معرفی رشته آموزش الهیات + دروس، مهارتهای لازم، مهاجرت، بازارکار و درآمد

معرفی رشته دبیری آموزش الهیات دانشگاه فرهنگیان
معرفی رشته دبیری آموزش الهیات دانشگاه فرهنگیان

با معرفی رشته آموزش الهیات قصد داریم اطلاعات مفیدی رو در اختیار علاقمندهای انتخاب این رشته در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی قرار بدیم. همونطور که از اسم این رشته‌ی دانشگاهی هم مشخصه شما قرار هست که بعد از اتمام تحصیلتون در مدارس مشغول به کار بشید.

در ادامه تمام چیزهایی که نیازه درباره آموزش الهیات بدونید رو بهتون می‌گیم. مواردی از جمله دروس دانشگاهی، مهارتهایی که باید داشته باشید تا بتونید موفق بشید، امکان مهاجرت، بازارکار، درآمد وغیره.

معرفی رشته آموزش الهیات

رشته‌ی آموزش الهیات شامل دروسی مثل فقه، علم حدیث، تاریخ ، تفسیر قرآن و ترجمه هست. اگر علاقه‌مند به مباحث دینی و مذهبی و همچنین تدریس اونها باشید، این مورد انتخاب خوبی برای شماست.

شما می‌تونید در مدارس (متوسطه اول و دوم) معلم دروسی مثل دین و زندگی، قرآن، تفکر و سبک زندگی و مواردی از این دست بشید.

دروس دانشگاهی آموزش الهیات چیا هستن؟

دروسی که دانشجوهای آموزش الهیات قرار هست در دانشگاه بخونن، جدا از دروس مشترک بین تمام رشته‌های دانشگاه فرهنگیان، شامل بخش خیلی زیادی از دروس زبان عربی و موارد مربوط به اون هست.

باقی دروس هم در عکس پایین براتون قرار گرفتن تا بتونید با دید بهتری وارد این رشته‌ی دانشگاهی بشید.

لیست دروس دانشگاهی رشته آموزش الهیات

توانایی‌های لازم برای دانشجوهای رشته آموزش الهیات

برای این که بتونید در زمان دانشجویی و حتی در زمان تدریستون فرد موفق تری در زمینه آموزش الهیات بشید بهتره مهاتهای پایین رو کسب یا در خودتون تقویت کنید:

  1. پوشش مناسب. چه زمانی که وارد دانشگاه فرهنگیان بشید و چه زمانی که بخواید در مدارس تدریس کنید، به عنوان معلم یا دبیر الهیات از شما انتظار می‌ره که پوشش مناسبی رو داشته باشید. در حالی که شاید این سختگیری روی دبیرهای دیگه در زمان تدریس کمتر باشه.
  2. خوش صحبت بودن و داشتن فن بیان مناسب. این که شما بتونید موضوعات دینی و مذهبی رو به بهترین و مناسب ترین شکل ممکن به بچه های منتقل کنید بسیار اهمیت داره. چون بد بودن فن بیان یک دبیر الهیات می‌تونه روی علاقه‌ی دانش آموزها نسبت به اون درس تاثیر بذاره.
  3. با صبر و حوصله بودن. این موضوع که یک معلم الهیات چطور با بچه ها برخورد می‌کنه، چطور در مواقع عصبانیت خودش یا کلاس رو کنترل می‌کنه، از چه کلمات و لحنی استفاده می‌کنه، وقتی دانش آموزی باهاش هم عقیده نیست چطور بهش واکنش نشون می‌ده و… همه از موارد مهمی هستن که در شما مورد توجه قرار می‌گیرن.

چه افرادی در رشته آموزش الهیات موفق می‌شن؟

مهم ترین عاملی که باعث موفقیت شما در این رشته‌‌ی دانشگاهی می‌شه این هست که شما دید اخروی بهش داشته باشید. یعنی به این فکر کنید که با تحصیل در این حوزه می‌تونید از نظر دینی به افراد زیادی کمک کنید.

همین موضوع برای افراد علاقمند به این زمینه می‌تونه هم بشدت جذاب باشه و هم باعث موفقیت اونها بشه.

