بهترین رشته برای من چیه؟

بهترین رشته برای من چیه؟

مثل روز روشنه که بهترین رشته برای هرکس متفاوته. علاقه، سلیقه، اهداف و توانایی آدم‌ها باهم فرق می‌کنه و هر کس باید متناسب با شرایط و علایق و روحیات خودش، شاخه تحصیلی و شغلش رو انتخاب کنه. توی این مقاله، ملاک‌های اصلی و مهم در انتخاب رشته دانشگاه رو معرفی می‌کنیم تا بتونید آگاهانه‌تر و بهتر تصمیم بگیرید و مناسب‌ترین رشته رو انتخاب کنید.

۴ ملاک مهم در انتخاب رشته وجود داره که حتماً باید بهشون توجه کنید تا بتونید بهترین رشته رو برای خودتون انتخاب کنید:

  • علاقه
  • بازار کار داخلی و خارجی
  • امکانات موردنیاز
  • امکان مهاجرت

قبل‌تر هم گفتیم که اولین فاکتور تعیین‌کننده برای انتخاب رشته، علاقه‌ست. قطعاً علاقه‌مندی‌های آدم‌های مختلف باهم متفاوته و به همین دلیل، بهترین حوزه تحصیلی برای هرکس فرق می‌‌کنه. بنابراین در قدم اول، باید متناسب با سلایق، توانایی‌ها، روحیات و خلقیاتتون، حوزه علاقه‌مندی‌تون رو مشخص کنید.

مثلاً کسی که درونگراست، قاعدتاً به رشته‌هایی که کارهای گروهی زیادی دارن، علاقه چندانی نداره و نباید سراغشون بره. چون در این رشته‌ها، باید با افراد مختلفی در ارتباط باشه و سروکله بزنه! بهترین رشته برای دانش‌آموزی با شخصیت درونگرا، رشته‌ایه که انفرادی باشه و لازم نباشه در اون، با بقیه ارتباط زیادی بگیره.

به دلیل اهمیت علاقه در انتخاب رشته‌ست که ما در مرکز مشاوره جدیدی‌نژاد، در جلسات مشاوره انتخاب رشته، از دانش‌آموزها تست رغبت‌سنجی می‌گیریم تا بدونیم که هر دانش‌آموز، بیش‌تر به چه رشته‌هایی مایله و کدوم رشته‌ها اصلاً باب طبعش نیست!

یکی دیگه از فاکتورهای مهم در انتخاب رشته، وضعیت بازار کار داخلی و خارجی اون رشته‌ست. قطعاً یکی از اهداف هر داوطلب کنکور، اینه که بعد از فارغ‌التحصیلی بتونه شغل مناسبی پیدا کنه و درآمد خوبی داشته باشه. بنابراین، در زمان انتخاب، حتماً باید به وضعیت بازار کار رشته‌ای که می‌خواید انتخاب کنید، توجه ویژه داشته باشید.

مثلاً رشته مهندسی هوافضا، گرچه خیلی رشته خوب و شیک و جذابیه، اما بازار کار داخلیِ محدود و ضعیفی داره. بخش عمده بازار کار داخلی مهندسی هوافضا، در حوزه نظامیه. قطعاً ممکنه خیلی‌ها به این محیط کاری علاقه نداشته باشن و یا به‌‌دلیل قوانین سفت‌و‌سخت موجود در گزینش‌ها و مصاحبه‌ها، اصلاً امکان ورود به این حوزه براشون وجود نداشته باشه. علاوه بر این، از اون‌جایی که هوافضا، نوعی فناوری حساس به شمار می‌ره، در بعضی کشورها به‌دلیل تحریم‌های موجود علیه ایران، امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر یا حتی اشتغال براش وجود نداره.

مثال دیگه در این حوزه، رشته ژنتیکه. این رشته در کشورهای خارجی بازار کار بسیار خوب و گسترده‌ای داره. شرکت‌های دارویی قدرتمند زیادی وجود دارن که فارغ‌التحصیل‌های ژنتیک می‌تونن در اون‌ها استخدام بشن و حقوق بالایی دریافت کنن. اما بازار کار ژنتیک در ایران، متأسفانه چنگی به دل نمی‌زنه و تعریف چندانی نداره.

بعضی از رشته‌ها هستن که لوکس و پرهزینه‌ن. یعنی در طول تحصیل، شما باید برای تهیه ابزار، لوازم و امکانات موردنیاز، هزینه بالایی رو پرداخت کنید. مهندسی معماری جزو این نوع رشته‌ها به شمار می‌ره که معمولاً هزینه بالایی برای دانشجوها داره. بعضی رشته‌های دیگه هستن که تحصیل در اون‌ها نیاز به امکانات زیادی نداره، اما برای ورود به بازار کار، باید سرمایه اولیه داشته باشید. مثلاً رشته‌های دندون‌پزشکی و داروسازی از جمله رشته‌هایی هستن که برای آغاز کار در اون‌ها، به سرمایه اولیه نسبتاً زیادی نیاز دارید تا بتونید داروخانه یا مطب تأسیس کنید.

اگه قصد مهاجرت دارید و می‌خواید برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، به کشورهای دیگه برید، حتماً امکان مهاجرت رشته‌ها رو هم در انتخابتون مد نظر قرار بدید. بهترین رشته برای شمایی که تو فکر مهاجرت هستید، رشته‌ایه که علاوه بر این‌که بهش علاقه دارید و بازار کار خوبی داره، امکان مهاجرت هم براش فراهمه.

اگه برنامه خاصی برای مهاجرت دارید و کشور و شهر هدفتون رو مشخص کردید، حتماً درباره وضعیت کاری شاخه موردنظرتون در اون کشور، با مشاورهای کیمیاگرخونه مشورت کنید تا بتونید آگاهانه‌تر تصمیم بگیرید.

در این مقاله، مهم‌ترین ملاک‌های انتخاب رشته، یعنی علاقه، بازار کار، امکانات موردنیاز و امکان مهاجرت رو توضیح دادیم. قبل از انتخاب رشته، حتماً درباره رشته‌های مختلف تحقیق کنید تا با زیروبم هر رشته آشنا بشید و بتونید بهترین رشته مناسب خودتون رو انتخاب کنید.

ما در کیمیاگرخونه، آرشیو بسیار گسترده‌ای از معرفی رشته‌های مختلف داریم که با سرچ رشته موردنظرتون در سایت، می‌‌تونید بهشون دسترسی پیدا کنید. در قدم اول، حتماً این مطالب رو بخونید و بعد از اون، با مشاورهای باتجربه و خبره کیمیاگرخونه مشورت کنید تا با کمک اون‌ها، بتونید بهترین رو انتخاب کنید.