هدف و آرزو: چرا به آرزوهامون نمی‌رسیم؟

چرا به آرزوهامون نمیرسیم؟

هر کدوم از ما، هزار تا آرزو داریم که متأسفانه باید بگم هیچ‌وقت قرار نیست بهشون برسیم، چون آرزو کلاً واسه نرسیدنه! این‌جا درباره هدف و آرزو حرف می‌زنیم و توضیح می‌دیم که چرا نمی‌تونیم به آرزو برسیم، ولی به هدف می‌تونیم.

چرا آرزوهامون فقط آرزو میمونن؟
چرا آرزوهامون فقط آرزو میمونن؟

تفاوت هدف و آرزو چیه؟

آرزو در واقع بین همه آدم‌ها مشترکه، چون ما انسان‌ها همیشه تمایل داریم که صفات مثبت و خوب رو داشته باشیم. مثلاً همه آرزو دارن توی یه دانشگاه خیلی خوب درس بخونن یا این‌که همه آرزو دارن پولدار بشن. اما کسی می‌تونه به این‌ها برسه که به هدف تبدیلشون کنه و اجازه نده که در حد آرزو باقی بمونن. بنابراین، تفاوت هدف و آرزو اینه که هدف استرانژی داره اما آرزو نه. بنابراین، هدف چیزیه که براش برنامه‌ریزی می‌کنید و استراتژی می‌چینید تا قدم‌به‌قدم بتونید بهش نزدیک بشید.

ویژگی‌های استراتژی چیه؟

استراتژی برای رسیدن به هدف باید دو تا ویژگی مهم زیر رو داشته باشه، وگرنه کارآمد نیست:

  • پله‌پله‌بودن: در هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی برای رسیدن به هدف، باید به‌‌صورت پله‌پله و گام‌به‌گام پیش برید. یعنی مسیرتون رو به قسمت‌های کوچیک بشکنید و هر کدوم رو به‌دقت و با ذکر جزییات بنویسید تا بدونید که باید چه کار کنید. نه این‌که از همون ابتدای راه، هدف نهایی رو مد نظر قرار بدید.
  • منطقی‌بودن: هدف‌گذاری و استراتژی‌نوشتن برای رسیدن به هدف باید منطقی و با درنظرگرفتن واقعیت‌ها باشه. این جمله‌های انگیزشی صدمن‌یه‌غاز که «آدم به هرچی بخواد می‌تونه برسه» و «فقط کافیه بخوای تا بشه» در عمل امکان‌پذیر نیستن و فقط باعث سرخوردگی می‌شن. پس در تعیین استراتژی، منطقی عمل کنید نه جوگیرانه!

پس به‌جای خیال‌بافی و فکرکردن به آرزوهاتون قبل از خواب، هدف‌گذاری کنید. هدف‌هاتون رو روی یه کاغذ مکتوب و استراتژی رسیدن بهشون رو طراحی کنید. مسیر رسیدن به هدف رو باید به قطعات کوچیک تقسیم کنید و قدم‌به‌قدم پیش برید. و البته فراموش نکنید که واقعیت‌های شرایط موجود رو در نظر بگیرید و با دید منطقی به همه‌چیز نگاه کنید.

اگه بازم سوالی داشتی میتونی همین پائین ازم بپرسیش رفیق! 🙂