نکات مهم شب و روز کنکور

نکات مهم و ضروری برای شب کنکور + موارد مهم روز کنکور که باید رعایت کنید

شب و روز کنکور برای خیلی از داوطلب‌ها پر از اضطراب و نگرانیه. توی این مقاله، توضیح می‌دیم که در این شرایط چه نکاتی رو باید رعایت کنید تا بتونید سر جلسه، عملکرد بهتری داشته باشید. علاوه بر این، توضیح می‌دیم که در روز کنکور، داشتن چه وسایلی ضروریه و چه چیزهایی نباید همراهتون باشه. پس حتماً تا انتهای این مقاله هم کیمیاگرخونه رو همراهی کنید.

استرس روز قبل از کنکور طبیعیه؟

این‌که شما تمام روز رو استرس داشته باشید و نتونید اون رو کنترل کنید، طبیعی و نرمال نیست. استرس روز قبل کنکور باعث می‌شه که اگه در جلسه کنکور کوچک‌ترین مشکلی براتون پیش بیاد، به‌سرعت دچار آشفتگی و نگرانی بشید و کنترل اوضاع از دستتون خارج بشه. بنابراین، اگه روز قبل کنکور استرس دارید، باید بتونید این استرس رو مدیریت کنید. برای مدیریت استرس، رعایت نکاتی که در ادامه می‌گیم، می‌تونه کمک زیادی بهتون بکنه.

نگاه منطقی داشته باشید

ایده‌آل‌گرایی و کمال‌گرایی رو کنار بذارید و فکر نکنید که لزوماً باید تمام درس‌ها رو درصد خیلی بالایی بزنید. چنین تصوری باعث ایجاد استرس و نگرانی می‌شه. پس با دید واقع‌گرایانه هدف‌گذاری کنید. یعنی به‌صورت منطقی وضعیت خودتون رو بررسی کنید و متناسب با تلاشی که کردید، از خودتون توقع داشته باشید. مثلاً اگه شما در حد قبولی در دانشگاه‌های شهرستان درس خوندید، نباید از خودتون توقع داشته باشید که حتماً تهران قبول بشید.

روی جنبه‌های مثبت تمرکز کنید

روز و شب قبل از کنکور دیگه وقت فکرکردن به نقاط ضعف و کم‌کاری‌ها نیست. شما عملاً دیگه فرصتی در اختیار ندارید که بخواید نقطه‌‌ضعف‌‌هاتون رو بهبو‌د بدید یا دروسی که نخوندید رو بخونید. پس نگرانی بابت چیزی که امکان تغییرش وجود نداره، کاملاً بیهوده‌ست. سعی کنید به‌جای تمرکز روی جنبه‌های منفی، به چیزهای مثبت و نقاط قوتتون فکر کنید تا استرس و اضطراب ازتون دور بشه.

بیش از حد فکر نکنید

خیلی از بچه‌ها دچار مشکل فکرکردن بیش از اندازه یا به‌ قول فرنگی‌ها، “overthinking” هستن. یعنی اون‌قدر درباره یه موضوع فکر می‌کنن و سناریوهای منفی و عجیب و غریب توی ذهنشون می‌سازن که استرس و اضطرابشون تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کنه. این افراد به چیزهایی فکر می‌کنن که اصلاً قرار نیست اتفاق بیفته یا احتمال رخ‌دادنش یک‌هزارم درصده! برای جلوگیری از استرس، جلوی مغزتون رو بگیرید و اجازه ندید که بیش‌ازاندازه فکر نکنه و سناریو بچینه!

روز قبل از کنکور چه کار کنیم؟

چند تا نکته مهم هست که حتماً روز و شب قبل از کنکور باید رعایتشون کنید:

  • درس‌خوندن رو متوقف کنید
  • پیاده‌روی کنید
  • خواب کافی داشته باشید
  • دوستان کنکوری‌تون رو نبینید
  • مسیر حوزه امتحان رو پیدا کنید

روز قبل کنکور، وقتِ درس‌خوندن نیست!

