پشت کنکور و سربازی + میشه بیشتر از ۱ سال هم پشت کنکور موند؟

پشت کنکور و سربازی + میشه بیشتر از 1 سال هم پشت کنکور موند؟
پشت کنکور و سربازی + میشه بیشتر از 1 سال هم پشت کنکور موند؟

شرایط پشت کنکور و سربازی در سال جدید چه تغییراتی داشته؟ سوال خیلی از داوطلب های پسر این هست که اگر بخوایم پشت کنکور بمونیم، سربازی ما چی می‌شه؟ آیا معاف می‌شیم؟ اصلا پسرها می‌تونن پشت کنکور بمونن؟ یا باید حتما در صورت دانشگاه نرفتن به خدمت سربازی برن؟

تا چند وقت می‌تونم پشت کنکور بمونم؟

‌زمانی که شما پایه دوازدهم خودتون رو بدون وقفه به اتمام می‌رسونید، حداکثر تا ۱ سال به شما زمان می‌دن که پشت کنکور بمونید. یعنی تا ۲۹ شهریور سال بعد. این‌جا دانش‌آموزها به دو دسته تقسیم می‌شن:

  • داوطلب‌هایی که قبل از ۱۸سالگی فارغ‌التحصیل می‌شن: این دسته از دانش‌آموزها که قبل از ۱۸سالگی دیپلمشون رو دریافت کرده‌ن، ۶ماه فرصت دارن که توی دانشگاه ثبت نام کنن.
  • داوطلب‌هایی که بعد از ۱۸سالگی فارغ‌التحصیل می‌شن: این دسته از داوطلب‌ها هم که بعد از ۱۸سالگی مدرکشون رو گرفته‌ن، ۱سال وقت دارن که برای ثبت نام دانشگاه اقدام کنن.

اگه توی این فرصت داده‌شده، در کنکور شرکت و انتخاب رشته ‌کردید و در دانشگاه قبول شدید که خیلی هم عالی! فقط باید نامه معافیت تحصیلی خودتون رو به نظام وظیفه تحویل بدید و توی دانشگاه ثبت‌ نام کنید. در غیر این صورت، مشمول خدمت سربازی می‌شید. البته هنوز یه راه دیگه هم برای سربازی‌نرفتن وجود داره!

اگه نتیجه کنکورتون به حدی خوب نبود که بخواید باهاش انتخاب رشته کنید و تصمیم دارید پشت کنکور بمونید، راهش رو بهتون می‌گیم. اما قبل از این که تصمیمتون رو به‌صورت قطعی بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به محتوای پشت کنکور بمونم یا نه؟ بزنید. توی اون مقاله، با بیش از ۳۰ رتبه برتر که با پشت کنکور موندن به رتبه دلخواهشون رسیدن مصاحبه کردیم. کلی نکته مهم و به‌دردبخور درباره موندن پشت کنکور رو هم بهتون آموزش دادیم.

پسرها می‌تونن بیش‌تر از ۱ سال پشت کنکور بمونن؟

بله؛ با استفاده از معافیت تحصیلی می‌تونید بیشتر از ۱ سال هم پشت کنکور بمونید. اما چطور؟

اگه دو سال کنکور دادید و باز هم از نتیجه راضی نیستید و قصد ندارید برید سربازی، می‌تونید با یه ترفند یک سال دیگه هم پشت کنکور بمونید. برای این کار، باید در دانشگاه آزاد یا پیام نور، در یک رشته‌ بدون کنکور ثبت نام کنید که فقط معافیت تحصیلی بگیرید.

دانشگاه پیام نور گزینه‌ بهتریه چون شهریه‌‌‌ش از دانشگاه آزاد کم‌تره و در واقع، فقط باید شهریه ثابت رو پرداخت کنید چون قرار نیست در اون رشته درس بخونید که بخواید انتخاب واحدی انجام بدید. در همین حین هم می‌تونید برای کنکور درس بخونید و اگه در رشته‌ای که می‌خواستید در دانشگاه دیگه قبول شدید، از پیام نور یا آزاد انصراف می‌دید و توی رشته و دانشگاه جدید ثبت نام می‌کنید. به همین سادگی!

آیا می‌تونم برای معافیت در دانشگاه روزانه هم ثبت نام کنم؟

خیر. به این دلیل که اگر بخواید فقط برای معافیت در دانشگاه روزانه ثبت نام کنید، وقتی که بخواید در این حین کنکورشرکت کنید، قبلش نیازه که از اون دانشگاه روزانه انصراف بدید. همچنین باید حتما در کلاس های این دانشگاه شرکت کنید چون حضور در اون اجباریه. در کل این کار فقط دردسر ایجاد می‌کنه و بهترین گزینه دانشگاه آزاد و پیام نور هستن.

