بهترین دانشگاه برای من کدومه؟

بهترین دانشگاه برای انتخاب رشته کدومه؟ کدوم دانشگاه بهتره؟

انتخاب دانشگاه مناسب، به اندازه انتخاب رشته خوب اهمیت داره. دانشگاه تأثیر زیادی در آینده تحصیلی و شغلی شما داره و بنابراین، باید دانشگاهی رو انتخاب کنید که از تمام جهات، مناسب باشه. توی این مقاله، توضیح می‌دیم که چطور و بر اساس چه معیارهایی، می‌تونید بهترین دانشگاه رو انتخاب کنید.

معیارهای انتخاب بهترین دانشگاه

قطعاً چند دانشگاه مختلف وجود داره که رشته موردعلاقه شما رو ارائه می‌ده و با توجه به رتبه‌تون، امکان انتخاب همه‌شون رو دارید. در چنین شرایطی، باید از بین گزینه‌های موجود، بهترین رو انتخاب کنید. برای این کار، حتماً سه معیار زیر رو مد نظر قرار بدید:

  • رتبه دانشگاه به‌طور کلی
  • بازار کار جانبی دانشگاه
  • رتبه دانشگاه در رشته موردنظرتون

رتبه‌بندی دانشگاه

اولین نکته اینه که رتبه یا رنک دانشگاه رو مد نظر قرار بدید و ببینید که اون دانشگاه، در بین تمام دانشگاه‌های کشور در رتبه چندم قرار می‌گیره. مثلاً دانشگاه صنعتی شریف، در رشته‌های فنی و مهندسی بهترینه و در صدر لیست دانشگاه‌های ایران قرار داره.

بازار کار جانبی دانشگاه

موضوع بعدی، بازار کار جانبی دانشگاهه. اگه شما دانشگاه‌های شهر تهران رو انتخاب کنید، قطعاً به بازار کار بسیار گسترده‌تر و متنوع‌تری دسترسی دارید و به‌راحتی می‌تونید دوره‌های کارآموزی، کارهای دانشجویی و موقعیت‌های شغلی رو پیدا کنید. اما شهرهای کوچیک از همچین مزیتی برخوردار نیستن و شانستون برای پیداکردن کار خیلی کم‌تر می‌شه. مثلاً فرض کنید دانش‌آموزی می‌خواد مهندسی مواد و متالورژی بخونه در دانشگاه بوعلی سینا همدان، این دانشگاه از نظر سطح علمی، امکانات، موقعیت، رنکینگ و… دانشگاه خیلی خوبیه. اما نکته این‌جاست که مگه چندتا کارخونه در شهر همدان وجود داره که به مهندس مواد و متالورژی نیاز داشته باشن که شما این فرد بتونه در اون‌جا مشغول به کار بشه یا کارآموزی کنه!

رتبه دانشگاه در رشته موردنظر

علاوه بر این‌که رتبه‌بندی کلی دانشگاه رو در بین تمام دانشگاه‌های کشور بررسی می‌کنید، باید به رتبه دانشگاه در رشته‌ای که مد نظرتون هست هم توجه کنید. یک دانشگاه ممکنه در حالت کلی در رتبه بالاتری نسبت به دانشگاه دیگه قرار بگیره، اما در یک رشته خاص عملکرد و سطح ضعیف‌تری داشته باشه. مثلاً دانشگاه صنعتی شریف در رتبه بالاتری نسبت به دانشگاه صنعتی امیرکبیر قرار داره. اما در مهندسی مکانیک، خیلی از بچه‌ها در مقطع ارشد، دانشگاه امیرکبیر رو انتخاب می‌کنن، چون مکانیک این دانشگاه فوق‌العاده‌ست!

جمع‌بندی

همون‌طور که گفتیم، سه معیار اصلی وجود داره که تعیین می‌کنه بهترین دانشگاه برای شما کدوم دانشگاهه. بر اساس این ملاک‌ها، بررسی کنید که از بین گزینه‌های موجود، کدوم انتخاب برای شما مناسب‌تره. علاوه بر این، حتماً با یک مشاور با تجربه برای انتخاب رشته مشورت کنید. چون به‌هرحال یک مشاور باسواد و خبره، آگاهی و اطلاعات بیش‌تری از دانشگاه‌های کشور داره و می‌دونه هر کدوم از اون‌ها، در چه رشته‌ای قوی هستن. بنابراین، می‌تونه بهتون کمک کنه تا متناسب با رتبه کنکورتون، بهترین انتخاب ممکن رو انجام بدید.