روش مطالعه تاریخ برای امتحان نهایی: چطور در امتحان تاریخ ۲۰ بگیریم؟

بهترین روش مطالعه تاریخ برای امتحان نهایی چجوری امتحان نهایی تاریخ رو 20 بگیریم؟
phonto

قبلاً بارها روی اهمیت امتحانات نهایی تأکید کردیم و از تأثیر مستقیم ۵۰تا۶۰درصدی نمرات نهایی روی نتیجه کنکور گفتیم. اما چطور می‌شه توی امتحانات نهایی نمره عالی گرفت؟ ما توی کیمیاگرخونه، روش مطالعه درس‌های مختلف رو بهتون آموزش دادیم تا با رعایت نکات و تکنیک‌های علمی، بتونید در امتحانات نهایی بالاترین نمره رو بگیرید. این بار سراغ امتحان نهایی تاریخ رفتیم و قراره بهترین روش برای ۲۰گرفتن در این امتحان رو بهتون معرفی کنیم.

قبل از هر چیز باید توضیح بدیم که اصلاً چرا گرفتن نمره بالا در امتحان نهایی تاریخ مهمه. وضعیت درس تاریخ برای بچه‌های انسانی و بچه‌های ریاضی و تجربی متفاوته. تاریخ در کنکور انسانی، ضریب بالایی داره و از طرف دیگه، محدودیت درصدی هم داره! یعنی نمی‌شه توی این درس درصد خیلی بالایی کسب کرد. دلیلش هم اینه که تاریخ پر از نکات ریز و جزییاته و حجم مطالبش هم زیاده. بنابراین، بچه‌های رشته انسانی باید توی امتحان نهایی این درس که ضریب ۷ داره، نمره بالایی بگیرن تا بتونن درصد پایین کنکور رو تا حدی جبران کنن.

برای بچه‌های ریاضی و تجربی، تاریخ گرچه درس مهمی نیست، اما نمره‌بیاره! یعنی نمره‌ گرفتن در امتحان نهایی تاریخ، کار چندان سخت و پیچیده‌ای نیست و با مطالعه خوب و علمی، به‌راحتی می‌شه در امتحان این درس نمره بالا و حتی ۲۰ گرفت و تراز رو افزایش داد. یادتون باشه که تفاوت تراز‌ بین رتبه‌های برتر خیلی ناچیزه و اگه از فرصت‌هاتون به درستی استفاده نکنید، قطعاً در مسیر رقابت، عقب می‌مونید.

توی امتحان نهایی تاریخ، تقریباً بارم سؤالاتی که از همه درس‌ها میاد، یکسانه. پس هیچ درس و مطلبی رو به این امید که ازش سؤال نمیاد، حذف نکنید. تمام کتاب و مفاهیمش مهمه و باید همه جزییات رو به‌خوبی بخونید و به خاطر بسپرید. در سبک جدید امتحانات نهایی، برای ساده‌ترشدن فرایند تصحیح برگه‌های امتحان، سؤالات رو جوری طراحی می‌کنن که ترجیحاً تک‌کلمه‌ای یا موردی باشه و جواب معین و مشخصی داشته باشه. بنابراین تعداد سؤالات توضیحی که بارم زیادی دارن، چندان زیاد نیست. در امتحان نهایی تاریخ، سؤالاتی مثل صحیح و غلط، جای‌خالی، چهارگزینه‌ای، پاسخ کوتاه، تعریف اصطلاحات، مقایسه‌ای و… ‌داده می‌شه. پیش‌تر درباره سبک جدید سؤالات امتحان نهایی تاریخ که به سمت مفهومی‌شدن می‌ره، صحبت کردیم و پیشنهاد می‌کنیم که حتماً به اون مقاله سر بزنید تا با ساختار جدید سؤالات نهایی تاریخ بیش‌تر آشنا بشید.

درس ۱۲ نمره
درس ۲۲ نمره
درس ۳۲ نمره
درس ۴۲ نمره
درس ۵۲ نمره
درس ۶۲ نمره
درس ۷۲ نمره
درس ۸۳ نمره
درس ۹۳ نمره
درس ۱۰۲ نمره
درس ۱۱۲ نمره
درس ۱۲۲ نمره

قبل از هر چیز، باز هم تأکید می‌کنیم که رکن اصلی تاریخ، جزییاته. یعنی هم در امتحان نهایی و هم در کنکور از جزییات تاریخ سؤال میاد. پس برای خوندن تاریخ، باید دقت به خرج بدید و چیزی رو از قلم نندازید، چون از هر نکته‌ای ممکنه سؤال طرح بشه. برای این‌که بتونید در امتحان نهایی درس تاریخ نمره خوبی بگیرید، تکنیک‌هایی که در ادامه می‌گیم می‌تونه خیلی بهتون کمک کنه.

