معرفی رشته آموزش ریاضی در دانشگاه فرهنگیان

معرفی رشته دبیری آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان
معرفی رشته دبیری آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان

اگر جزو افرادی هستید که به ریاضی علاقه‌ی زیادی دارید و همچنین دوست دارید که موضوعات رو به دیگران آموزش بدید، حتما با معرفی رشته آموزش ریاضی با ما همراه باشید؛ چون این زمینه بهترین انتخاب برای شماست.

یعنی قراره یه تعریف کلی از این رشته‌‌ی دانشگاهی داشته باشیم. در بخش های بعدی هم از مزایا و معایب، بازارکار، دروس، مهارتهای ضروری و… در این زمینه صحبت کنیم.

معرفی رشته دبیری آموزش ریاضی در فرهنگیان

هدف از تحصیل در رشته‌ی دبیری ریاضی در دانشگاه فرهنگیان این هست که شما بتونید علاوه بر مبانی و دروس مرتبط با ریاضیات،  با اصول تدریس و علم مربوط به تدریس و معلمی هم آشنا بشید.

 در نهایت وقتی تحصیل شما به اتمام برسه باید در مدارس متوسطه اول (مقاطع هفتم، هشتم، نهم) یا در مدارس متوسطه (مقاطع دهم، یازدهم، دوازدهم) ریاضی رو تدریس کنید.

دروس دانشگاهی رشته‌ی آموزش ریاضی

موضوعاتی که قرار هست در دانشگاه بخونید به صورت کلی شامل موارد پایین هستن:

  1. دروس عمومی ۸ واحد
  2.  معارف ۱۶ واحد
  3.  دروس عمومی ویژه دانشگاه فرهنگیان ۳ واحد
  4.  دروس تعلیم و تربیت اسلامی ۱۹ واحد
  5.  مباحث تربیت ۱۸ واحد
  6. دروس اختیاری ۸۶ واحد

تمامی این دروس رو در پایین می‌بینید.

  • آیین زندگی، اندیشه اسلامی ۱، اندیشه اسلامی ۲، دانش خانواده و جمعیت، انقلاب اسلامی ایران، تاریخ تحلیلی صدر اسلام، تفسیر موضوعی، قرآن.
  • سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت (ع) (باتوجه به مراحل و تربیت) ساحت هاي تربیت، فلسفه تربیت، فلسفه تربیت رسمی و عمومی و… .
  • تربیت بدنی ۱،  تربیت بدنی ۲، زبان فارسی، زبان انگلیسی، سلامت/ بهداشت و صیانت از محیط زیست، نگارش علمی، نگارش خلاق.
  • ریاضی عمومی ۱، ریاضی عمومی ۲، معادلات دیفرانسیل، مبانی ماتریس ها و جبرخطی، مبانی هندسه، مبانی ترکیبیات، نظریه گراف و کاربردها، مبانی کامپیوتر و برنامه سازي، مبانی علوم ریاضیات، فیزیک پایه، مبانی منطق و نظریه مجموعه ها، مقدمه اي بر هندسه مدرسه اي، آنالیز ریاضی، نظریه اعداد، مبانی آنالیز عددی، زبان تخصصی ، آمار و احتمال، کارورزی ۱ و کارورزی ۲.

توانایی های موردنیاز برای موفقیت در رشته‌ی آموزش ریاضی

در هر زمینه‌ای برخی مهارت‌ها هستن که به افراد کمک می‌کنن تا در اون حوزه موفق تر و بهتر عمل کنن. در مورد آموزش ریاضی هم این موضوع وجود داره که با داشتن برخی مهارت ها بدون شک معلم بهتری می‎‌‌شید.

برخی از مهم ترین موارد عبارتند از:

  1. داشتن علاقه. درس ریاضی جزو درس‌هایی هست که هر کسی نمی‌تونه با مباحث بسیار سنگین و تئوری اون در دانشگاه کنار بیاد. در نتیجه نیازه که حتماً به این زمینه علاقه داشته باشید تا از رشته‌ی خودتون زده نشید.
  2. علاقمند بودن به تمام شاخه های ریاضی. اگر فقط به یک بخش خاص از ریاضی علاقه دارید انتخاب رشته‌ی آموزش ریاضی در دانشگاه فرهنگیان انتخاب مناسبی برای شما نیست.  به این دلیل که در این رشته‌ قرار هست تمام شاخه‌های ریاضی بررسی بشن. همچنین زمانی که برای تدریس وارد مدارس بشید مشخص نیست که قرار هست کدوم کتاب ریاضی ( ریاضی تجربی، حسابان،  ریاضی و آمار انسانی، گسسته، هندسه) رو تدریس کنید.
  3. داشتن مهارت فن بیان. توانایی انتقال دادن مطالب به دانش آموزهاست که تفاوت معلم های ریاضی رو مشخص می‌کنه. پس این موضوع خیلی مهمه که بتونید به خوبی موضوعات رو توضیح بدید تا بچه ها متوجه تدریس شما بشن.

