دوره پاره‌وقت دانشگاه آزاد اسلامی

phonto

در دفترچه راهنمای انتخاب رشته دانشگاه آزاد، در کنار بعضی از رشته‌محل‌ها، ممکنه با کلمه «پاره‌وقت» مواجه بشید. توی این مقاله، می‌خوایم توضیح بدیم که منظور از این کلمه چیه. پس اگه می‌خوای بدونی دوره پاره‌وقت دانشگاه آزاد چطوریه و به درد چه افرادی می‌‌خوره، همراهمون باش.

دوره پاره‌وقت دانشگاه آزاد چیه؟

دانشگاه آزاد اسلامی، در مقطع کارشناسی، دو نظام آموزشی داره که شامل تمام‌وقت و پاره‌وقت هست. تفاوت دوره تمام‌وقت و پاره‌وقت، فقط در تعداد واحدهای هر ترم و تعداد سنوات مجاز تحصیله. یعنی کسی که این دوره تحصیل می‌کنه، نسبت به دانشجوهای دوره تمام‌وقت، هر ترم تعداد واحدهای کم‌تری برمی‌داره تا مدت‌ زمان کم‌تری رو در دانشگاه باشه. چنین امکانی برای افرادی فراهم شده که نمی‌تونن تمامِ وقت خودشون رو به درس و دانشگاه اختصاص بدن. مثل کسانی‌ که شاغل هستن، ازدواج کرده‌ن و یا درگیر نگهداری از فرزندشونن.

بر اساس مقررات تعیین‌شده در آیین‌نامه دانشگاه آزاد، دانشجوهای نظام پاره‌وقت در مقطع کارشناسی، هر ترم باید حداقل ۱۰ و حداکثر ۲۰ واحد درسی رو اخذ کنن. بنابراین، تعداد سنوات مجاز تحصیل برای دانشجوهای پاره‌وقت، بیش‌تر و حداکثر ۸ سال یا ۱۶ ترم رو در نظر گرفتند.

یکی از نکات مهم درباره دوره پاره‌وقت دانشگاه آزاد اینه که آقایونی که در این دوره مشغول به تحصیل هستن، دوره معافیت تحصیلی طولانی‌تری دارن و حداکثر ۷ سال، از سربازی‌‌رفتن معافن.

دوره تمام‌وقت دانشگاه آزاد

دوره تمام‌وقت در واقع همون دوره تحصیلی عادیه که همه‌تون باهاش آشنایی دارید. در دوره تمام‌وقت، دانشجوها هر ترم باید حداقل ۱۲ واحد و حداکثر ۲۰ واحد درسی رو بردارن و نهایتاً ۴ سال یا ۸ ترم فرصت دارن که درسشون رو تموم کنن. برنامه‌ درسی دوره پاره‌وقت و تمام‌وقت هیچ تفاوتی باهم ندارن. یعنی شما دقیقاً همون دروس و مطالبی رو می‌خونید که دانشجوهای تمام‌وقت می‌خونن و تنها تفاوت موجود اینه که دوره تحصیل شما طولانی‌تره.

اگه شاغل نیستید و درگیری‌هایی ندارید که زمان زیادی در طول روز ازتون بگیره و نتونید سر کلاس‌ها حاضر بشید، حتماً تمام‌ وقت رو انتخاب کنید. دلیلش هم اینه که وقتتون رو هدر ندید، بتونید زودتر مدرکتون رو بگیرید و چند سال معطل نشید.