برای مطالعه تاریخ، حتماً به‌صورت درس به درس پیش برید و کلمات کلیدی رو هم هایلایت کنید. مثل تاریخ‌ها، اسم اشخاص، رویدادهای مهم، اقدامات افراد و… . بعد از خوندن هر درس هم حتماً نمونه سؤالات مربوط به اون درس رو مرور کنید تا بدونید که از مطالب مختلف، چطور قراره سؤال بیاد. علاوه بر این، در زمان مطالعه سعی کنید خودتون هم از جنبه‌های مختلف موضوع، سؤال طرح کنید و از خودتون بپرسید تا مطلب به‌خوبی ملکه ذهنتون بشه. تکنیک دیگه‌ای که در مطالعه تاریخ خیلی بهتون کمک می‌کنه، خلاصه‌نویسی مطالب روی یک تایم‌لاین کلیه. یعنی توی یک برگه، دوره‌های پادشاهی، شروع و اتمام سلطنت پادشاه‌ها، جنگ‌ها، اقدامات و رویدادهای مهم رو روی یک خط زمانی، به ترتیب زمان وقوع مرتب کنید. این کار بهتون کمک می‌کنه که سیر زمانی حجم زیاد مطالبی که خوندید رو گم نکنید و به‌صورت دسته‌بندی‌شده به ذهنتون بسپرید.

رمز موفقیت در مطالعه تاریخ، داستان‌گونه خوندن اونه. رابطه علت و معلولی توی داستان بهت کمک می‌کنه راحت‌تر مطلب رو حفظ کنی و به خاطر بسپری، چون توی ذهنت داری یک ارتباط منطقی بین رویدادهای مختلف می‌سازی. بنابراین سعی کن حتماً مطالب رو به‌صورت داستانی حفظ کنی تا مدت‌ زمان طولانی‌تری توی ذهنت بمونه.

پس برای مطالعه کتاب درسی، تکنیک‌های زیر خیلی بهتون کمک می‌کنه:

  • مطالعه درس به درس کتاب
  • هایلایت‌کردن کلمات کلیدی داخل متن
  • تهیه تایملاین کلی از تمام رویدادها
  • داستان‌گونه خوندن مطالب

گام بعدی برای امتحان نهایی اینا که شما با سبک سؤالات امتحانی آشنا بشید. پس اول تایم‌لاینی که تهیه کردید رو به‌دقت مرور کنید و بعد برید سراغ حل سؤالات جامع. همون‌طور که قبلاً هم گفتیم، سایت قلمچی ‌آرشیو بسیار خوبی از سؤالات امتحانی داره که می‌تونید ازش استفاده کنید. برای مطالعه نمونه سؤالات هم مثل همیشه، به‌صورت سؤال‌بهسؤال پیش برید. یعنی بعد از جواب‌دادن به هر سؤال، به پاسخنامه مراجعه کنید تا با ساختار درست جواب آشنا بشید، یاد بگیرید که چه نکاتی اهمیت داره و بتونید در امتحان، پاسخ‌های مصحح‌پسند برای سؤالات بنویسید.

سؤالات صحیح و غلط معمولاً برای دانش‌آموزها چالش‌برانگیزن، چون به جزییات مربوطن. برای این‌که بتونید به این سؤال‌ها درست جواب بدید، باید جملات کتاب رو با دقت بخونید و به تک‌تک کلمات و افعال توجه کنید. پیشنهاد ما به شما اینه که گرچه این سؤال احتمالاً در بین سؤالات ابتدایی امتحانه، اما اون‌ها رو بذارید برای آخر. یعنی اول سراغ سؤالات دیگه برید و بعد که به همه‌شون جواب دادید، برید سر وقت این نوع سؤالات. چون در ابتدای امتحان ممکنه سطح اضطراب و هیجانتون بالا باشه و این باعث کاهش تمرکز می‌شه و می‌تونه بی‌دقتی شما رو افزایش بده.

یکی از کارهایی که نباید زمان امتحان تاریخ انجام بدید، مطالعه آزاد درباره موضوعات کتاب درسیه! یعنی اگه مطلبی رو داخل کتاب خوندید که براتون جذاب بود، به هیچ وجه درباره‌ش سرچ نکنید تا چیز بیش‌تری ازش بدونید. واردکردن اطلاعات اضافه به مغز باعث می‌شه مطالب رو باهم قاطی کنید و حالا بیا و درستش کن! پس تمرکزتون رو فقط روی مطالب کتاب درسی بذارید و اگه می‌خواید درباره موضوعی بیش‌تر مطالعه کنید، تا بعد از امتحان دست نگه دارید!

همون‌طور که گفتیم، حجم مطالب تاریخ زیاده و این درس، فرّار پر از جزییاته. پس برای این‌که بتونید نمره خوبی در امتحان بگیرید، به تمرکز بالا نیاز دارید. برای داشتن تمرکز بالا باید استراحت و خواب باکیفیت داشته باشید، مخصوصاً شب قبل از امتحان. پس به هیچ وجه استرس شب امتحان نگیرید و آرامش خودتون رو حفظ کنید.

همون‌طور که گفتیم، گرچه تاریخ درس فرّار و پرحجمیه اما گرفتن نمره بالا در امتحان نهایی این درس دشوار نیست. با رعایت تکنیک‌ها و نکات بالا و البته مرور خوب، می‌‌تونید توی امتحان ۲۰ بگیرید و تراز خودتون رو بالا ببرید. و البته یادتون باشه که خوندن تاریخ رو به شب امتحان موکول نکنید! چون حجم و تنوع مطالب بالاست و حفظ‌کردنش در زمان کم، غیرممکنه. اگه سؤالی درباره روش مطالعه درس تاریخ دارید، حتماً در قسمت کامنت‌ها برامون بنویسید تا به‌زودی به سؤالتون جواب بدیم.