انتخاب رشته قبول می‌شم؟

اگر انتخاب رشته کنم حتما قبول میشم؟

یکی از سؤال‌های پرتکرار دانش‌آموزها در بازه انتخاب رشته از ما اینه که با فلان رتبه، می‌تونم فلان رشته قبول بشم یا نه. اما نکته این‌جاست که به‌راحتی نمی‌شه به این سؤال جواب داد. توی این مطلب، قراره توضیح بدیم که چرا جواب‌دادن به این سؤال نیازمند بررسی جوانب مختلفه و مشاوره انتخاب رشته برای هر دانش‌آموز، باید به‌صورت فردی انجام بشه.

انتخاب رشته اصولی و دقیق

فرض کنید شما به یه پزشک زنگ می‌زنید و می‌پرسید «من باید قلبمو عمل کنم یا نه؟». قطعاً اون پزشک در جواب شما می‌گه «نمی‌دونم». پزشک برای این‌که بتونه تشخیص درست بده و تجویز مؤثری کنه، باید شما رو ببینه، معاینه‌تون کنه و آزمایش‌هاتون رو بررسی کنه تا بفهمه اوضاع از چه قراره. وضعیت انتخاب رشته هم تقریباً همچین چیزیه. وقتی بچه‌ها از ما می‌پرسن که «با رتبه‌م می‌تونم فلان رشته قبول بشم یا نه؟»، پاسخی که از ما می‌شنون، نمی‌دونمه!

همون‌طور که می‌دونید، ما در کیمیاگرخونه میلیون‌ها ساعت ویدیوی مشاوره‌ای رایگان کنکور داریم که به‌راحتی در دسترس بچه‌ها قرار دادیم تا ازش استفاده کنن. اما در مورد انتخاب رشته، وضعیت کمی متفاوته. برای انتخاب اصولی و علمی، ما باید جزییات مختلف کارنامه دانش‌آموز، مثل رتبه در منطقه، امکان استفاده از سهمیه‌، ناحیه، قطب، بوم و سایر عوامل اثرگذار در قبولی رو بدونیم تا بتونیم به دانش‌آموز کمک کنیم که به‌درستی انتخاب کنه. و یا بگیم که می‌تونه با رتبه‌ش در رشته مد نظرش قبول بشه یا نه.

ما در جلسات مشاوره‌ انتخاب رشته، با دانش‌آموزها گفت‌و‌گو می‌کنیم و ازشون تست شخصیت‌شناسی هم می‌گیریم تا بتونیم مناسب‌ترین رشته‌ها رو بهشون پیشنهاد بدیم. مثلاً یکی از مواردی که تست شخصیت‌شناسی در اون مؤثره، اینه که بر اساس اون، به دانش‌آموز‌ می‌گیم که متناسب با شخصیتش، بهتره در شهر خودشون بمونه یا برای تحصیل یه شهر دیگه‌ای بره.

تصور نادرست دانش‌آموزها از امکان قبولی انتخاب رشته

بارها پیش اومده که دانش‌آموزها از امکان قبولی‌شون تصور نادرستی داشتن و ما بعد از گفت‌و‌گو و صحبت‌کردن باهاشون، آگاهشون کردیم. مثلاً زهرا قره‌خانلو یکی از دانش‌آموزهای کیمیاگرخونه بود که فکر می‌کرد با رتبه‌‌ش عمراً نمی‌تونه پزشکی قبول بشه! در صورتی که قبول شد و الان هم دانشجوی پزشکی دانشگاه همدانه. مبینا پورزینل هم بعد از اعلام رتبه‌ها، قصد داشت پشت کنکور بمونه و انتخاب رشته نکنه، چون تصور می‌کرد امکان قبولی پزشکی رو نداره. ما در جلسه مشاوره، وقتی کارنامه‌ش‌رو دیدیم، بهش گفتیم که پشت‌کنکورموندن حماقته و حتماً می‌تونه پزشکی قبول بشه. در نهايت هم قبول شد و الان دانشجوي پزشكيه!

به همین دلیله که می‌گیم برای پاسخ به این سؤال که «انتخاب‌ رشته قبول می‌شم یا نه؟»، باید تمام جوانب رو بسنجیم و همه‌چیز رو بررسی کنیم تا بتونیم جواب درست و واقعی بدیم. البته خیلی از مشاورنماها هستن که صرفاً برای جذب دانش‌آموزها، بدون بررسی کارنامه‌شون مي‌گن كه حتماً در فلان رشته قبول مي‌شي! دقت كنيد كه چنين حرف‌هايي هيچ پايه و اساسي نداره و نبايد روشون حساب باز كنيد.