون خونده باشن.

مقایسه و انتخاب بهترین آزمون آزمایشی برای پشت‌ کنکوری‌ها

حالا که با ملاک‌ها و معیارهای بهترین آزمون آزمایشی کنکور آشنا شدید، وقتشه که آزمون‌های موجود در بازار رو باهم مقایسه کنیم و ببینیم که کدومشون از همه بهتره.

آزمون‌های آزمایشی قلمچی برای کنکور

اول از همه بریم سراغ آزمون قلمچی و مزایا و معایبش رو باهم مرور کنیم.

  • در بین آزمون‌های موجود، بالاترین جامعه آماری رو داره.
  • برنامه‌ راهبردی آزمون قلمچی‌ منسجمه و بسیار مفید و کارآمده.
  • تعداد آزمون‌های قلمچی بیش‌تره، چون هر دو هفته یک‌بار آزمون برگزار می‌شه. یعنی ایده‌آل‌ترین حالتی که برای برگزاری آزمون وجود داره.
  • پاسخنامه تشریحی داره و کارنامه‌ها رو به‌ موقع صادر می‌کنه.
  • آزمون‌های قلمچی به این دلیل که به‌صورت حضوری برگزار می‌شه، هزینه بالاتری نسبت به سایر آزمون‌ها داره.
  • بعضی از سؤالات آزمون، از سؤالات کتاب‌های قلمچی کپی می‌شه. همون‌طور که می‌دونید، سؤالات کتاب‌های قلمچی، سؤالات کنکورهای قبلی هستن و در آزمون‌ها هم تعدادی از این سؤالات به‌عنوان سؤالات گواه یا آشنا تکرار می‌شن تا داوطلب‌ها روی اون‌ها تسلط کامل پیدا کنن.
  • در برخی از دروس، پیش‌نیازی رعایت نمی‌شه.
  • در زمان ثبت‌نام، مجبور هستید تعدادی از کتاب‌های قلمچی رو هم بخرید یا در بعضی شهرها، حتی باید کلاس رو هم ثبت‌نام کنید. این مورد، بزرگ‌ترین عیب آزمون‌های آزمایشی قلمچی به شمار می‌ره.

آزمون‌های آزمایشی گزینه دو برای کنکور

نکاتی که باید درباره آزمون‌های آزمایشی کنکور گزینه دو بدونید، موارد زیر هستن:

  • آزمون گزینه دو، شبیه‌ترین سؤالات به کنکور رو داره.
  • این آزمون در تابستون جامعه آماری بالایی داره، اما از پاییز تعداد شرکت‌کننده‌هاش کم می‌شن.
  • آزمون‌های گزینه دو به‌صورت منظم برگزار می‌شن اما در تقریباً ۹۰درصد شهرها، آزمون‌ها آنلاین هستن نه حضوری.
  • هزینه شرکت در آزمون‌های گزینه دو نسبت به قلمچی پایین‌تره.
  • انواع کارنامه‌ها و تحلیلشون رو برای داوطلب‌ها منتشر می‌کنه و به طور کلی، داشبورد قوی و خوبی داره.
  • در آزمون‌های گزینه دو، از مهرماه به بعد، به دروس پایه کم‌تر پرداخته می‌شه.
  • فاصله آزمون‌ها نسبت به قلمچی بیش‌تره و به همین دلیل، ایستگاه‌های جبرانی در برنامه راهبردی آزمون‌های گزینه دو کم‌تره.
  • برنامه‌ریزی آزمون‌هایی که برای بازه زمانی عید در نظر گرفته شده، مناسب نیست.

پیشنهاد ما اینه که سؤالات آزمون گزینه دو رو به‌عنوان نمونه سؤال حل کنید. یعنی در جایگاه آزمون آزمایشی کنکور، انتخاب چندان مناسبی نیست.

آزمون‌های آزمایشی سنجش برای کنکور

  • هزینه شرکت در آزمون‌های سنجش نسبت به باقی آزمون‌ها کم‌تره، چون تعداد آزمون کم‌تری برگزار می‌کنه.
  • جامعه آماری آزمون‌های سنجش بالاست.
  • سطح سؤالات این آزمون استاندارد نیست و حتی نحوه چینش سؤالات کنکور هم در اون رعایت نمی‌شه.
  • این آزمون فقط یک کارنامه ساده داره و به طور کلی، خدمات بعد از آزمونش ضعیفه.
  • برنامه‌ریزی اصولی نداره.
  • فاصله بین آزمون‌ها زیاده.

آزمون‌های آزمایشی ماز برای کنکور

  • آزمون‌های ماز به‌صورت آنلاین برگزار می‌شه.
  • سؤالات درس‌های زیست و شیمی در این آزمون شباهت زیادی به سؤالات کنکور دارن.
  • برنامه راهبردی این آزمون مشابه برنامه آزمون قلمچیه و به همین دلیل، می‌تونید همزمان با آزمون قلمچی در آزمون‌های ماز هم شرکت کنید.
  • هزینه شرکت در آزمون‌های ماز مناسبه.
  • گاهی سؤالات خیلی سخت هم در آزمون‌ها دیده می‌شه.

سخن پایانی

در این مطلب، نکاتی مربوط به انتخاب بهترین آزمون آزمایشی برای پشت‌ کنکوری‌ها رو توضیح دادیم. با توجه به مزایا و معایبی که از هر آزمون گفتیم، پیشنهاد ما اینه که آزمون قلمچی رو انتخاب کنید. علاوه بر اون، شرکت در آزمون‌های جامع سنجش هم می‌تونه بهتون کمک کنه. ما در کیمیاگرخونه، در محتوای جداگانه‌ای، بهترین روش برنامه‌ ریزی برای پشت‌ کنکوری‌ها رو هم توضیح دادیم. پیشنهاد می‌کنیم که حتماً به این محتوا سر بزنید تا بتونید با یه برنامه‌ریزی خوب و کاربردی، از زمانتون بهترین استفاده رو ببرید و در کنکور موفق بشید.