ایست خدمت سربازی

راه دیگه‌ای که وجود داره که البته چندان محبوب نیست اینه که سربازی رو شروع کنید و همزمان برای کنکور هم درس بخونید. اگه رشته و دانشگاه دلخواهتون رو قبول شدید، می‌تونید از ایست خدمت سربازی استفاده کنید. یعنی سربازی‌ رو متوقف می‌کنید و وقتی دوره تحصیلتون تموم شد، دوباره برمی‌گردید و سربازی‌تون رو تکمیل می‌کنید. البته شرط استفاده از این امکان اینه که غیبت نداشته باشید و نکته دیگه هم اینه که با قبولی توی مقطع کاردانی نمی‌تونید از این قانون استفاده کنید و فقط برای مقطع کارشناسی و بالاتر قابل انجامه.

کد نظام‌وظیفه برای ثبت‌‌ نام کنکور

بند ۴۵ فرم اینترنتی ثبت‌نام کنکور مربوط به وضعیت نظام‌وظیفه داوطلب‌هاست. توی این قسمت باید کد مربوط به وضعیت سربازی‌تون رو وارد کنید که توضیحات کاملش توی دفترچه راهنمای ثبت‌ نام اومده. در زمان ثبت نام، باید به این دفترچه مراجعه و از لیست‌ کدها، کد مربوط به وضعیت خو‌دتون رو پیدا کنید و حواستون باشه که اون رو به درستی توی فرم ثبت نام وارد کنید.

توی جدول زیر، لیست کدهای نظام‌وظیفه برای ثبت نام رو آوردیم:

کد ۱افرادی که کارت پایان خدمت دارن
کد ۲افرادی که به‌صورت دائمی از خدمت معاف شده‌ن؛
مثل معافیت پزشکی، ایثارگران و…
کد ۳افرادی که برگه معافیت موقت هولوگرام‌دار بدون غیبت دارن؛ البته باید مدت زمان اعتبارش باقی مونده باشه
کد ۴مشمول‌هایی که توی سال آخر متوسطه ۱۴۰۳-۱۴۰۲ معافیت دانش‌آموزی گرفتن و تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ فارغ‌التحصیل می‌شن
(سنشون حداکثر می‌تونه ۲۰سال باشه)
کد ۵دانش‌آموزهایی که قبل از ۱۸سالگی و مشمول‌شدن، دیپلمشون رو در نظام ۳-۳-۶ گرفته‌ن؛
البته به شرط نداشتن غیبت
کد ۶کارکنان وظیفه، یعنی سربازهای بدون غیبت اولیه که مدرک پیش‌دانشگاهی یا دیپلم نظام ۳-۳-۶ پیوسته و حضوری دارن که البته فقط می‌تونن توی مقاطع کارشناسی و بالاتر تحصیل کنن
کد ۷سربازهایی که تا ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۳ خدمت ضروری‌شون تموم می‌شه که البته در زمان ثبت نام دانشگاه، باید کارت پایان خدمتشون رو ارائه کنن
کد ۸کارکنان پایوری که در نیروهای مسلح شاغلن که باید هم گواهی اشتغال به خدمت و هم موافقت منابع انسانی برای ادامه تحصیل رو ارائه کنن
کد ۹دانشجوهای انصرافی که مطابق با تبصره ۱ ماده ۳۳ انصراف داده باشن و از زمان انصراف تا ثبت نام در رشته و دانشگاه جدید، بیش‌تر از یک سال نگذشته باشه و همچنین از امتیاز انصرافشون قبلاً استفاده نکرده باشن
(از ۲۲ آبان‌ماه ۱۳۹۰ به بعد)
کد ۱۰فارغ‌التحصیل‌های کاردانی که می‌تونن در مقطع کارشناسی پیوسته شرکت کنن، به شرطی که که اون رشته، یعنی رشته مقطع کاردانی‌شون، مقطع کارشناسی ناپیوسته نداشته باشه
این جدول بر اساس دفترچه سال ۱۴۰۲ نوشته شده

چطور معافیت تحصیلی بگیریم؟

برای دریافت معافیت تحصیلی می‌تونید از دو روش استفاده کنید:

  • روش حضوری
  • روش غیرحضوری (اینترنتی)

برای انجام کار به‌صورت حضوری باید به شعبه‌های پلیس+۱۰ مراجعه کنید و با تحویل مدارکتون، مراحل دریافت معافیت تحصیلی رو پیش ببرید. روش اینترنتی هم به‌صورت کاملاً غیرحضوری انجام می‌شه که در ادامه توضیح می‌دیم.

دریافت اینترنتی معافیت تحصیلی

برای ثبت درخواست و دریافت معافیت تحصیلی به روش غیرحضوری یا اینترنتی، باید به سایت خدمات الکترونیک نظامی، به آدرس epolice.ir مراجعه کنید. بعد از ورود به سایت، گزینه «خدمات وظیفه عمومی» و بعد از اون، گزینه