دندان پزشکی تعهدی رشته‌ی خوبیه؟ + بررسی مزایا و معایب

رشته دندان پزشکی تعهدی رشته خوبیه؟
رشته دندان پزشکی تعهدی رشته خوبیه؟

رشته‌ی دندان پزشکی تعهدی دقیقاً خوبه؟  آیا تفاوتی با رشته‌ی دندانپزشکی داره؟ ارزشش رو داره که بخوام این رشته رو برای ادامه تحصیل ادامه بدم؟  آینده شغلی و مزایا و معایب اون چیا هستن؟

 برای دونستن تمام این موارد و اطلاعات کامل‌تر درباره دندانپزشکی تعهدی در ادامه با ما همراه باشید.

منظور از تعهدی بودن یک رشته چیه؟

 ه صورت کلی در بین تمام رشته‌های دانشگاهی ما دو نوع رشته‌ی تعهدی داریم.

  1. دسته اول رشته‌هایی با تعهد 3 برابر خدمت هستن. اگر رشته شما و این دسته باشه شما از اولین روز تحصیلتون حقوق دریافت می‌کنید و در آخر هم استخدام می‌شید.
  2.  اما دسته دوم رشته‌های با تعهد 1.5 برابر خدمت هستن. در این حالت شما در زمان تحصیل حقوقی دریافت نخواهید کرد فقط از همون ابتدای ورودتون به این رشته‌ها منطقه خدمتتون بعد از زمان فارغ التحصیلی مشخص شده.

دندانپزشکی روزانه بهتره یا تعهدی؟

 بدون شک شما باید در زمان انتخاب رشته‌، تحصیل در دندانپزشکی دانشگاه‌های روزانه رو در اولویت خودتون قرار بدید. اما اگر به هر دلیلی نتونستم دندانپزشکی روزانه رو قبول بشم اولویت دوم من باید چی باشه؟

دندانپزشکی تعهدی یا شهریه پرداز؟

اما اگر برای تحصیل در رشته‌ی دندانپزشکی به هر دلیلی نتونستید وارد دندانپزشکی روزانه بشید، باید دومین هدف خودتون رو تحصیل در دانشگاه‌های شهریه پرداز قرار بدید.

به این دلیل که در نهایت مدرک شما آزاده پس برای مهاجرت و کارهایی از این دست با مشکل خاصی مواجه نمی‌شید. (دیگه نیازی نیست که برای آزادسازی اون هزینه جداگونه پرداخت کنید.) 

پس قطعاً به نسبت حالت تعهدی اولویت داره. 

با انتخاب دندانپزشکی تعهدی برای مهاجرت به مشکل می‌خورم؟

 قطعاً بله.

اگر جزو دانش آموزهایی هستید که قصد خیلی جدی برای مهاجرت کردن بعد از اتمام تحصیل و گذروندن طرحتون رو دارید، یشنهاد می‌کنیم که اصلا سمت دندان پزشکی تعهدی نیاید.

چون همونطور که هست اسم اون هم مشخصه شما بعد از اتمام تحصیلتون تعهد خدمت دارید.

مدت زمان تعهد دندانپزشکی تعهدی چقدره؟

فرض کنید مدت زمان تعهد شما یک و نیم برابر خدمته و در کمترین حالت ممکن مدت زمان تحصیل و اتمام دندانپزشکی رو ۶ سال در نظر می‌گیریم. 

در این شرایط شما باید یک و نیم برابر مدت زمانی که درس خوندید، یعنی در مجموع ۹ سال رو فقط و فقط در محدوده‌ محل خدمت خودتون به عنوان دندانپزشک فعالیت کنید. اگر بخواید در سایر شهرها و مناطق  کار دندون پزشکی انجام بدید نیاز به مجوز جداگونه دارید.

با یک مثال موضوع رو توضیح می‌دیم. بر فرض طبق دفترچه انتخاب رشته‌ی کنکور محل خدمت دانشجوهایی که در دانشگاه تهران دندانپزشکی رو می‌خونن رباط کریم هست.

این موضوع به این معنیه که این افراد بعد از تموم شدن تحصیلشون فقط در رباط کریم می‌تونن به عنوان دندون پزشک در کلینیک‌ها یا مراکز درمانی عمومی و خصوصی مختلف تا 9 سال فعالیت کنن.

اگر بعد از اتمام تحصیل مشغول به کار دیگه‌ای بشم از تعهد خدمتم کم میشه؟

بله اگر در زمانی که درستون به اتمام برسه در مدت زمان خدمتتون مشغول به هر کار دیگه‌ای بشید از مجموع 9 سالی که باید خدمت کنید کسر می‌شه.

اگر ادامه تحصیل بدم از تعهد خدمتم کسر میشه؟

 باز هم بله. اگر بعد از اتمام ۶ ساله تحصیلتون در رشته‌ی دندانپزشکی تصمیم بگیرید که وارد یکی از  گرایش‌های تخصص رشته‌تون بشید باز هم از تعهد ۹ ساله شما کسر می‌شه. به این شکل که عملا انگار دارید خدمت می‌کنید.

دندان پزشکی تعهدی خوبه؟ ارزش انتخاب کردن داره؟

همونطور که گفتیم اگر در درجه اول قصد مهاجرت ندارید. و در جایگاه دوم و سوم هیچ جوره نمی‌تونید یا نمی‌خواید که در دانشگاه روزانه شهریه پرداز دندانپزشکی رو بخونید. در این شرایط انتخاب دندانپزشکی تعهدی چندان هم بد نیست و می‌تونه گزینه مناسبی باشه.

شرایط و آینده دندان پزشکی تعهدی سه برابر خدمت چطوره؟

اولا باید بدونید که سه برابر مدت زمان تحصیل شما یعنی ۱۸ سال خدمت!  پس یعنی جدا از ۶ سال زمان تحصیلتون باید ۱۸ سال رو فقط و فقط در منطقه مشخص شده محل خدمت خودتون کار دندانپزشکی انجام بدید!

علاوه بر این چه در حالت یک و نیم برابر و چه در حالت سه برابر بعد از اتمام خدمتتون نمی‌تونید از کشور خارج شید. حالا فرض کنید که در این ۱۸ سال به هر دلیلی نیاز باشه از کشور خارج شید، اونوقت شرایط قطعا سخت و پیچیده می‌شه. 

در این حالت اگر رشته‌ی خوب دیگه‌ای وجود داره که می‌تونید اون رو در حالت روزانه یا حتی شهریه پرداز بخونید به خاطر دندانپزشکی تعهدی 3 برابر خدمت کنار نذاریدش! 

همچنین در نظر داشته باشید وقتی که شما دانپزشکی روزانه یا شهریه پرداز می‌خونید بعد از اتمام تحصیل می‌تونید در هر جایی حتی مطب شخصی خودتون فعالیت کنید و درآمد  خوبی داشته باشید.

 اما در حالت‌های تعهدی شما مجبورید به میزان حقوقی که در حال حاضر حدوداً ۵ میلیون تومان در ماه هست تا پایان مدت زمان خدمت خودتون بسنده کنید.  در حالت سه برابر تعهد خدمت هم تا ۱۸ سال همین قضیه برقراره!!