رقابت نادرست در کنکور چه آسیبی به ما میزنه؟

فیلم انگیزشی کنکور: چطور دانشجوی پزشکی استنفورد رکورد دو و میدانی المپیک رو زد؟
رقابت نادرست در کنکور چه آسیبی به ما میزنه؟

رقابت نادرست در کنکور چطور به من آسیب می‌زنه؟ اصلا چه تفاوتی بین رقابت سالم و ناسالم در زمانی که پشت کنکور هستیم وجود داره؟ چطور می‌شه به شکلی درست با داوطلب های دیگه رقابت کنیم؟

تا سال 1954 رکورد دوی جهان 4 دقیقه و 1 ثانیه بود و بایولوژیست ها همگی این اعتقاد رو داشتن که هیچ فردی از نظر زیستی قادر نیست که یک مایل رو در کمتر از 4 دقیقه بدوئه.

این باور 9 سال بین تمام مردم جهان وجود داشت تا روزی که راجربنیستر توی مسابقات دوی دانشگاه آکسفورد رکورد جهان رو زد و تونست توی مدت 3 دقیقه 59 ثانیه به خط پایان برسه.

قسمت جالب ماجرا اینجاست که بعد از رکوردشکنی، باور غلط مردم هم در این زمینه از بین رفت و متوجه شدن که با این مدت زمان دوییدن هم شدنیه. به حدی که دقیقا 45 روز بعد توی مسابقات داخلی آمریکا جان لندی رکورد راجر رو هم زد!!

و در 9 سال بعدش محقق های دانشگاه آکسفورد اعلام کردن که حدود 20 هزار نفر نفر تونستن در زیر 4 دقیقه همون میزان مسیر رو بدون.

2 ماه بعد توی مسابقه ای که به اسم ماراتن جادویی هم معروف بود، جان لندی و راجر بنیستر با هم مسابقه دادن. توی کل مسیر در ابتدا جان لندی به اندازه ی 10 متر از راجر جلو تر بوده.

ولی توی یه لحظه لندی به عقب برمی‌گرده تا ببینه ایا راجر هنوز پشتشه یا نه؟ که دقیقا توی همون لحظه راجر جلو می‌زنه و برنده ی مسابقه می‌شه. اون هم با رکورد 3 ثانیه زودتر از رکورد قبلی جان لندی .

از داستان بالا هم می‌شه متوجه شد که رقابت زمانی آسیب زننده می‌شه که بخواید مدام به دیگران و نتایجی که کسب می‌کنن توجه کنید.

 شما هم اگر به دنبال کسب نتایج درست و سالم در کنکور و همچنین آرامش روانی هستید، نباید اشتباه لندی رو انجام بدید و مدام در حال پاییدن دیگران یا حتی غرق در گذشته خودتون باشید. بلکه باید راه راجر رو برید و روی خودتون و هدفتون متمرکز بشید و باور کنید که می‌تونید.

رقابت کردن به خودی خود هیچ بدی و مشکلی نداره. چون همین رقابت کردن ها و تمایل برای برترین بودنه که باعث می‌شه بخوایم پیشرفت کنیم. و همچنین برای این خواسته‌ی خودمون برنامه می‌ریزیم و پیش می‌ریم.

اما این موضوع زمانی بد و نامناسب می‌شه که ما خودمون رو خواسته یا ناخواسته در جو رقابت های نادرست و بهتره بگیم ناسالم قرار می‌دیم.

رقابت ناسالم، به رقابتی گفته می‌شه که توی اون شما فقط به فکر پیشرفت و پیروزی خودتون هستید. حتی حاضرید دیگران شکست بخورن تا شما بتونید یک پله به چیزی که می‌خواید نزدیک تر بشید.

اصلی ترین تفاوت رقابت سالم در سال کنکو با یک رقابت ناسالم و مسموم در اینه که در حالت اول، یعنی رقابت درست، شما ذهنیت برد برد رو دارید.

یعنی اگر یک رقابت دو سو داشته باشه، خودتون و یک فرد یا افراد دیگه، شما برای پیشرفت خودتون تلاش می‌کنید. و در صورت امکان به دیگران هم در این مسیر کمک می‌کنید.

اما در یک رقابت ناسالم شما اهمیتی به دیگران نمی‌دید و همونطور که گفتیم حتی حاضر هستید که دیگران شکست بخورن تا شما کمی جلو برید.

خیلی اوقات رقابت ناسالم در سال کنکور باعث می‌شه که افراد از مسیر درست خارج بشن. یعنی عملا وقت و انرژی خودشون رو در این رقابت بی‌فایده تلف کنن.

اگر می‌خواید در جو رقابت سالم در سال کنکور باقی بمونید و به هدفتون نزدیک و نزدیک تر بشید، باید رقابت شما ویژگی هایی رو داشته باشه تا از درست بودنش اطمینان داشته باشید. برخی از ویژگی‌های رقابت سالم در سال کنکور عبارتند از:

  1. احترام به دیگران و حقوقشون (اگر در حین رقابت عملی رو انجام دادید که به شکلی به حقوق دیگران توهین کنه رقابت ناسالمی رو پیش می‌برید.)
  2. همکاری (مثلا در زمان یادگیری یک مبحث اگر دوست شما که رقیبتون هم هست در اون مشکل داشت بهش کمک کنید. یا اگر در موضوعی مشکل داشتید از دیگران کمک بگیرید تا با همکاری هم بتونید به نتیجه برسید.)
  3. پیشرفت (اگر در رقابت صرفا بخواید از دیگران جلو بیوفتید، رقابت شما در مسیر درستی پیش نمی‌ره. چون باید در عین رقابت با دیگران پیشرفت هم داشته باشید.)
  4. محافظت از سلامت روانی (رقابت در سال کنکور نباید به شکلی باشه که سلامت روحی و روانی شما رو دچار مشکل کنه.)
  5. قبول شکست (در یک رقابت سالم افراد حتی اگر به چیزی که می‌خوان نرسن، اون رو می‌پذیرن و بجای جا زدن و بهونه گیری از اشتباهاتشون درس می‌گیرن و دوباره شروع می‌کنن.)

رقابت ناسالم در سال کنکور می‌تونه به برخی آسیب‌های جدی و نامطلوب برای شما منجر شود. برخی از این آسیب‌ها شامل موارد زیر هستن:

  • استرس و فشار روانی
  • کاهش علاقه به یادگیری
  • افزایش خصومت

اگر تصمیم گرفتید که در جو رقابت سالم و درست قرار بگیرید تا هم از مزایای این کار بهره ببرید و هم به هدفتون نزدیک بشید بهتره موارد پایین ر و در نظر داشته باشید و انجام بدید تا این موضوع محقق بشه.

  • مقابسه کردن ممنوع! خیلی اوقات مقایسه بیش از حد باعث می‌شه بی دلیل با دیگران رفابت کنیم و این رقابت رو به سمت ناسالمی پیش ببریم. این که چه کسی نمره یا تراز و درصد بالاتری داره تعیین کننده موفقیت حتمی در کنکور نیست!
  • روی تلاش متمرکز باشید نه روی دستاورد. (نتیجه گرایی رو کنار بذارید و فرآیندگرا باشید. توجه صرف روی نتیجه باعث می‌شه در شرایطی که نتونستید نتیجه‌ی مطلوبتون رو بگیرید بهم بریزید و نتونید به تلاش کردن ادامه بدید.)