تقریباً توصیه تمام مشاورها اینه که روز قبل از کنکور مطالعه نکنید و بیش‌تر به استراحت یا تفریح با خانواده بپردازید. البته یادتون باشه که تفریحات سنگین و خسته‌کننده انجام ندید که صبح روز کنکور خسته و کوفته باشید!

اما بعضی از بچه‌ها هستن که اگه روز قبل کنکور درس نخونن بیش‌تر استرس می‌گیرن. اگه شما هم جزو این دسته هستید، پیشنهاد ما اینه که فقط تورق سریع و کوتاه انجام بدید و خلاصه‌نویسی‌ها و نکته‌برداری‌ها رو به‌صورت اجمالی مرور کنید و به هیچ وجه، سراغ مطالب جدیدی که قبلاً نخوندید نرید!

پیاده‌روی داشته باشید

حدود ۴۵تا۹۰دقیقه پیاده‌روی که کمی ضربان قلب شما رو بالا ببره می‌تونه بهتون کمک کنه. این فعالیت بدنی کمی شما رو خسته می‌کنه و باعث می‌شه شب بتونید راحت‌تر بخوابید.

خواب کافی شب قبل از کنکور

خواب و استراحت کافی و باکیفیت در شب قبل از کنکور، خیلی خیلی مهمه. شما یک سال تلاش کردید، درس خوندید و زحمت کشیدید و روز کنکور وقت اینه که هر چیزی که در این یک سال کاشتید رو درو کنید. پس باید بتونید تمام توانایی‌تون رو سر جلسه کنکور به کار بگیرید که لازمه‌ش استراحت کافیه.

  • شب قبل از کنکور، نهایتاً ساعت ۱۰ بخوابید.
  • اگه استرس دارید و خوابتون نمی‌بره، نوشیدن یه لیوان شیر می‌تونه بهتون کمک کنه. البته اگه به لاکتوز شیر حساسیت دارید، می‌تونید به‌جاش از دمنوش‌های آرامش‌بخش مثل گل‌گاو‌زبون استفاده کنید.
  • در روز قبل از کنکور بهتره قهوه نخورید و بعد از ظهر یا عصر هم نخوابید، چون باعث می‌شن شب بی‌خواب بشید.
  • سه ساعت قبل از خواب، یه شام تقریباً سبک، سالم و خونگی بخورید که بتونید راحت‌تر بخوابید.
  • دوش آب گرم قبل از خواب می‌تونه به آرامش بیش‌تر و راحت‌تر خوابیدنتون کمک کنه.

از دوستان کنکوری‌ دوری کنید!

همون‌طور که گفتیم، بهترین کار در روز قبل از کنکور اینه که کلاً از فضای درس دور باشید. بنابراین، سعی کنید از دوستان کنکوری‌‌تون هم فاصله بگیرید، چون ممکنه یکی سؤالی بپرسه یا بحث درسی پیش بیاد و شما متوجه بشید که یه مبحثی رو بلد نیستید و همین باعث ایجاد استرس و نگرانی می‌شه. بنابراین سعی کنید در کنار خانواده باشید تا از جو درس و کنکور دور بمونید. البته اعضای خانواده هم باید سعی کنن از کنکور و آزمون و درس، هیچ صحبتی نکنن.

مسیر حوزه رو پیدا کنید

روز قبل از کنکور، حتماً همراه یکی از والدینتون مسیر خونه تا حوزه آزمون رو طی کنید تا روز کنکور گم نشید یا اشتباهی جای دیگه نرید.

روز قبل از کنکور چی بخوریم؟

چند تا نکته مهم تغذیه‌ای هست که شب و روز قبل کنکور و صبح کنکور بهتره رعایت کنید:

  • روز و شب قبل از کنکور، غذای سبک و بدون چربی میل کنید. چون غذای سنگین باعث می‌شه خوابتون به هم بریزه.
  • شام رو حدود دو ساعت قبل از خواب بخورید.
  • صبح روز کنکور حتماً صبحانه بخورید.

صبحانه مناسب روز کنکور

روز کنکور به هیچ وجه صبحانه رو فراموش نکنید. اگه صبحانه نخورید، افت فشار و قند خون می‌تونه حسابی براتون دردسر درست کنه. باید انرژی لازم رو داشته باشید و مواد مغذی بدنتون تأمین بشه تا مغزتون در جلسه کنکور عملکرد مناسبی داشته باشه و بتونید تمرکز کنید.

