افسردگی پنهان در سال کنکور: بررسی دلایل و علائم+راهکار درمان

افسردگی پنهان در سال کنکور بررسی دلایل و علائم+راهکار درمان
افسردگی پنهان در سال کنکور بررسی دلایل و علائم+راهکار درمان

قبلاً در کیمیاگرخونه درباره افسردگی دوران کنکور مفصل صحبت کردیم و راه‌های درمانش رو توضیح دادیم. اما این‌جا می‌خوایم دو نوع متفاوت افسردگی رو باهم مقایسه کنیم. افسردگی آشکار چیزیه که احتمالاً همه‌تون باهاش آشنایید، اما ممکنه درباره افسردگی پنهان در سال کنکور که نمود و علائم بیرونی نداره، اطلاعات کم‌تری داشته باشید. پس اگه می‌خواید با این دو نوع افسردگی بیش‌تر آشنا بشید، این مطلب رو از دست ندید.

افسردگی آشکار چیه؟

مهم‌ترین ویژگی‌ آدم‌های افسرده اینه که تمایل زیادی به سکون دارن. در واقع، آدم افسرده کسیه که دلش نمی‌خواد از تختش جدا بشه یا از خونه بیرون بره. دوست داره همون‌جا بشینه و هیچ کاری انجام نده. تمایل به هیچ‌کاری‌نکردن در ‌آدم‌هایی که به افسردگی دچارن، به شدت دیده می‌شه. این افراد حتی برای کوچک‌ترین کارهای روزمره هم انرژی و انگیزه ندارن و نمی‌تونن انجامشون بدن.

نقطه مقابل این نوع افسردگی که آدم‌های زیادی باهاش دست‌ و‌ پنجه نرم می‌کنن، نشاطه. یعنی کسی که نشاط کافی رو داشته باشه، می‌تونه با انگیزه و انرژی، کارهای روزمره‌ش رو انجام بده، از خونه بیرون بره، ورزش کنه، مهارت جدید یاد بگیره، درس بخونه و در شغلش پیشرفت کنه. این رایج ترین نوع افسردگیه که اکثر آدم ها در طول زندگیشون ممکنه بهش دچار بشن. اما نقطه مقابل این نوع افسردگی چیه؟ نشاط. فرد افسرده وقتی با نشاط بشه شروع انجام فعالیت های روزمره میکنه، اتاقش رو تمییز میکنه، کلاس یا باشگاه ثبت نام میکنه و در کل همه چیز مرتبه.

افسردگی پنهان در سال کنکور

اما مدل دیگه‌ای از افسردگی هم وجود داره که در افراد موفق دیده می‌شه و با اون افسردگی که در قسمت قبل توضیح دادیم، متفاوته. این نوع افسردگی که بهش افسردگی پنهان یا نهفته گفته می‌شه، معمولاً در افراد خیلی موفق یا کسانی که کمال‌طلب هستن وجود داره.

علائم افسردگی پنهان چیه؟

این افراد در ظاهر دارن به همه کارهای زندگی‌شون می‌رسن، درس می‌خونن، سرکار می‌رن، باشگاه می‌رن، تفریح می‌کنن، به روابط دوستانه و عاطفی‌شون می‌رسن و اگه از بیرون بهشون نگاه کنیم، به هیچ وجه متوجه نمی‌شیم که افسردگی دارن. این افراد سعی می‌کنن با ظاهر شاد و سرزنده خودشون، تظاهر کنن که همه‌چیز خوش و خرمه. در صورتی که در درونشون هزاران مشکل حل‌ نشده وجود داره. مشابه این موضوع در سندرم اردک استنفورد که در محتوای جداگانه‌ای درباره‌ش حرف زدیم هم وجود داره؛ یعنی تظاهر به این‌که همه‌چیز خوبی و عالیه، در حالی که اصلاً این‌طور نیست!

افرادی که به افسردگی پنهان دچارن، معمولاً همیشه خودشون رو به یه کاری مشغول و سرگرم می‌کنن چون اصلاً نمی‌تونن با خودشون تنها باشن. تمام وقت روزشون رو با برنامه‌ها و کارهای مختلف پر می‌کنن تا حتی دقیقه‌ای مجبور نباشن به خودشون فکر کنن. این افراد مدام در جنب و جوش و تحرکن، مدام درگیر مهمونی ها و شلوغ کردن و سرگرم کردن ذهن خودشون هستن.

نقطه مقابل این مدل افسردگی، ارتباط‌ گرفتن با خوده که در ادامه بیش‌تر در موردش توضیح می‌دیم.

