اشتباه زدن معدل در کنکور + در صورت نداشتن معدل دیپلم چیکار کنم؟

اشتباه زدن معدل در ثبت نام کنکور
اشتباه زدن معدل در ثبت نام کنکور

اشتباه زدن معدل در کنکور ممکنه برای شما دردسرساز بشه، به حدی که حتی اگر در رشته‌ی موردعلاقتون قبول بشید هم قبولی شما باطل خواهد بود! به این دلیل که تمام داوطلب‌ها وظیفه دارند تا معدل خودشون رو با دقت و به شکل درست در زمان ثبت نام درج کنند.

از اونجایی که معدل اون‌ها در نتیجه کنکورشون به صورت مستقیم تاثیرگذاره نشون میده که چقدر مهمه که شما معدلتون رو درست وارد کنید.لا

اما اگر به هر دلیلی معدلم رو اشتباه وارد کنم چه مشکلاتی برای من پیش میاد؟ یا اگر در زمان ثبت نام در کنکور سراسری به هر دلیلی معدلم رو نگرفته بودم باید چیکار کنم؟

در ادامه به صورت کامل تمام این موارد رو بررسی می‌کنیم پس با ما همراه باشید.

در زمان ثبت نام در کنکور سراسری شما باید معدل کل دیپلمتون رو درج بکنید. منظور از معدل کل دیپلم در واقع میانگین معدل سه سال آخر متوسطه دوم شما هست. یعنی باید میانگین معدل سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهمتون رو وارد کنید.

خیلی دقت کنید که مبادا معدل سال دوازدهمتون رو به جای معدل کل وارد کنید به این دلیل که معدلی که وارد می‌کنید تاثیر قطعی رو در کنکور شما داره و در صورت وجود مغایرت مشکلات جدی که در ادامه می‌گیم رو براتون به همراه داره.

اما اگر در زمان ثبت نام در کنکور به هر دلیلی به معدل دیپلمم که میانگین معدل سه سال دبیرستانمه دسترسی نداشتم باید چیکار کنم؟

احتمال اینکه در بازه ثبت نام کنکور سراسری شما هنوز معدل دیپلم خودتون رو دریافت نکرده باشید خیلی زیاده.

به همین دلیل هم سازمان سنجش به این موضوع حواسش بوده که ممکنه خیلی از دانش‌آموزها به دیپلمشون دسترسی نداشته باشن یا به صورت ناخواسته اطلاعاتشون رو غلط وارد کرده. برای حل این مشکل هم یک بازه زمانی رو برای ویرایش اطلاعات ثبت نام کنکور در نظر گرفته.

زمانی که خواستید برای کنکور ثبت نام کنید و معدل در دسترستون نبود می‌تونید جای معدل رو خالی بذارید پس باید چیکار کرد؟

در این شرایط معدل ترم اول سال دوازدهمتون را وارد کنید و بعد در بازه ویرایش اطلاعات، معدل دیپلمتون که بهش دسترسی دارید رو جایگزینش کنید.

به صورت کلی سازمان سنجش دو تا بازه زمانی برای ویرایش اطلاعات رو در نظر گرفت.

  1. بازه اول برای تصحیح کردن و درست کردن اطلاعات غلطی هست که وارد کردید.
  2. و مهلت دوم هم برای زمانیه که می‌خواید کارت ورود به جلسه کنکور رو دریافت کنید که این امکان برای شما وجود داره تا بتونید اطلاعات خودتون رو برای بار آخر ویرایش کنید.

از کنکور ۱۴۰۲ به بعد شرایط پذیرش دانشجوها و تاثیر معدل روی این روند نفاوت‌هایی زیادی داشته. به حدی که حتی کم یا زیاد بودن اعشار معدل شما هم می‌تونه روی قبولی شما تاثیرگذار باشه.

در نتیجه نیازه که شما با دقت خیلی زیاد و با اطمینان معدلتون رو با ریزترین جزئیاتش در فرم ثبت نام درج کنید. اما با وجود تمام این تاکیدها مکنه بعضی از داوطلب‌ها باز هم معدلشون رو اشتباه وارد کرده باشند در این شرایط چه اتفاقی میوفته؟

بالاتر هم به این موضوع اشاره کردیم که اشتباه زدن معدل دیپلم در زمان ثبت نام عواقب بدی رو براتون به همراه داره.

در واقع اگر در هر مرحله‌ای از کنکور، سازمان سنجش وجود مغایرت در معدل اصلی دیپلم شما و معدلی که در زمان ثبت نام وارد کردید رو متوجه بشه حتی اگر در بهترین دانشگاه و رشته هم قبول شده باشید قبولی شما رو به راحتی لغو می‌کنه.

یعنی حتی ممکنه نتایج انتخاب رشته هم بیاد و شما در رشته و دانشگاه خاصی قبول شده باشید اما به خاطر درست نبودن معدلی که وارد کردید نمی‌تونید در اون دانشگاه و رشته ثبت نام کنید.

وقتی که بازه ویرایش اطلاعات تموم شد و نتونستید اطلاعات وارد در سایت رو مشاهده کنید که بفهمید آیا معدل دیپلمتون رو اشتباه وارد کردید یا نه تنها یک راه برای فهمیدن این موضوع دارید.

وقتی کارت ورود به جلسه کنکور رو دریافت می‌کنید در اون اطلاعات خیلی زیادی هست. یکی از این موارد معدل دیپلم شماست.

وقتی کارت ورود به جلسه رو گرفتید حتماً معدل درج شده در اون رو با معدل دیپلمتون مطابقت بدید و اگر کوچک‌ترین تفاوتی وجود داشت حتماً برای ویرایش اون قبل از شروع کنکور سراسری اقدام کنید.

برای این کار باید قبل از برگزاری کنکور به باجه‌های رفع نقص سازمان سنجش برید تا بتونم معدل شما رو به شکل درست ویرایش کنن.

در شرایطی که معدل دیپلم شما اشتباه وارد شده باشه و در بازه‌های مشخص که برای ویرایش اطلاعات در نظر گرفته شدن هم نتونستید اون رو ویرایش کنید باید قبل از آزمون سراسری کارهای پایین رو انجام بدید:

  •  وارد سایت سازمان سنجش که آدرس اون  sanjesh.org هست بشید.
  • سمت چپ صفحه یک منو هست که باید از اون گزینه “سراسری” رو انتخاب کنید.
  •  در بخش بعدی روی عبارت “ورود به سیستم پاسخگویی”  کلیک کنید.
  • در بخش بعدی از شما کد ملی، تلفن تماس و ایمیل خواسته میشه که باید وارد کنید.
  •  حالا یک نام کاربری به ایمیلی که وارد کردید ارسال میشه که می‌تونید با اون دخواست خودتون برای ویرایش معدل دیپلم ثبت نام کنکور سراسری رو ثبت کنید.

موضوع خیلی مهم اینه که حتماً و حتماً در زمان ثبت درخواست برای ویرایش معدل مواردی که در پایین می‌گیم رو در درخواست خودتون بنویسید و توضیح بدید که چه مشکلاتی براتون پیش اومدن که باعث اشتباه زدن معدل در کنکور شدن.

  1. نام و نام خانوادگی
  2. کد ملی
  3. شماره پرونده
  4. شماره داوطلبی