  • برای صبحانه روز کنکور از قندهای ساده مثل شکر، قند، مربا، شکلات و… استفاده نکنید. بلکه خوراکی‌هایی رو میل کنید که قند طبیعی و پیچیده دارن.
  • سعی کنید در صبحانه حتماً از مواد غذایی پروتئینی مثل تخم‌مرغ یا عدسی هم استفاده کنید.
  • به‌جز تخم‌مرغ و عدسی، کره و عسل، پنیر با گردو یا سایر مغزها، فرنی و حلیم هم انتخاب‌های خوبی برای صبحانه روز کنکور هستن.
  • اگه عادت دارید که صبح‌ها قهوه بخورید، می‌تونید روز کنکور هم قهوه‌تون رو میل کنید اما یادتون باشه که زیاده‌روی نکنید. چون کافئین زیاد باعث افزایش تپش قلب و ایجاد اضطراب می‌شه.
  • بهترین نون برای صبحانه روز کنکور، نون سبوس‌داره. می‌تونید از نون‌‌های سبوس‌دار مختلف مثل بربری، سنگک، تست و… استفاده کنید.
  • در صبحانه روز کنکور بهتره که شیر ننوشید، به‌خصوص شیر سرد. چون ممکنه معده‌تون رو به هم بریزه و باعث خواب‌آلودگی هم بشه.

نکته مهمی که وجود داره اینه که بر اساس علم تغذیه، رعایت نکات بالا ضروریه. اما ما بر اساس سال‌ها تجربه و کار با دانش‌آموزهای مختلف، توصیه‌مون اینه که اگه عادت غذایی خاصی دارید، روز قبل کنکور و صبح روز کنکور تغییرش ندید. مثلاً اگه همیشه عادت دارید که برای صبحانه شیر و کیک بخورید، بهتره که روز کنکور هم همونو میل کنید. به این دلیل که بدن شما مدت‌هاست به این نوع خوراکی عادت کرده و اگه یهو صبح روز کنکور بخواید تغییرش بدید، ممکنه سیستم گوارشتون دچار مشکل بشه. البته اگه الان که دارید این مطلب رو می‌خونید، ده روز یا زمان بیش‌تری تا کنکورتون مونده، بهتره که شروع به اصلاح عادات غذایی‌ کنید تا روز کنکور بتونید نکات تغذیه‌ای رو بدون هیچ مشکلی، رعایت کنید.

تفریح مناسب روز قبل کنکور

همون‌طور که بالاتر گفتیم، بهتره که روز قبل کنکور به هیچ‌ وجه سراغ درس و کتاب و جزوه نرید و سعی کنید به تفریح و استراحت بپردازید. تفریح مناسب برای روز قبل کنکور، تفریحیه که:

  • سنگین نباشه و خستگی زیاد نداشته باشه.
  • ذهنتون رو درگیر مسائل منفی نکنه و دغدغه و باعث ایجاد نگرانی نشه.
  • فعالیت بدنی متوسط داشته باشه؛ مثلاً در حد پیاده‌روی.
  • ذهن شما رو آروم و ریلکس و درگیر موضوعات مثبت دیگه بکنه؛ مثلاً خریدکردن باعث می‌شه ذهنتون درگیر انتخاب چیزی که می‌خواید بخرید بشه و از فضای نگرانی کنکور بیرون بیاید.

به موقع راه بیفتید

بهتره روز قبل از کنکور، یه سر به حوزه آزمونت بزنی تا ببینی که حدوداً چقدر طول می‌کشه که از خونه به حوزه برسی. معمولاً روز کنكور ترافیک خیابون‌ها بیش‌تر می‌شه، پس سعی کنید کمی زودتر راه بیفتید که توی ترافیک گیر نکنید. حتماً حداقل نیم‌ساعت قبل از شروع آزمون در محل حوزه حاضر باشید تا استرس نگیرید.