مزایا و معایب رشته‎‌ی آموزش الهیات

بالاتر هم اشاره کردیم که بزرگترین عاملی که تضمین کننده موفقیت شما در رشته‌ی آموزش الهیات هست علاقه‌ی شما و پایبند بودنتون به عقایده. اگر شما همچین شخصی باشید بدون شک ورود به دبیری الهیات براتون یک مزیت بزرگه، چون در حال حرکت در مسیر علایقتون هستید.

اما عیب بزرگ آموزش الهیات این هست که بازارکار جانبی نداره. یعنی شما خیلی نمی‌تونید جدا از مدرسه در زمینه‌ی رشته‌ی خودتون شاگرد خصوصی بگیرید و درآمد جانبی داشته باشید.

امکان ادامه تحصیل با رشته آموزش الهیات

در ادامه معرفی آموزش الهیات باید بگیم که امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر برای شما فراهمه. اما اگر بخواید این کار رو انجام بدید، باید استعلام بگیرید که آیا در مقاطع ارشد و دکتری برای رشته‌ی شما نیازی به دبیر در آموزش و پرورش وجود داره یا نه.

اگر آموزش و پرورش در اون سالی که می‌خواید تحصیلات خودتون رو ادامه بدید به نیرویی در این زمینه نیاز نداشته باشه، امکان ادامه تحصیل براتون فراهم نیست.

همچنین شما در مقاطع بالاتر فقط می‌تونید در همین زمینه‌ی آموزش الهیات تحصیل کنید، نه رشته‌های دیگه.

بازارکار آموزش الهیات چطوره؟

بالاترهم اشاره کردیم که شما قرار هست از روز اول وارد دانشگاه فرهنگیان بشید که در این شرایط دقیقا مثل دانشجوهای رشته‌های دیگه حقوق دریافت می‌کنید. همچنین می‌تونید به عنوان معاون پرورشی هم در مدرسه فعالیت کنید.

بعدها که در مدارس شروع به تدرس کردید با توجه به مواردی مثل سمت شما در مدرسه و منطقه‌ای که در اون تدریس می‌کنید (مناطق محروم امتیاز بیشتری دارن)، ممکنه حقوق شما افزایش داشته باشه.

نکته‌ی مهمی که باید حتما در نظر بگیریدش اینه که برخلاف دبیرهای دروس تخصصی در رشته‌هایی مثل الهیات شما این امکان رو چندان ندارید که بعد از تایم مدرسه برای بچه ها کلاس خصوصی برگزار کنید. (خصوصا الان که دروس عمومی از کنکور هم حذف شدن.)

تفاوت رشته الهیات با آموزش الهیات چیه؟

موضوعاتی که قرار هست در این دو رشته‌ی دانشگاهی بخونید یکی هستن و در نهایت در هر دو مدرک کارشناسی دریافت می‌کنید. اما با تفاوت های مهمی که در جدول پایین می‌بینید.

آموزش الهیاتالهیات
تحصیل در دانشگاه فرهنگیانتحصیل در دانشگاه های سراسری، آزاد، پیام نور و …
وجود تعهد خدمت (در حین دانشجویی و بعد از اتمام تحصیل باید در مدارس تدریس کنید)عدم وجود تعهد خدمت
دریافت حقوق از ترم اولعدم دریافت حقوق از ترم اول
عدم پرداخت شهریهپرداخت شهریه (اگر در هر دانشگاهی غیر از دانشگاه سراسری روزانه درس بخونید)
خدمت سربازی ندارهخدمت سربازی داره
شرایط مهاجرت خیلی سخت (به دلیل وجود تعهد خدمت)مهاجرت بدون مشکل
تفاوت رشته الهیات با آموزش الهیات

شرایط مهاجرت با رشته آموزش الهیات

نکته‌ی مهمی که در بخش آخر معرفی آموزش الهیات باید بهش اشاره کنیم، این هست که به این راحتی نمی‌تونید از طریق این رشته‌ی دانشگاهی مهاجرت کنید؛ به چند دلیل:

  1. برای این کار باید خودتون رو باز خرید کنید.
  2. باید به آموزش و پرورش جریمه بدید چون جای یک نفر دیگه رو در فرهنگیان اشغال کردید.
  3. چون سطج علمی دانشگاه های فرهنگیان خیلی بالا نیست چندان نمی‌تونید در دانشگاه های دیگه دنیا خوب عمل کنید و موفق باشید.