رشته آموزش مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان: معرفی صفر تا صد

رشته مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان معرفی صفر تا صد
رشته مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان معرفی صفر تا صد

اگه به روانشناسی علاقه داری و دوست داری توی محیط مدرسه کار کنی، رشته آموزش مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان برات انتخاب مناسبیه. مدارس متوسطه اول و دوم حداقل به یک مشاور نیاز دارن که این مشاورها اغلب از فارغ‌التحصیل‌های رشته مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان استخدام می‌‌شن. توی این مقاله، صفر تا صد آموزش مشاوره دانشگاه فرهنگیان رو معرفی کردیم، پس حتماً تا انتها همراهمون باش تا باهاش آشنا بشی.

شرایط قبولی در دبیری مشاوره و راهنمایی

قبولی در این شاخه چند تا شرایط داره که اگه همه‌شون رو داشته باشید، می‌تونید واردش بشید:

  • شرکت در کنکور انسانی
  • پاسخگویی به سؤالات دفترچه اختصاصی فرهنگیان
  • کسب تراز بالای ۶۵۰۰
  • کسب نمرات بالا در امتحانات نهایی

اگه به روانشناسی علاقه داری و دوست داری توی محیط مدرسه کار کنی، رشته آموزش مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان برات انتخاب مناسبیه. مدارس متوسطه اول و دوم حداقل به یک مشاور نیاز دارن که این مشاورها اغلب از فارغ‌التحصیل‌های رشته مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان استخدام می‌‌شن. اگه توی مصاحبه فرهنگیان نمره لازم رو نگیرید، کد ۵ یا ۷ توی فرم فرهنگیانتون نوشته می‌شه و این یعنی اجازه تحصیل در این دانشگاه رو ندارید.

توانایی‌ها و مهارت‌های موردنیاز برای آموزش مشاوره و راهنمایی

برای موفقیت در هر شغلی، باید توانایی‌های خاصی داشته باشید و در مورد رشته آموزش مشاوره و راهنمایی هم داشتن ویژگی‌هایی مثل هوش منطقی-کلامی بالا، خوب گوش‌کردن و فن بیان قوی بسیار مهمه.

  • هوش منطقی-کلامی بالا: شما باید روی کلام و گفتارتون کاملاً مسلط باشید و بتونید از راه کلام، به‌خوبی با دیگران ارتباط بگیرید، جواب‌های درست و منطقی به فرد مقابلتون بدید و به‌درستی راهنمایی‌ش کنید.
  • خوب گوش‌کردن: به‌عنوان یک مشاور، باید شنونده خوبی باشید تا بتونن مشکلاتشون رو بیان کنن، درد دل کنن و سبک بشن. سعی کنید فضایی رو ایجاد کنید که افراد بتونن‌ به‌راحتی درباره مشکلاتشون صحبت کنن و از چیزی خجالت نکشن و نترسن.
  • فن بیان قوی: باید بیان خوب و شیوایی داشته باشید و بتونید از راه کلام، روی مخاطبتون تأثیر بذارید و ذهنش رو نرم کنید تا اون چیزی که می‌گید رو بپذیره و باهاتون همراه و همسو بشه.

بازار کار آموزش مشاوره و راهنمایی فرهنگیان

همون‌طور که قبلاً هم گفتیم، بازار کار رشته‌های دانشگاه فرهنگیان به دو دسته تقسیم می‌شه:

  • بازار کار رسمی
  • بازار کار جانبی

بازار کار رسمی مشاوره و راهنمایی فرهنگیان

در این حالت، شما به‌عنوان مشاور در مدارس استخدام می‌شید و در واقع، از آموزش‌و‌پرورش حقوق می‌گیرید. حقوق دریافتی دانشجومعلم‌ها در طول دوران تحصیل، بسته به این‌که از خوابگاه استفاده می‌کنن یا نه، بین ۵ تا ۷ میلیون هست. بعد از فارغ‌‌التحصیلی و استخدام در مدارس هم متناسب با سِمت، منطقه خدمت، و نمره‌ای که در ارزشیابی‌ آموزش‌و‌پرورش می‌گیرید، مبلغی بین ۹تا۱۵میلیون رو به‌عنوان حقوق دریافت می‌کنید.