وسایل موردنیاز روز کنکور

یک روز قبل از کنکور، حتماً تمام وسایل موردنیاز رو آماده کنید تا چیزی از قلم نیفته و صبح روز آزمون نگران چیزی نباشید و با خیال راحت وسایلتون رو بردارید و راهی حوزه امتحانی بشید. چیزهایی که باید همراه خودتون داشته باشید، موارد زیر هستن:

  • کارت ورود به جلسه
  • کارت ملی یا شناسنامه
  • مداد نرم
  • مداد اتود
  • پاک‌کن
  • تراش
  • ساعت
  • بطری آب
  • خوراکی مناسب

کارت ورود به جلسه کنکور

کارت ورود به جلسه، در واقع مجوز شرکت‌کردن شما در آزمونه. پس حتماً چند روز قبل کارتتون رو پرینت سیاه‌و‌سفید یا رنگی بگیرید و روز آزمون، اون رو با استفاده از یک سنجاق قفلی یا گیره کاغذ به لباستون وصل کنید. یا می‌تونید کارت رو پرس کنید و با استفاده از بندهای مخصوص، اون رو دور گردنتون آویزون کنید.

اصل کارت ملی یا اصل شناسنامه عکس‌دار

کارت ملی یا شناسنامه عکس‌دار هم یکی دیگه از چیزهاییه که روز آزمون حتماً باید همراهتون باشه. این‌ها در واقع مدارک شناسایی شما هستن که هویتتون رو تأیید می‌کنن، پس به هیچ وجه نباید فراموششون کنید. خودِ من روز کنکور شناسنامه‌م رو خونه جا گذاشتم و مسئولین حوزه گفتن که بدون شناسنامه یا کارت ملی، اجازه ورود به جلسه رو ندارم! شانس آوردم که حوزه امتحانی به خونه‌مون نزدیک بود و فرصت کافی هم داشتم که برگردم و شناسنامه رو بیارم. پس یادتون باشه که حتماً یا کارت ملی و یا شناسنامه رو همراه خودتون ببرید. یادتون نره که شناسنامه حتماً باید عکس‌دار باشه. پس اگه عکس شناسنامه‌‌تون عکس نداره، حتماً کارت ملی رو با خودتون ببرید.

مداد نرم و مداد اتود

برای پرکردن پاسخنامه، بهتره که از مداد نرم استفاده کنید. پس روز کنکور، حتماً دو تا مداد HB یا B1 همراهتون داشته باشید. اما همون‌طور که می‌دونید، اجازه بردن برگه چرک‌نویس در جلسه آزمون رو ندارید بنابراین باید از فضاهای خالی دفترچه سؤالات برای حل مسائل استفاده کنید. به همین دلیل بهتره یه اتود ۰/۵ هم داشته باشید چون نوکش نازک‌تره و نوشته‌هاتون جای کم‌تری رو می‌گیره. سعی کنید نوشته‌ها رو کم‌رنگ بنویسید تا اگه جا کم آوردید، بتونید به‌راحتی پاکشون کنید. البته اگه همیشه از اتود برای پرکردن پاسخ‌برگ استفاده می‌کنید، سر جلسه کنکور هم از همون استفاده کنید. اما حواستون باشه که اتودتون نوک نرمی داشته باشه که پاسخ‌برگ پاره نشه و نوک اضافه هم همراهتون داشته باشید.

پاک‌کن و تراش

هر جا که مداد هست، پاک‌کن هم باید باشه. چون به‌هرحال انسان جایزالخطاست! ممکنه سر جلسه کنکور گزینه‌ای رو اشتباه در پاسخنامه وارد کنید یا بخواید جوابتون رو تغییر بدید بنابراین به پاک‌کن نیاز دارید. پس روز کنکور، حتماً یک یا دو پاک‌کن باکیفیت همراهتون داشته باشید. پاک‌کنی که سر جلسه کنکور می‌برید رو حتماً قبلاً استفاده کنید تا از کیفیتش مطمئن بشید. از اون‌جایی که احتمال داره سر جلسه پاک‌کن از دستتون بیفته و قل بخوره و گم بشه و مجبور بشید از جاتون بلند بشید و پیداش کنید، می‌تونید پا‌ک‌کنتون رو با کش یا نخ به گردنتون آویزون کنید! از اون‌جایی که باید با مداد معمولی پاسخنامه رو پر کنید، قطعاً به تراش هم نیاز پیدا خواهید کرد. پس یادتون باشه که تراش تیز رو از قلم نندازید.

