رتبه‌ برتر‌ شدن در یک سال: زمان لازم برای رتبه برتر شدن چقدره؟

میشه توی یکسال رتبه برتر کنکور شد؟ قبولی دانشگاه در یک سال شدنیه؟

قطعاً بهترین کار اینه که از پایه دهم شروع به کسب آمادگی برای کنکور کنید، اما خیلی از دانش‌آموزها هستن که در پایه‌های دهم و یازدهم، چندان سفت‌و‌سخت درس نمی‌خونن. ولی به سال کنکور که می‌رسن، تصمیم قاطع می‌گیرن که بترکونن. توی این مطلب از کیمیاگرخونه، روی صحبتمون با این دسته از دانش‌آموزهاست و می‌خوایم با یه دید منطقی و عقلانی، بگیم اصلاً رتبه برتر شدن در یک سال شدنیه یا نه.

قبل از این‌که وارد بحث بشیم، تأکید می‌کنیم که این‌جا قرار نیست مثل جملات انگیزشی بگیم که انسان از پس هر کاری برمیاد و فقط کافیه بخواد و دری‌وری‌هایِ این‌چنینیِ ترند این روزها! بلکه قراره کاملاً منطقی به قضیه نگاه کنیم، همه جوانب رو بسنجیم و ببینیم همچین چیزی ممکن هست یا نه.

رتبه‌ برتر ‌شدن در یک سال شدنیه، اما شرط داره!

اگه سال‌های قبل رو خیلی جدی نگرفتید ولی الان که پایه دوازدهم هستید، واقعاً تصمیم گرفتید که تمام تلاشتون رو بکنید، بدونید که می‌تونید موفق بشید. اما حتماً باید به سه تا شرطی که در ادامه می‌گیم، پایبند باشید:

  • افزايش ساعات مطالعه
  • شروع به‌موقع
  • مطالعه اصولي

برای رتبه برتر شدن، ساعت مطالعه‌تون رو افزایش بدید

یادتون باشه که شما برای رتبه‌برتر‌شدن فقط یه سال فرصت دارید و باید به‌خوبی از لحظه‌به‌لحظه‌ش استفاده کنید، چون وقت چندانی ندارید که بخواید تلف کنید. پس بازیگوشی رو کنار بذارید‌ و درست‌و‌حسابی بشینید پای درس. درسته که باید نسبت به دانش‌آموزهایی که از سال‌های قبل با جدیت درس می‌خوندن، ساعات بیش‌‌تری مطالعه کنید و خسته‌تر می‌شید، اما چاره چیه؟ رتبه‌برتر‌شدن قطعاً سختی‌های خودش رو داره دیگه.

اگه می‌خواید در مورد ساعات مطالعاتی و این‌که برای قبولی هر رشته باید چقدر درس خوند بیش‌تر بدونید، حتماً سری به محتوای روزی چقدر درس بخونم؟ بزنید

به موقع شروع کنید: اتلاف وقت ممنوع!

همون‌طور که گفتیم، فرصت کمه و باید هر چه سریع‌تر به‌صورت جدی، درس‌خوندن رو شروع کنید. خیلی از بچه‌ها مُدام سؤالشون اینه که «اگه از الان بخونم رتبه‌برتر می‌شم؟» و این سؤال رو هر چند وقت یه بار تکرار می‌کنن! اگه تصمیم جدی دارید که به هدفتون برسید، تنبلی رو کنار بذارید، فرصت‌ها رو از دست ندید و زودتر شروع کنید. نه این‌که هی بگید ایشالا از شنبه بعد!

درس‌خوندن درست و اصولی؛ راز رتبه برتر شدن در یک سال

فقط کمیت درس‌خوندن نیست که مهمه، بلکه کیفیتش نقش اثرگذارتری داره. درست، اصولی و علمی درس‌خوندن یکی از مهم‌ترین نکاتیه که در سال کنکور باید بهش توجه کنید. اگه شما زمان و انرژی بذارید و درس بخونید ولی اصول علمی مطالعه رو رعایت نکنید، در واقع زحماتتون رو هدر دادید و نتیجه تلاشتون رو هم نخواهید دید. ما توی کیمیاگرخونه، روش مطالعه تمام دروس رو توی محتواهای مختلف توضیح دادیم. پس حتماً این محتواها رو داخل سایت بخونید تا روش علمی مطالعه هر درس رو یاد بگیرید و بازدهی مطالعه‌تون بالاتر بره.