بازار کار جانبی آموزش مشاوره و راهنمایی

در کنار حقوقی که از آموزش‌و‌پرورش می‌گیرید، می‌تونید در بازار کار غیررسمی هم فعالیت کنید و در واقع به‌صورت آزاد برای خودتون کار کنید. برای این‌که بتونید توی این حوزه درآمد خوبی کسب کنید، باید مهارت‌ها و دانشتون رو ارتقا بدید و همواره در حال یادگیری باشید. مشاغل مرتبط با مشاوره و راهنمایی که می‌تونید انتخاب کنید، موارد زیر هستن:

  • تأسیس مرکز مشاوره تحصیلی: شما می‌تونید بعد از کسب دانش و تجربه، مرکز مشاوره اختصاصی خودتون رو تأسیس کنید و به دانش‌آموزهای مقاطع مختلف، خدمات مشاوره‌ای ارائه بدید.
  • همکاری با آموزشگاه‌ها: وقتی در ابتدای مسیر هستید و هنوز تجربه لازم رو ندارید، می‌تونید با مراکز مشاوره و آموزشگاه‌های خبره و باسابقه همکاری کنید و به‌عنوان مشاور در اون‌‌ها فعالیت کنید.
  • فعالیت در حوزه اختلالات یادگیری: بعضی از بچه‌ها دچار اختلالات یادگیری هستن و این مسئله روی تحصیلشون اثر می‌ذاره. بنابراین، خانواده‌ها به کسی نیاز دارن که علم، سواد، مهارت و تجربه کافی داشته باشه و بتونه برای رفع این اختلالات بهشون کمک کنه. شما می‌تونید به‌عنوان مشاور در کنار این دانش‌آموزها باشید و بهشون کمک کنید تا فرایند درس‌خوندنشون تسهیل بشه.

دروس دانشگاهی رشته مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان

توی جدول زیر، لیست دروس دانشگاهی دبیری مشاوره فرهنگیان رو براتون آوردیم. این دروس مجموعه‌ای از درس‌های پایه و تخصصی و همچنین درس‌های ویژه دانشگاه‌ فرهنگیان هستن که در واقع، اصول معلمی رو به دانشجوها آموزش می‌‌دن. اطلاع از واحدهای درسی دانشگاهی کمک می‌کنه بهتر متوجه بشید که به این حوزه علاقه دارید یا نه.

فیزیولوژی انسان (اعصاب و غدد)کارورزی
روانشناسی رشدآسیب‌شناسی اجتماعی
زبان انگلیسیاصول و فلسفه آموزش‌و‌پرورش
مبانی مشاوره و راهنماییمقدمات مدیریت آموزشی
خانواده در اسلام و ایرانمبانی جامعه‌شناسی
روانشناسی شخصیتریاضیات پایه
مبانی تحلیل سیاسیدانش جمعیت و خانواده
ورزش و بازی‌های تربیتیمسائل نوجوانان و جوانان
اختلالات یادگیریروش‌ها و فنون تدریس
متون عربیبهداشت روانی
هنرهای نمایشیآشنایی به قرآن مجید
جامعه‌شناسی آموزش‌و‌پرورشتولید و کاربرد مواد آموزشی
روانشناسی رشد ۲انسان از دیدگاه اسلام
روانشناسی از دیدگاه
دانشمندان اسلامی
روابط انسانی در مدرسه
آموزش‌و‌پرورش
ابتدایی، راهنمایی، متوسطه
آمار توصیفی
روانشناسی اجتماعیفارسی
روانشناسی تربیتیتربیت بدنی ۱ و ۲
روانشناسی یادگیریروانشناسی عمومی
ادبیات کودکان و نوجوانانسرود و آهنگ‌های انقلابی
فعالیت‌های گروهیآیین نگارش و فن سخنوری
آمار استنباطیروخوانی و روانخوانی قرآن
سیره تربیتی پیامبر (ص)
و ائمه معصومین
آسیب‌شناسی روانی
روانشناسی و آموزش‌و‌پرورش
افراد استثنایی
آشنایی با کتاب و کتابخوانی

ویژگی‌های یک مشاور خوب

یه مشاور خوب و حرفه‌ای علاوه بر این‌که باید بر مسائل روانشناسی مسلط باشه، باید روی دروس مختلف هم تسلط کافی داشته باشه تا بتونه بچه‌ها رو به‌خوبی راهنمایی کنه. یعنی باید با محتوای دروس و تکنیک‌‌ها و روش‌های علمی روز دنیا برای مطالعه بهتر و مؤثرتر آشنا باشه و در مسیر موفقیت، بچه‌ها رو به‌خوبی هدایت کنه. نکته مهم دیگه اینه که مشاور باید حسن نیت داشته باشه. یعنی باید رازنگهدار و دلسوز باشه، رابطه صمیمانه و خوبی با دانش‌آموزها برقرار کنه و هدفش واقعاً این باشه که به‌ دانش‌آموزها کمک کنه تا هم در زندگی و هم در تحصیل، موفق باشن.

