انتخاب رشته در چند گروه آزمایشی

میشه توی چند تا گروه انتخاب رشته کرد؟

هر سال در کنکور سراسری، تعدادی از داوطلب‌ها، هم در آزمون یکی از سه گروه اصلی، یعنی ریاضی، تجربی یا انسانی شرکت می‌کنن و هم در آزمون گروه‌های زبان، هنر و یا هر دو. سؤالی که برای خیلی از دانش‌آموزها ایجاد می‌شه اینه که وقتی داریم در کنکور دو یا سه گروه آزمایشی شرکت می‌کنیم، می‌تونیم توی همه‌شون انتخاب رشته کنیم یا نه. اگه تو هم کنکوری هستی و برات سؤاله که شرایط انتخاب رشته در چند گروه چطوریه، تا آخر این مطلب همراه کیمیاگرخونه باش.

امکان انتخاب رشته در چند گروه‌ آزمایشی کنکور سراسری

همون‌طور که می‌دونید، هنر و زبان رشته‌های شناور کنکور هستن. یعنی داوطلب‌های گروه‌های ریاضی، تجربی و انسانی هم می‌تونن علاوه بر شرکت در آزمون تخصصی گروه خودشون، در آزمون این دو گروه هم شرکت کنن. برای این‌که بهتر متوجه موضوع بشید، بذارید یه مثال بزنیم.

فرض کنید شما دانش‌آموز‌ رشته ریاضی هستید و قاعدتاً باید در آزمون‌ تخصصی خودتون، یعنی کنکور ریاضی شرکت کنید. اما علاوه بر این آزمون، در کنکور هنر و زبان هم ثبت‌نام می‌کنید. شما در واقع سه تا آزمون می‌دید و بنابراین، در زمان اعلام نتایج، سه تا کارنامه مجزا براتون صادر می‌شه. هر کدوم از این کارنامه‌ها، رتبه و ترازتون رو در گروه‌های آزمایشی ریاضی، هنر و زبان مشخص می‌کنه.

در مرحله بعدی، نوبت به انتخاب رشته می‌رسه. نکته مهم این‌جاست که هر داوطلب کنکور سراسری، فقط و فقط یک فرم انتخاب رشته در اختیار داره که شامل ۱۵۰ انتخاب هست. از بین این ۱۵۰ امکان انتخاب، می‌تونید هر چند تا رو که خواستید با ریاضی پرکنید و باقی‌مانده رو با زبان و هنر. اما در نهایت، در زمان اعلام نتایج نهایی، فقط در یک رشته‌محل قبول می‌شید. یعنی بر اساس رتبه و ترازتون در آزمون هر کدوم از گروه‌های آزمایشی و اولویت انتخاب‌هاتون در فرم انتخاب رشته، یک رشته‌محل به‌عنوان قبولی نهایی‌تون اعلام می‌شه.

سخن پایانی

همون‌طور که گفتیم، انتخاب رشته در چند گروه مختلف به این شکل نیست که در هر گروه، به صورت مجزا انتخاب رشته کنید و برای هر کدوم، یه قبولی براتون اعلام بشه و بعد بخواید تصمیم بگیرید که کدوم رو برید. بلکه شما فقط یک فرم انتخاب رشته در اختیار دارید و در نهایت، فقط یک قبولی بهتون اعلام می‌شه. پس اگه می‌خواید در چند گروه مختلف انتخاب رشته کنید، به چینش اولویت‌هاتون توجه کنید و حتماً از یه مشاور باسواد مشورت بگیرید تا کمکتون کنه متناسب با استعداد، اهداف و شخصیتتون، بهترین رشته دانشگاهی و بهترین دانشگاه برای انتخاب رشته رو انتخاب کنید.