ایرادات سایت تخمین رتبه کنکور: نقد و بررسی سایت ها

ایرادات سایت تخمین رتبه کنکور نقد و بررسی نرم افزارهای تخمین رتبه
ایرادات سایت تخمین رتبه کنکور نقد و بررسی نرم افزارهای تخمین رتبه

بهترین سایت تخمین رتبه کنکور سراسری رو قبلا توی کیمیاگرخونه بررسی کردیم و گفتیم که کدوم ها محدوده دقیق تری از رتبه رو به ما میدن. اما امروز قراره ایرادات سایت های تخمین رتبه کنکور رو بررسی کنیم. ببینیم مشکل این سایت ها چیه و چرا نباید کامل بهشون اتکا کرد؟

برای اینکه با مناسب‌ترین سایت‌ها و برنامه‌های تخمین رتبه کنکور آشنا بشید متوجه بشید که استفاده از کدومشون تیجه دقیق‌تری رو بهتون ارائه میده با ما همراه باشید.

خیلی از داوطلب‌های کنکوری می‌خوان بدونن که با یک رتبه خاص می‌تونن در چه رشته‌ها و دانشگاه‌های قبول بشن؟ برای  پیش‌بینی این موضوع یک سری سایت‌ها و نرم افزارهای تخمین رتبه کنکور در اینترنت وجود دارن که داده‌های نسبتاً کاملی دارند و می‌تونن برای تخمین رتبه شما بهتون کمک کنن.

بهترین سایت‌ها برای این کار سایت تخمین رتبه قلم چی و گزینه دو و همچنین نرم‌افزار تخمین رتبه سازمان سنجش هست. سایت‌های خیلی زیاد دیگه‌ای هم در این زمینه فعالیت می‌کنن که استفاده از اون‌ها رو پیشنهاد نمی‌کنیم به این دلیل که اطلاعات و مرجع اون‌ها کامل نیستند و ممکنه باعث گمراه شدن شما بشن. 

 زمانی که وارد یکی از سایت‌های بالا میشید معمولا باید درصدهای تقریبی رو در دروس مختلف و یا یک رتبه نهایی رو وارد کنید تا یک سری اطلاعات به شما داده بشه.

 این اطلاعات عبارتند از:

  •  دانشگاه و رشته‌هایی که داوطلب‌های سال‌های گذشته در آنها قبول شدن
  •  روزانه یا شبانه بودن دانشگاه
  •  جنسیت داوطلب
  • درصدهایی که اون افراد در دروس مختلف کسب کردن

 همونطور که گفتیم با استفاده از این سایت‌ها برای تخمین رتبه نتیجه نهایی با توجه به ولی افراد در سال‌های گذشته به شما اعلام می‌شه. در اصل این یکی از بزرگترین ایرادات سایت های تخمین رتبه کنکوره.

نکته خیلی مهم این هست که در کنکور هر سال سه مورد متغیر هستن و به همین دلیل احتمال تغییر نتایج هم وجود داره.

 این سه مورد عبارتند از:

  1. تغییر ظرفیت پذیرش در رشته‌های مختلف. (مثلاً ممکنه در سال گذشته پزشکی دانشگاه تهران ۲۰۰ دانشجو پذیرش می‌شدند اما امسال این میزان به ۲۴۰ نفر  تغییر پیدا کرده.)
  2. اضافه یا کم شدن برخی کد رشته‌های خاص. (مثلاً در کنکور ۱۴۰۱ برای اولین باررشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی برای اولین بار دانشجو می‌گرفتن که در اون‌ها تعهد خدمت یک و نیم برابر تعهد خدمت وجود داشت. که تا قبل از اون سال چنین چیزی وجود نداشت.)
  3. تغییر در قوانین انتخاب رشته. (تا سال ۱۴۰۱ زیر گروه‌ها وجود داشتن. اما همین زیر گروه‌ها از انتخاب رشته سال ۱۴۰۲ به بعد به صورت کامل حذف شدن.)

هیچ نرم‌افزار یا سایتی که در زمینه تخمین رتبه بهترین باشه وجود نداره! چون به دلیل وجود تغییر در سه عاملی که بالاتر به اون‌ها اشاره کردیم نمی‌شه خیلی به نتایج این نرم‌افزارها و سایت‌ها استناد کرد.

می‌تونید فقط برای به دست آوردن یک سری اطلاعات کلی از اونها استفاده کنید اما بهتره که منتظر انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور همون سالی که قرار هست در اون شرکت کنید باشید، تا جدیدترین تغییرات رو در نظر بگیرید و بر اون اساس پیش برید.