وظایف یک معلم ریاضی در مدرسه چیه؟

 زمانی که تحصیل شما در دانشگاه فرهنگیان تموم بشه باید وارد مدارس متوسطه اول یا دوم بشید و تدریس ریاضی رو شروع کنید.

به عنوان یک معلم ریاضی تنها وظیفه شما تدریس درس  به دانش آموزها نیست. بلکه در کنار شما باید وضعیت تحصیلی اون‌ها رو هم ارزیابی کنید.

مزایا و معایب رشته‌ی آموزش ریاضی در دانشگاه فرهنگیان

در ادامه معرفی رشته آموزش ریاضی بهتره سراغ مزایا و معایب چه در دانشگاه و چه در زمان تدریس در مدارس بریم. با این کار ید خیلی بهتری نسبت به این رشته پیدا می‌کنید و می‌تونید بهتر برای انتخاب دبیری ریاضی تصمیم بگیرید.

مزایای دبیری آموزش ریاضی

  1. بازار کار جانبی خیلی خوب. ریاضی در تمام رشته‌ها و مقاطع از اون دسته دروسیه که بچه‌ها معمولاً در اون مشکل دارند و برای همین خارج از مدرسه در کلاس‌های خصوصی یا آنلاین شرکت می‌کنن. همین موضوع هم باعث ایجاد شدن یک بازار کار جانبی خیلی خوب برای دبیرهای این درس می‌شه.
  2. امکان پر کردن زمان کلاس با حل مسئله. در برخی دروس گاها ممکنه دبیرها زمان اضافه داشته باشن یا حتی مدام صحبت کنن. اما در کلاس های ریاضی در چنین شرایطی شما می‌تونید تمام زمان خالی خودتون رو برای حل مسائل کتاب یا حتی مسائل خارج از کتاب که با مباحث اون مرتبطن پر کنید.

معایب رشته‌ی دبیری ریاضی فه

  1. سرپا بودن خیلی زیاد در کلاس. همه ما معلم‌های ریاضی خودمون رو یادمونه که مدام پایتخته بودن و موضوعات رو توضیح کتاب رو توضیح می‌دادن یا مسائل رو حل می‌کردن. به همین دلیل هم اگر بخواید معلم ریاضی بشید باید این موضوع را در نظر بگیرید که در طول تدریستون زمان خیلی زیادی رو سر پا خواهید بود.
  2. سخت بودن دروس دانشگاهی. بالاتر هم اشاره کردیم که تمام دروس دانشگاهی ریاضی به شدت تخصصی و تئوری هستن که اگر به اون‌ها علاقه نداشته باشید به این راحتی‌ها نمی‌تونید رو پاسشون کنید. همچنین وقتی با مفاهیم به خوبی آشنا نباشید معلم ریاضی خوبی هم نخواهید شد.

بازارکار و درآمد رشته‌ی آموزش ریاضی فرهنگیان

اگر می‌خواید درباره حقوق فارغ التحصیل های دانشگاه فرهنگیان بدونید باید بگیم که به عنوان یه معلم ریاضی شما می‌تونید 2 راه برای کسب درآمد برای شما وجود داره.

  • بازارکار رسمی. منظور از بازارکار رسمی همون کار در مدرسه هست که در اون حقوق شما به اندازه معلم های تمام رشته‌های دیگه در مدارس هست. به ازای این کار هم حقوق مصوب و ثابت آموزش و پرورش رو دریافت می‌کنید. این میزان برای معلم ها بین 9 تا 15 میلیون تومان در ماهه که با توجه به فاکتورهای مختلف (مثل محل خدمت، سمت شما در مدرسه – یعنی این که فقط دبیر هستید یا سمت دیگه ای دارید- امتیاز شما در آموزش و پرورش و…) می‌تونه متغیر باشه. همچنین در زمان دانشجویی هم حقوق دارید که به طبع کمتره (5.5 میلیون برای دانشجوهای خوابگاهی و 6.5 میلیون برای غیرخوابگاهی ها).
  • بازار کار جانبی (غیر رسمی). دبیرهای ریاضی به راحتی و به شکل خیلی خوبی این امکان رو دارن که جدا از مدرسه هم در آموزشگاه یا با صورت خصوصی و حتی آنلاین دروس و کتاب های مختلف ریاضی رو تدریس کنن و درآمد جانبی داشته باشن. چون تمام دانش آموزها در تمام سنین و رشته‌ها درس ریاضی رو دارن و اکثرا هم نیاز دارن که در کلاس های جانبی این درس شرکت کنن.