اگه یه سال رو خوب درس بخونید و سه شرط بالا رو رعایت کنید، می‌تونید رتبه‌برتر کنکور بشید. یعنی اگه دانش‌آموز رشته تجربی هستید در بدترین حالت پزشکی، دندون‌پزشکی یا داروسازی شهرستان‌ها رو قبول می‌شید و اگه دانش‌آموز رشته‌های انسانی یا ریاضی هستید هم حداقل شهر تهران رو قبول می‌شید. اما این‌که رتبه‌تون چقدر خوب باشه، به پایه درسی‌تون بستگی داره! اگه پایه‌تون ضعیف باشه همون‌طور که گفتیم حداقل موارد بالا رو قبول می‌شید. اما هرچی پایه‌تون قوی‌تر باشه، قاعدتاً قبولی‌های بهتری هم در انتظارتونه.

خلاصه‌نویسی اصولی؛ راز یادگیری عمیق‌تر رتبه‌های برتر کنکور

خلاصه‌نویسی باعث می‌شه اطلاعات در ذهن شما نظم بهتر و بیشتری پیدا کنه و بعدها، زمان کم‌تری رو برای مرور دروس بذارین. چرا؟ چون خلاصه‌نویسی حجم مطالب رو کم‌تر می‌کنه و طبیعتاً هرچه‌قدر حجم مطالب کم‌تر، مرور سریع‌تر!

در همین راستا وقتی از آرام عبدالملکی رتبه ۴۸ تجربی کنکوری ۱۳۹۹ پرسیدم که راز رتبه برتر شدن چیه، گفت:

بنابراین شکی نیست که خلاصه‌نویسی خیلی مهمه. اما سؤال اینجاست که خلاصه نویسی اصولی دقیقاً چه شکلیه؟

شواهدی برای اثبات امکان رتبه‌ برتر‌ شدن در یک سال

از اون‌جایی که ما هیچ‌وقت حرف بی‌سند نمی‌زنیم و همیشه برای ادعاهامون شاهد داریم، الان هم می‌خوایم چند تا شاهد براتون رو کنیم که دیگه نتونید بهونه بیارید. پس طبق معمول‌شاهدی داریم، چه شاهدی!

شاهد اول: فربد گیلاندوست از تراز ۴۹۰۰ تا قبولی داروسازی

فربد گیلاندوست، رتبه ۱۷۳۹ کنکور تجربی ۱۳۹۸ بود که داروسازی دانشگاه علوم پزشکی همدان قبول شد. فربد دقیقاً از ۱۴ شهریورماه شروع کرد به درس‌خوندن و قبل از اون، چون داشت برای المپیاد آماده می‌شد، درس‌های مدرسه رو خیلی جدی نگرفته بود. همون‌طور که توی تصویر کارنامه قلمچی فربد می‌بینید، ترازش در پایه یازدهم ۴۹۷۳ بوده و وضعیت درصدهاش رو هم که مستحضر هستید!

آزمون های اوایل پایه دوازدهم فربد گیلاندوست با تراز 4900 قلم چی
اآزمون های قلم چی در شروع پایه دوازدهم فربد گیلاندوست دانشجوی داروسازی همدان

اما فربد با رعایت نکاتی که در بالا گفتیم، تونست خودش رو از تراز ۴۹۰۰ قلم چی به میانگین ۸۵درصد دروس اختصاصی در کنکور برسونه. درصدهاي بالا رو با درصدهای کنکورش توی کارنامه زیر باهم مقایسه کنید که چقدر افزایش پیدا کرده. البته دروس عمومی رو در نظر نگیرید، چون فربد کلاً اعتقادی به خوندن درس‌های عمومی نداشت و از همین هم ضربه خورد، وگرنه رتبه‌ش خیلی کم‌تر از این حرف‌ها می‌شد.

کارنامه کنکور فربد گیلاندوست با میانگین اختصاصی 85% در کنکور تجربی و قبولی داروسازی همدان
کارنامه کنکور فربد گیلاندوست با میانگین حدود 85% در دروس اختصاصی

از فربد پرسیدیم که میشه توی یک سال رتبه برتر شد؟ جوابش رو باهم ببینیم:

شاهد دوم: شاهین شهبازیان

شاهد بعدی‌مون شاهین شهبازیانه که دانشجوی دار‌وسازی دانشگاه علوم پزشکی همدانه. شاهین هم در ابتدا تراز پایینی داشت، اما با افزایش ساعت مطالعاتی‌ش تونست توی یک‌سال رتبه‌ برتر بشه. شاهین به مرور زمان، با کمک یه مشاور خوب ، موانع مطالعاتی‌ش رو برطرف کرد و ساعات مطالعاتی خودش رو از ۵-۴ ساعت به بالای ۱۰ ساعت رسوند!