ساعت مچی

در پاسخگویی به سؤالات آزمون، زمانبندی خیلی مهمه. بنابراین باید حواستون به تایم باشه و بتونید به‌خوبی مدیریتش کنید. پس داشتن ساعت مچی در روز کنکور از اوجب واجباته! چون ممکنه حوزه‌ای که در اون کنکور می‌دید ساعت نداشته باشه یا ساعتش خراب باشه یا جایی قرار گرفته باشه که نتونید به‌راحتی ببینیدش. بهتره ساعتی که در روز آزمون همراهتون هست، عقربه‌ای باشه نه دیجیتال و هوشمند. به‌طور کلی همراه‌ داشتن وسایلی که امکان تقلب رو فراهم می‌کنن، ممنوعه. بنابراین از اون‌جایی که بعضی از ساعت‌های هوشمند قابلیت وصل‌شدن به اینترنت رو دارن نباید روز کنکور همراهتون باشن. حتی اگه ساعت دیجیتال شما چنین امکانی نداره هم باز بهتره که از ساعت عقربه‌ای استفاده کنید، چون ممکنه مراقبین و مسئولین تصور کنن که هوشمنده و اجازه ندن که همراهتون باشه!

همچنین یادتون باشه که از سالم‌بودن باتری ساعت مطمئن بشید که یهو وسط جلسه کنکور، از کار نیفته.

آب و خوراکی مناسب

بر اساس قوانین جدید، شما اجازه ندارید خوراکی‌‌هاتون رو سر جلسه کنکور ببرید. اما بهتره حتماً مقداری خوراکی ترجیحاً سالم مثل خرما، انجیر، توت، کشمش، میوه‌های خشک و مغزهایی مثل بادام، پسته، فندق و… یا حتی شکلات همراهتون داشته باشید تا اگه قبل از ورود به محل آزمون گرسنه شدید یا قندتون افتاد، میل کنید. بعضی از حوزه‌ها اجازه بردن بطری آب رو هم به داوطلب‌ها نمی‌دن و خودشون سر جلسه آزمون، به بچه‌ها آب می‌دن. اما بهتره یه بطری آب همراهتون ببرید؛ البته یادتون باشه که برچسب روی بطری رو بکنید.

یادتون باشه که به هیچ وجه، از نوشیدنی‌های انرژی‌زا قبل از جلسه کنکور استفاده نکنید. چون ضربان قلب رو بالا می‌برن و باعث می‌شن استرس و اضطراب بیش‌تری رو تجربه کنید.

لباس مناسب روز کنکور

در جلسه کنکور، شما باید چند ساعت یک‌جا بنشینید و سؤال حل کنید. پس سعی کنید لباس و کفشی بپوشید که باهاش احساس راحتی می‌کنید. علاوه بر راحتی، سعی کنید لباسی که می‌پوشید متناسب با دمای هوا باشه. پس اگه کنکور در فصل سرد برگزار می‌شه، حتماً لباس گرم مناسب همراهتون داشته باشید. لباس‌های گرم بهتره چیزهایی از قبیل ژاکت، کاپشن و سوییشرت باشن تا اگه سر جلسه گرمتون شد، بتونید درش بیارید و کلافه نشید. اگه زمان برگزاری کنکور در فصل گرما بود هم، حتماً از لباس‌های خنک، راحت و آزاد استفاده کنید. البته حواستون باشه که لباسی که می‌پوشید متناسب با عرف و شئونات باشه. پوشیدن مقنعه برای خانم‌ها الزامیه و آقایون هم باید از شلوار و پیرهن یا تیشرت استفاده کنن.

نکته دیگه در مورد پوشش روز کنکور اینه که بهتره لباس و کفشی که می‌پوشید، نو نباشن. چون بهشون عادت ندارید و ممکنه براتون سخت و اذیت‌کننده باشه. لباسی رو انتخاب کنید که چند بار قبلاً پوشیدید و باهاش احساس راحتی دارید.

