انتخاب رشته بدون‌کنکور سراسری و آزاد

نحوه انتخاب رشته بدون کنکور مدارک لازم برای انتخاب رشته بدون کنکور انتخاب رشته با سوابق تحصیلی

دانشگاه‌های سراسری، آزاد، غیرانتفاعی و پیام‌نور، هر سال در دو نوبت مهرماه و بهمن‌ماه، در بعضی از رشته‌ها به‌صورت بدون‌کنکور دانشجو پذیرش می‌کنن. توی این مقاله، قراره بگیم که چطور باید برای انتخاب‌ رشته بدون‌کنکور ثبت‌‌نام کنی. پس حتماً همراهمون باش.

روش انتخاب رشته بدون‌کنکور

به‌طور کلی، دو نوع انتخاب رشته بدون‌کنکور وجود داره. یکی انتخاب رشته بدون‌کنکور دانشگاه‌های دولتی (در نوبت‌های روزانه، شبانه و پردیس خودگردان)، دانشگاه‌های غیرانتفاعی و دانشگاه‌های پیام‌نور و دیگری انتخاب رشته بدون‌کنکور دانشگاه آزاد.

برای ورود به رشته‌هایی که پذیرش دانشجو در اون‌ها، صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی انجام می‌شه، نه نیاز دارید که در کنکور ثبت‌نام کنید و نه اصلاً در کنکور شرکت کنید! تنها چیزی که لازمه، مدرک دیپلم و کارنامه سال آخر متوسطه‌ست. بنابراین، هم افرادی که در کنکور شرکت نکرده‌ن می‌تونن انتخاب رشته بدون‌‌کنکور انجام بدن و هم افرادی که در کنکور شرکت کرده‌ن، ولی مجاز به انتخاب رشته در ‌دوره‌های روزانه، شبانه، شهریه‌پرداز، پیام‌نور و غیرانتفاعی نشدن.

انتخاب رشته بدون‌کنکور سراسری

برای انتخاب رشته‌ بدون‌کنکور سراسری، یعنی دانشگاه‌های دولتی، غیرانتفاعی و پیام‌نور، باید وارد سایت رسمی سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org بشید. از این سایت، دفترچه راهنمای انتخاب رشته بدون‌کنکور ۱۴۰۳ رو دانلود و رشته‌محل‌های موجود رو بررسی کنید. هر سؤالی که درباره رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف یا فرایند انتخاب رشته دارید، می‌تونید از مشاورهای باتجربه کیمیاگرخونه بپرسید و راهنمایی بگیرید. در مرحله بعدی، باید با استفاده از نام کاربری و رمزعبورتون، وارد قسمت مربوط به انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی بشید و بعد از پرداخت هزینه تعیین‌شده، در فرم مربوطه، انتخاب‌های خودتون رو وارد کنید. دقت کنید که برای انتخاب رشته‌های بدون‌کنکور، حتماً باید تأییدیه سوابق تحصیلی رو از سایت my.medu.ir دریافت کرده باشید، چون در زمان انتخاب رشته، به کدش نیاز دارید.

انتخاب رشته بدون‌کنکور آزاد

همون‌طور که گفتیم، انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد، به‌طور جداگانه انجام می‌شه. برای این کار، باید وارد سایت مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ‌‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی، به آدرس azmoon.org بشید، دفترچه راهنما رو دانلود و رشته‌محل‌های ارائه‌شده رو به‌دقت بررسی کنید. در ادامه، بعد از پرداخت هزینه، با استفاده از مشخصات فردی، وارد قسمت مربوط به ثبت‌نام بشید و انتخاب رشته خودتون رو انجام بدید. برای انتخاب رشته بدون‌کنکور دانشگاه آزاد هم داشتن تأییدیه سوابق تحصیلی ضروریه.

برای انتخاب رشته‌های بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد، مجموعاً ۲۰ امکان انتخاب دارید. پیشنهاد ما به شما اینه که سراغ رشته‌هایی برید که بازار کار خوبی دارن. همچنین، شعبات دانشگاه آزاد شهر خودتون یا شهرهای نزدیکتون رو انتخاب کنید. علتش هم اینه که پذیرش دانشگاه آزاد در رشته‌های بر اساس سوابق تحصیلی، به‌صورت بومیه. یعنی اگه دانشگاه‌های شهر خودتون رو انتخاب کنید، احتمال قبولی‌تون خیلی بیش‌تره. علاوه بر این، سطح علمی دانشگاه‌های آزاد مختلف چندان تفاوتی باهم نداره و همه‌شون تقریباً در یک حد هستن و لزومی نداره از خونه‌تون دور بشید و در شهر دیگه‌ای زندگی کنید.

سخن پایانی

ما در کیمیاگرخونه، در محتوای جداگانه‌ای بهترین رشته‌های بدون‌کنکور رو معرفی کردیم. پیشنهاد می‌کنیم حتماً به این محتوا سر بزنید تا با این رشته‌ها آشنا بشید و بتونید آگاهانه‌تر تصمیم بگیرید. علاوه بر این، اگه برای انتخاب رشته، چه رشته‌های باآزمون و چه رشته‌های بدون‌‌آزمون، به مشورت نیاز دارید، می‌تونید از خدمات مرکز مشاوره جدیدی‌نژاد استفاده کنید. مشاورهای باتجربه ما مثل همیشه در کنارتون هستن و می‌تونن به‌خوبی راهنمایی‌تون کنن.