میانگین ساعات مطالعاتی شاهین شهبازیان در اوایل دوره مشاوره
میانگین ۴ تا ۶ ساعت مطالعاتی شاهین شهبازیان در شروع دوره مشاوره د مرکز مشاوره جدیدی‌نژاد
رشد ساعات مطالعاتی شاهین شهبازیان به میانگین 11.5 ساعت به کمک مرکز مشاوره کنکور جدیدی نژاد
رسیدن شاهین شهبازیان به مانگین مطالعاتی روزانه ۱۱.۵ ساعت به کمک مرکز مشاوره کنکور جدیدی‌نژاد

شاید بگید درسته می‌شه با یه سال درس‌خوندن، رتبه‌ خوبی آورد، ولی دیگه غیرممکنه بشه رتبه‌ خاص شد! اما باید بگیم که حتی اون هم ممکنه و برای اون هم شاهد داریم.

علیرضا جلیلی‌نهاد دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران و برنده مدال نقره المپیاد شیمی بود. علیرضا از ۵ مهرماه شروع کرد به درس‌خوندن و در نهایت هم تونست پزشکی تهران قبول بشه. ساره صاین هم از ١ مهرماه شروع کرد و در نهایت رتبه ۳۰ کنکور شد و الان دانشجوی پزشکی دانشگاه تهرانه.

قطعا درست درس‌خوندن و دقت به تحلیل آزمون‌ها تونسته کمک زیادی به علیرضا بکنه. مثلاً یه نمونه از جدول روندنما که توسط علیرضا جلیلی‌نهاد پر شده رو بررسی کنیم:

جدول روندنمای تحلیل آزمون های جامع توسط علیرضا جلیلی نهاد دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران
پرکردن جدول دوندنمای مرکز مشاوره جدیدی‌نژاد توسط علیرضا جلیلی‌نهاد و تحلیل آزمون علمی و اصولیش

استراحت باکیفیت؛ راز زیاد درس‌خوندن رتبه‌های برتر

رتبه‌های برتر کنکور همیشه تلاش می‌کنن تا کیفیت استراحت‌هاشون رو بالاتر ببرن. این‌طوری انرژی بیشتری دارن تا به درس برگردن و ساعات مطالعاتی زیادی رو مطالعه کنن. پیش از این توی فیلم ویژگی استراحت با کیفیت کنکوری‌های موفق در مورد استراحت حرف زدیم. اما رعایت این نکات در مورد استراحت خیلی مهمه:

  • استفاده از تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و یوتیوب و… در زمان استراحت ممنوع! چون این‌ها لزوماً سرگرمی هستن نه استراحت.
  • زیاد درس بخونین و با کیفیت استراحت کنین تا دوباره انرژی بگیرین و فردا به درس‌خوندنتون برگردین.

مصاحبه با مبینا خدیور رتبه ۲۰۷ کنکور تجربی، در مورد اهمیت استراحت و رتبه شدن در کنکور

مبینا خدیور دانش‌آموز پشت‌کنکوری که تونست رتبه ۲۰۴ تجربی رو کسب کنه. مبینا در مورد اهمیت استراحت درست و با کیفیت در مصاحبه با محمدحسین جدیدی‌نژاد گفت:

در صورتی که نیاز به مشاوره تخصصی کنکور با محمدحسین جدیدی نژاد دارید با شماره 02191015187 تماس بگیرین. 🙂

مرکز مشاوره کنکور جدیدی نژاد

جمع‌بندی پایانی: چطور در یک سال رتبه‌ برتر بشیم؟

اگه بخوایم هرچی که تا الان گفتیم رو خلاصه کنیم، باید بگیم که می‌تونید با یک سال درس‌خوندن، رتبه خیلی خوبی توی کنکور به دست بیارید، به شرطی که کارهای زیر رو انجام بدید:

  • ساعات مطالعاتی‌تون رو بالا نگه دارید: به ۶ ساعت و ۷ ساعت قانع نباشید که اصلاً کارتون رو راه نمیندازه. باید ساعات مطالعاتی بالایی داشته باشید که بتونید خودتون رو به رقباتون برسونید و یکی از رتبه‌های خوب کنکور رو مال خودتون کنید!
  • درصدهاتون رو بالا ببرید: اگه درست درس بخونید، یعنی به اصول علمی مطالعه به‌خوبی پایبند باشید و بلد باشید چطور درست درس بخونید، قطعاً می‌تونید درصدهاتون رو بالا ببرید. به حرف مشاورتون هم گوش بدید و به توصیه‌هاش عمل کنید. به‌هرحال مشاورتون چهار تا پیرهن از شما بیش‌تر پاره کرده و یه چیزی می‌دونه که می‌گه!