ارتباط گرفتن با خود یعنی چی؟

تعریف ارتباط با خود رو با یه مثال براتون توضیح میدیم. سرخ پوستی رو تصور کنید که در حال چپق کشیدنه. مدل چپق کشیدن این افراد به گونه ایه که اولین حلقه ی دود رو با خورشید سهیم میشن یعنی طوری مینشینند که رو به خورشید باشن. و بعد اولین حلقه رو به سمت خورشید میفرستادن. حالا این مدل رو با سیگار کشیدن های سرپایی و عجله ای و بدون معنا مقایسه کنید!! میدونیم که دود و امثال اینها برای بدن بسیار مضره و خوب نیست..صرفا نوعی مقایسه برای این بود که ارتباط با خود رو درک کنیم. مورد اول فرد کاملا با خودش در ارتباطه، اما در موقعیت دوم ارتباط فرد با خودش کاملا قطع هست.

راهکار درمان افسردگی پنهان

برای درمان افسردگی پنهان، در قدم اول باید با دیگران گفت‌ و‌ گو کنید. در موقعیت‌ها و مکان‌های مختلف، با آدم‌ها معاشرت کنید و حرف بزنید. البته باید این نکته رو هم در نظر بگیرید که با افرادی درد دل نکنید که بعد از گفت‌و‌گو احساس کنید غم و دردتون نه تنها کم‌تر نشده، بلکه بیش‌تر هم شده و ناامیدتر شدید. سعی کنید با کسانی گفت‌ و‌ گو کنید که علاوه بر این‌که حرف‌ها و مشکلات شما رو خوب می‌شنون و بهتون دلداری می‌دن، بعضی جاها بهتون کمک می‌کنن و راهنمایی‌هایی بهتون می‌دن که بتونید از پس چالش‌ها و مشکلاتی که باهاشون دست‌ و‌ پنجه نرم می‌کنید، راحت‌تر بربیایید.

به قول یونگ، چیزی که الان گریبانگیرتونه، اگه درمان نشه، در آینده می‌شه تقدیرتون.

پس اگه می‌خواید این افسردگی در آینده همراهتون نباشه، همین حالا برای درمانش اقدام کنید.

دومین گام برای نجات از افسردگی پنهان در سال کنکور اینه که شش دنگ حواستون رو بدید به خودتون و سعی کنید خودتون رو بشناسید. از تلگرام و توییتر و اینستاگرام فاصله بگیرید و توی احوال خودتون جستجو کنید تا بفهمید که چه مشکلاتی دارید و چطور می‌تونید به خودتون کمک کنید. یکی از بهترین جاهایی که می‌تونید با خودتون خلوت کنید، طبیعته. اگه براتون ممکنه، سعی کنید توی دل طبیعت، در یه محیط ساکت و آروم و بدون سروصدای اضافی، بنشینید و به زندگی‌تون فکر کنید. هر چقدر بیش‌‌تر برای خودتون زمان بذارید و سعی کنید به خودشناسی برسید، از افسردگی پنهان بیش‌تر فاصله می‌گیرید.

سخن پایانی

سال کنکور برای دانش‌آموزها پر از تنش، استرس و فشار روانیه. حجم زیاد درس‌‌ها، فشار خانواده و مدرسه و نگرانی کنکور دست به دست هم می‌ده تا دانش‌آموزها در معرض مشکلاتی مثل افسردگی قرار بگیرن. همون‌طور که گفتیم، افسردگی در دوران کنکور می‌تونه به دو شیوه در دانش‌آموزها بروز پیدا کنه. نوع اول، افسردگی آشکاره که باعث می‌شه انگیزه و انرژی‌ دانش‌آموز برای درس‌خوندن و تلاش‌ کردن کاملاً از بین بره و توان انجام هیچ کاری رو نداشته باشه. اما نوع دوم، افسردگی نهفته‌ یا پنهانه که نمود بیرونی نداره و به همین دلیل، معمولاً اطرافیان فرد متوجهش نمی‌شن. سعی کنید احوالاتتون رو تجزیه و تحلیل کنید و اگه احساس کردید که دچار افسردگی هستید، حتماً راهکارهایی که در این مطلب گفتیم رو انجام بدید و‌ در کنارش، برای این‌که زودتر و راحت‌تر حالتون خوب بشه، حتماً از یه روانشناس یا مشاور باتجربه و باسواد کمک بگیرید.

اگه از افسردگی پنهان تجربه‌ای دارید، حتماً توی کامنت‌ها برامون از حستون و تجربیاتتون بنویسید تا با هم درباره‌ش گفت‌و‌گو کنیم 🙂