تفاوت رشته راهنمایی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان و رشته مشاوره سایر دانشگاه‌ها

به علت تشابه اسم این رشته‌ها، بعضی‌ از دانش‌آموزها دچار سردرگمی می‌شن و ممکنه این‌ها رو باهم اشتباه بگیرن. پس بهتره تفاوت‌هاشون رو باهم مرور کنیم تا فرقشون رو کاملاً متوجه بشید.

  • رشته آموزش راهنمایی و مشاوره فقط در دانشگاه فرهنگیان ارائه می‌شه، اما رشته مشاوره در دانشگاه‌های سراسری، نوبت روزانه و شبانه، غیرانتفاعی، پیام‌ نور و آزاد ارائه می‌شه.
  • افرادی که وارد رشته آموزش راهنمایی و مشاوره فرهنگیان می‌شن، از روز اول دانشجویی حقوق دریافت‌ می‌کنن و بیمه می‌شن. اما دانشجوهای راهنمایی و مشاوره در دانشگاه‌های دیگه حقوق نمی‌گیرن و در دانشگاه‌های غیرانتفاعی، پیام نور، آزاد و در نوبت شبانه دانشگاه سراسری باید شهریه هم پرداخت کنن.
  • فارغ‌التحصیل‌های دانشگاه فرهنگیان قطعاً استخدام آموزش‌و‌پرورش می‌شن و می‌شه گفت شغلشون تضمین‌شده‌ست، اما برای دانشجوهای مشاوره در دانشگاه‌های مختلف تضمین استخدام وجود نداره.
  • افرادی که در دانشگاه فرهنگیان آموزش مشاوره و راهنمایی می‌خونن، عملاً نمی‌تونن مهاجرت کنن چون تعهد خدمت ۳۰ساله  به آموزش‌و‌پرورش دارن. اما دانشجوهای مشاوره در دانشگاه‌‌های دیگه می‌تونن بعد از فارغ‌التحصیلی مهاجرت کنن.
  • نکته آخر هم اینه ‌که گرچه دانشگاه فرهنگیان یه دانشگاه دولتیه، اما سطح علمیش نسبت به دانشگاه‌های سراسری مطرحی مثل تهران، شهیدبهشتی، علامه و… بسیار پایین‌تره.

مهاجرت با رشته مشاوره و راهنمایی

مهاجرت‌ با مدرک دانشگاه فرهنگیان تقریباً غیرممکنه. همون‌طور که می‌دونید، دانشجومعلم‌ها از وقتی وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شن، تعهد خدمت ۳۰ساله دارن و موظفن برای آموزش‌و‌پرورش کار کنن. حالا اگه کسی بخواد مهاجرت کنه، باید جریمه پرداخت کنه، چون ردیف استخدامی دولت رو سوزونده. مبلغ جریمه مقدار کمی نیست، اما با فرض این‌که کسی این مبلغ رو پرداخت کنه، باز هم مهاجرت کار ساده‌ای نیست. دلیلش هم اینه که مدرک دانشگاه فرهنگیان نسبت به دانشگاه‌های سراسری چندان اعتبار نداره و خیلی بعیده که بشه با مدرک این دانشگاه، از دانشگاه‌های خوب خارجی پذیرش گرفت. پس اگه تصمیم به مهاجرت دارید، بیخیال فرهنگیان بشید و اگه تصمیم دارید که حتماً تو دانشگاه فرهنگیان درس بخونید، مهاجرت رو فراموش کنید.

اگه سؤالی درباره رشته مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان دارید، حتماً توی کامنت‌ها برامون بنویسید و مطمئن باشید که در اسرع وقت به سؤال‌هاتون جواب می‌دیم.