معدل لازم برای انتخاب رشته بدون‌کنکور

حداقل معدل لازم برای انتخاب رشته بدون کنکور چیه معدل لازم برای انتخاب رشته بدون‌کنکور

همون‌طور که می‌دونید، دانشگاه‌‌های سراسری، آزاد، غیرانتفاعی و پیام‌نور، در بعضی از رشته‌ها، به‌صورت بدون‌کنکور و صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی هم دانشجو می‌گیرن. هر سال داوطلب‌های زیادی هستن که متقاضی ورود به رشته‌های بدون‌کنکورن و ما در این مقاله، می‌خوایم بگیم که معدل لازم برای انتخاب رشته بدون‌کنکور چقدره و چه افرادی می‌تونن برای ورود به این رشته‌ها، ثبت‌نام کنن.

انتخاب رشته بدون‌کنکور ۱۴۰۳

دانشگاه‌های مختلف معمولاً در دو نوبت مهرماه (نیم‌سال اول) و بهمن‌ماه (نیم‌سال دوم)، در رشته‌های بدون‌آزمون، دانشجو می‌گیرن. رشته‌هایی که پذیرش در اون‌ها بر اساس سوابق تحصیلی انجام می‌شه، رشته‌هایی هستن که تعداد متقاضی برای ورود به اون‌ها کم بوده و به همین دلیل، شرط کنکور رو برای اون‌ها برداشتند. البته کم‌بودن متقاضی یک رشته، به‌معنای بدبودن یا نامناسب‌ بو‌دن اون رشته نیست!

مهلت انتخاب رشته‌ بدون‌کنکور دانشگاه‌های سراسری و آزاد، از طریق سایت‌ سازمان سنجش و سایت دانشگاه آزاد اسلامی، اطلاع‌رسانی می‌شه. بنابراین، اگه متقاضی این رشته‌ها هستید، باید دفترچه راهنمای انتخاب رشته بدون‌کنکور سازمان سنجش و دانشگاه آزاد رو دانلود و بر اساس اون‌ها، انتخاب رشته رو انجام بدید.

دفترچه‌های انتخاب رشته بدون‌کنکور ۱۴۰۳ سراسری و آزاد هنوز منتشر نشده، اما بلافاصله بعد از انتشار، در سایت کیمیاگرخونه بارگذاری می‌شه و می‌تونید از طریق لینک‌های زیر، اون‌‌ها رو دانلود کنید:

  • دفترچه راهنمای انتخاب رشته بدون‌کنکور گروه ریاضی ۱۴۰۳
  • دفترچه راهنمای انتخاب رشته بدون‌کنکور گروه تجربی ۱۴۰۳
  • دفترچه راهنمای انتخاب رشته بدون‌کنکور گروه انسانی ۱۴۰۳
  • دفترچه راهنمای انتخاب رشته بدون‌کنکور گروه هنر ۱۴۰۳
  • دفترچه راهنمای انتخاب رشته بدون‌کنکور گروه زبان ۱۴۰۳
  • دفترچه راهنمای انتخاب رشته بدون‌کنکور کارشناسی پیوسته‌ دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

حداقل معدل لازم برای انتخاب رشته‌ بدون‌کنکور

قبل از هر چیز، باید به این نکته اشاره کنیم که در مجموع، ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های کشور، از تعداد داوطلب‌های کنکور سراسری بیش‌تره! یعنی هر کسی بالأخره در یه رشته و دانشگاهی قبول می‌شه. اما، موضوع فقط قبول‌شدن و ورود به دانشگاه نیست. بلکه قبول‌شدن در رشته‌های تاپ و دانشگاه‌های برتر کشوره که باعث ایجاد رقابت تنگاتنگ بین داوطلب‌های کنکور می‌شه.

بنابراین، برای انتخاب رشته‌های بدون‌کنکور، قانونی برای حداقل معدل وجود نداره و هر کس با هر معدلی که داره، می‌تونه انتخاب رشته کنه. فقط نکته این‌جاست که هرچی معدلتون بالاتر باشه، در رشته و دانشگاه بهتری قبول می‌شید و هرچی معدلتون کم‌تر باشه، طبیعتاً در رشته‌ها و دانشگاه‌های ضعیف‌تر و شهرهای کوچیک‌تر قبول می‌شید.