وسایل ممنوعه روز کنکور

همراه‌داشتن یک سری وسایل در جلسه کنکور ممنوعه و تخلف به شمار میاد. پس یادتون باشه که این موارد همراهتون نباشه یا اگه به هر دلیلی مجبور شدید این وسایل رو با خودتون ببرید، قبل از ورود به جلسه به مراقبین حوزه تحویل بدید و ازشون بخواید که تا پایان کنکور، براتون امانت نگه دارن. وسایل ممنوعه روز کنکور موارد زیر هستن:

  • کیف و ساک‌دستی
  • کتاب، جزوه و هر گونه یادداشت
  • ماشین‌حساب
  • انواع وسایل الکترونیکی مثل موبایل، ساعت هوشمند، تبلت، هندزفری، هدفون، انگشتر هوشمند، عینک هوشمند و…

از اون‌جایی که بردن کیف و ساک دستی به جلسه کنکور ممنوعه، می‌تونید وسایلتون رو داخل یه کیسه پلاستیکی شفاف یا پوشه شفاف بذارید و همراه خودتون ببرید.

نحوه مدیریت زمان در جلسه کنکور

نکته بسیار مهمی که باید بهش توجه داشته باشید اینه که به هیچ‌وجه، مدل و استراتژی آزمون‌دادنتون رو تغییر ندید! یهو سر جلسه کنکور تصمیم نگیرید که ابتکار عمل به خرج بدید و از تکنیک‌های جدید استفاده کنید. پس سر جلسه کنکور، از همون روشی که همیشه در آزمون‌های قبلی برای مدیریت زمان استفاده می‌کردید، استفاده کنید. عادت‌های قبلی‌تون رو حفظ کنید.

استفاده از قرص‌های آرامش‌بخش قبل از کنکور

خیلی‌ها این سؤال رو می‌پرسن که می‌شه قبل از کنکور، برای کاهش استرس و اضطراب از قرص‌های آرامش‌بخش استفاده کرد یا نه. جواب این سؤال یک «نه» بزرگه! قرص‌های آرام‌بخش معمولاً تأثیرات فیزیکی استرس رو از بین می‌برن، مثلاً تپش قلب رو کاهش می‌دن اما اثرات روانی اضطراب همچنان پابرجاست. پس استفاده از این قرص‌ها قبل از جلسه کنکور، کمکی به شما نمی‌کنه. علاوه بر این، اغلب قرص‌های آرام‌بخش روی عملکرد ذهن شما در جلسه آزمون تأثیر منفی دارن و تمرکز رو کاهش می‌دن.

اما ممکنه بعضی‌ها واقعاً برای کنترل اضطرابشون به مصرف دارو نیاز داشته باشن. این افراد حتماً باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنن و بر اساس تشخیص و تجویز پزشک دارو بگیرن و به هیچ وجه، سرخود هیچ قرصی رو مصرف نکنن. همچنین، باید حداقل سه هفته قبل از کنکور شروع به مصرف منظم دارو کنن. بنابراین، اگه مدت زمان کم‌تری تا کنکور مونده، بهتره اصلاً سراغ دارو نرن.

جمع‌بندی

توی این مقاله، نکات مهمی که در روز و شب قبل از کنکور بهت کمک می‌کنن تا عملکرد بهتری داشته باشی رو مرور کردیم. سعی کنید تمام نکات رو رعایت کنید و با آرامش و روحیه خوب سر جلسه حاضر بشید. قبل از شروع آزمون، چشم‌هاتون رو ببندید، چند تا نفس عمیق بکشید و به اتفاقات مثبت فکر کنید. پاکت سؤالات رو آروم باز کنید که برگه سؤالات و پاسخنامه پاره نشه و حتماً مشخصات روی پاسخنامه رو چک کنید که دقیقاً مطابق با مشخصات خودتون باشه. بهتره هر ۴۵دقیقه یک بار هم کمی استراحت کنید و چند جرعه آب بنوشید یا از خوراکی‌هایی که همراهتون دارید استفاده کنید تا بتونید آزمون رو به‌خوبی ادامه بدید.