تغییر رشته در دانشگاه + شرایط و نحوه درخواست تغییر رشته 

تغییر رشته در دانشگاه قوانین تغییر رشته در دانشگاه
تغییر رشته در دانشگاه

قوانین تغییر رشته در دانشگاه سراسری چیا هستن؟ آیا می‌تونم بعد از ورود به دانشگاه تغییر رشته بدم و وارد هر رشته‌ی دیگه‌ای که می‌خوام بشم؟

برای اینکه با صفر تا صد قوانین تغییر رشته در سال 1403 آشنا بشید در ادامه با ما همراه باشید. در مطالب پایین به صورت کامل قوانین و تبصره‌های این موضوع رو توضیح می‌دیم.

 قوانین تغییر رشته در دانشگاه معمولا چندان شفاف نیستند و برای اینکه بخواهید رشته خودتون رو تغییر بدید مسیر سختی رو در پیش دارید.

اما به صورت کلی قوانین پایه‌ای برای اینکه بتونید در مرحله اول برای تغییر اقدام کنید این هست که:

  1. حداقل دو ترم از تحصیل شما در دانشگاه بگذره.
  2. بعد از این دو ترم از سمت سازمان سنجش یک کارنامه تکمیلی منتشر می‌شه. شما می‌تونید با مراجعه به اون کارنامه تکمیلی بررسی کنید که چه رشته‌های دیگه‌ای رو علاوه بر موردی که در حال حاضر در اون تحصیل می‌کنید قبول شدید.

مثلاً اگر در حال حاضر دانشجوی داروسازی یک دانشگاه روزانه باشید کنه در کارنامه تکمیلی‌تون ببینید که با توجه به ترازتون در کنکور سراسری شرایط این رو داشتید که در رشته پزشکی شهریه پرداز یک دانشگاه دیگه هم قبول می‌شدید. 

اگر به هر دلیلی کارنامه تکمیلی در دسترستون نبود یا از سمت سازمان سنجش منتشر نشده بود می‌تونید خودتون در این سایت استعلام بگیرید تا متوجه بشید که چه رشته‌هایی رو مجاز می‌شدید.

 همونطور که بالاتر گفتیم شما باید ر مرحله اول بررسی کنید که آیا رشته مد نظرتون رو با توجه به تراز کنکورتون قبول می‌شدید یا نه.

مثلاً کسی که دانشجوی پرستاری باشه به احتمال خیلی خیلی زیاد رتبه کافی رو برای رشته‌هایی مثل پزشکی و دندانپزشکی نیاورده، در نتیجه تحت هیچ شرایطی هم نمی‌تونه در دانشگاه به اون‌ها تغییر شاخه بده.

برفرض که  دو ترم از تحصیل شما در دانشگاه گذشته باشه و همچنین با بررسی کردن کارنامه تکمیلی خودتون متوجه شدید که رشته مورد نظرتون رو  در کنکور و با توجه به ترازتون مجاز شده بودید.  پس شرایط درخواست تغییر رشته رو دارید.

در این حالت بعد از درخواست تغییر رشته‌ با تحویل دادن مدارک مورد نیاز به دانشگاه پروسه تغییر رشته‌ی شما شروع میشه.

  •  در بخش اول گروه رشته اول شما باید با درخواستتون موافقت کنه. یعنی اگر دانشجوی داروسازی هستید گروه داروسازی دانشگاهتون باید موافق تغییر رشته‌ی شما باشه. (در اکثر مواقع هم گروه رشته‌ی اول با این مورد موافقت می‌کنه.)
  • همچنین علاوه بر مورد قبلی گروه رشته‌ی مقصد شما یعنی رشته‌ای که می‌خواید بهش وارد بشید هم باید موافق تغییر رشته‌ی شما باشه. (مثلاً اگر قصد ورود به پزشکی رو دارید گروه اون باید موافق درخواست شما باشن.)
  • بعد از موافقت دو گروه بالا درخواست شما در گروه آموزشی کل دانشکده‌تون مطرح و برای تصمیمتون رای گیری می‌شه.
  • بعد از اینکه تاییدیه رو از سه بخش بالا گرفتید تغییر رشته شما انجام می‌شه. 
  1. ورود به رشته‌های پرمتقاضی سخته. در اکثر اوقات گروه مقصد با تغییر رشته شما موافقت نمی‌کنه. به این دلیل که تعداد دانشجوها در این رشته‌ها به قدری زیاد هست که دیگه برای افراد جدید جایی نیست و به شما اجازه ورود به اون‌ها رو نمی‌دن.
  2. اینو در نظر داشته باشید که در صورت تغییر رشته دیگه به احتمال خیلی زیاد راه برگشتی ندارید. پس حتماً قبل از هر اقدامی به خوبی در رابطه با رشته‌ای که می‌خواید بهش وارد بشید تحقیق کنید.
  3. معدل دو ترمی که در دانشگاه گذروندید در روند تغییر رشته شما به شدت موثره. بهترین حالت  برای اقدام به تغییر رشته معدل الف بودنه (یعنی معدل بالا 17.)  و هرچی معدل شما بیشتر باشه احتمال اینکه با درخواستتون قبول بشه هم بیشتره.