اشتباهات سال کنکور: ۸ اشتباه مهلک کنکوری‌ها

اشتباهات مهلک در سال کنکور اشتباهات سال کنکور

خیلی از بچه‌ها در سال کنکور حسابی درس می‌خونن و زحمت می‌کشن، اما وقتی نتایج میاد از دیدن رتبه‌شون شوکه می‌شن! توی این محتوا، می‌خوایم بگیم که اشتباهات سال کنکور باعث می‌شه تمام زحمات شما به باد بره و به نتیجه دلخواهتون نرسید. این اشتباه‌ها شاید گاهی وقت‌ها خیلی کوچیک و بی‌اهمیت به نظر بیان، اما می‌تونن همه‌چیز رو خراب کنن. مثل ماشینی که همه قطعاتش خیلی خوب و بی‌نقصه، ولی باتری نداره و بنابراین، نمی‌تونه حرکت کنه. اگه کنکوری هستید، حتماً این مقاله رو تا انتها بخونید و سعی کنید از اشتباهات خطرناکی که می‌گیم، اجتناب کنید.

اشتباه اول: درس‌خوندن بد‌ون تست‌زدن برای کنکور

یکی از پرخطرترین اشتباهات سال کنکور، تست‌ نزدنه. حکایت دانش‌آموزهایی که درس می‌خونن ولی تست نمی‌زنن، حکایت کسیه که هر روز شنا تمرین می‌کنه که بره مسابقات پینگ‌ پنگ شرکت کنه! همین‌قدر غلط و بی‌ربط! در فرایند درس‌خوندن برای کنکور، تست‌ زدن مهم‌ترین و اساسی‌ترین رکنه. برای موفقیت در این آزمون، باید بتونید در تست‌ زنی هم موفق عمل کنید وگرنه تمام زحمت‌هاتون بیهوده‌ست.

چرا باید تست بزنیم؟

معمولاً حدود ۶۰درصد از تست‌های کنکور، سؤالات تیپیکال یا تکراری هستن. یعنی تست‌هایی که اگه الگوی حلشون رو بلد باشید، به‌راحتی می‌تونید در کنکور بهشون جواب درست بدید. پس لازمه که تست‌ بزنید تا تیپ‌ها رو شناسایی کنید و باهاشون آشنا بشید.

نکته بعدی اهمیت زمانه. در کنکور، برای پاسخ‌دادن به هر سؤال زمان خیلی محدودی در اختیار دارید و در این مدت، باید سؤال رو بخونید، در موردش فکر کنید، حلش کنید و به جواب برسید! این باعث می‌شه که شما زمان زیادی برای فکرکردن درباره راه‌حل سؤال در اختیار نداشته باشید. در واقع باید بلافاصله بعد از خوندن صورت سؤال، بفهمید که باید از چه روشی به جواب برسید. پس اگه قبلاً تست‌های مشابه رو حل نکرده باشید، زمان زیادی رو از دست می‌دید.

چرا تست نمی‌زنیم؟

حالا که دلیل اهمیت تست‌ زدن برای مطالعه کنکوری رو توضیح دادیم، می‌خوایم بگیم چی می‌شه که بعضی از دانش‌آموزها از تست‌ زدن فراری می‌شن. این مسئله سه تا دلیل عمده داره که در ادامه در موردشون صحبت می‌کنیم.

ترس از غلط تست‌زدن

اولین عاملی که باعث می‌شه دانش‌آموزها کم‌تر سراغ تست‌ زدن برن، ترسه! برای خیلی از بچه‌ها پیش اومده که اولین باری که تست‌های یک درس رو حل می‌کنن، تعداد زیادی از سؤال‌ها رو غلط می‌زنن و همین باعث می‌شه بترسن و دیگه سمت تست‌ها هم پیداشون نشه! اما همچین کاری از بیخ و بن غلطه. هیچ‌کس نمی‌تونه بلافاصله بعد از خوندن یک مطلب، به تمام سؤال‌هاش جواب درست بده. یادگیری یک فراینده و مرحله‌ به‌ مرحله، طی زمان و با اشتباه‌ کردنه که سطح تسلط شما روی یک موضوع افزایش پیدا می‌کنه.

علی رستمی، رتبه ۴۰ کنکور تجربی سال ۹۶، اولین بار که تست ژنتیک زد، از بین ۲۰سؤال، ۱۰تا غلط داشت، ۲تا درست و ۱ نزده! نکته مهم این‌جاست که درصد درس زیست‌شناسی علی در کنکور، ۹۸درصد بود! حالا اگه قرار بود علی همون بار اول بترسه، ناامید بشه و دیگه سراغ تست‌ زدن نره، می‌تونست به درصد ۹۸ در زیست‌ شناسی برسه؟!

سرعت پایین در تست‌زنی

نکته بعدی اینه که در دفعات اول تست‌ زنی، قطعاً سرعتتون خیلی پایینه و چند دقیقه طول می‌کشه تا هر سؤال رو حل کنید! خیلی از بچه‌ها در دورهای اول تست‌ زنی زمان می‌گیرن و وقتی می‌بینن کندن، استرس می‌گیرن و تست‌ زدن رو کنار میذارن. یادتون باشه که این موضوع کاملاً طبیعیه و هیچ دانش‌ آموزی‌ در ابتدا با سرعت نور تست نمی‌زنه! مطمئن باشید که به‌ مرور که روی مطالب مسلط‌ تر و با ساختار تست‌ها بیش‌تر آشنا می‌شید، سرعتتون قطعاً بیش‌تر می‌شه، دستتون راه می‌افته و در محاسبات سریع‌تر می‌شید.

وسواس در مطالعه درسنامه

دلیل سوم تست‌ نزدن اینه که خیلی از بچه‌ها زمان زیادی رو به درسنامه‌ خوندن اختصاص می‌دن. اون‌قدر وسواس به خرج می‌دن که همه‌ چیز رو خوب و دقیق بخونن که دیگه فرصتی برای تست‌‌ زدن باقی نمی‌مونه.

نکته این‌جاست که در درسنامه‌ها، معمولاً مفاهیم پایه‌ای به‌ صورت خیلی ساده و‌ سرراست توضیح داده میشه اما در تست با موضوعات پیچیده مواجه می‌شید. در فرایند تست‌ زنیه که می‌تونید نکات اصلی برای موفقیت در حل سؤال‌ها رو یاد بگیرید و روی موضوع مسلط بشید. در واقع باید یاد بگیرید که نکاتی که بلدید رو در سؤال به کار ببرید، وگرنه دونستشون چه فایده داره؟

مثل کسی که مدت‌ها توی خشکی، شنا تمرین می‌کنه و وقتی می‌ره توی دریا نمی‌تونه خوب شنا کنه، چون هیچ‌وقت در جای درست شنا نکرده! درسنامه‌ خوندن بدون تست‌ زدن هم مثل یاد گرفتن شنا توی خشکیه. اگه می‌خواید مهارتتون بره بالا و واقعاً از دانشتون استفاده کنید، باید برید توی دریای تست‌ زنی. پس وسواس رو کنار بذارید و بیشتر انرژی‌ و زمانتون رو به تست‌ زدن اختصاص بدید.

اشتباه دوم: نسنجیدن وضعیت درسی

سنجیدن و ارزشیابی توی درس‌خوندن خیلی مهمه. درست مثل نقش پراهمیتی که واحد کنترل کیفیت در سازمان‌ها، شرکت‌ها و کارخونه‌ها داره. یه دانش‌آموز کنکوری، باید مُدام خودش رو به‌ صورت روزانه، هفتگی و ماهانه مورد سنجش و ارزیابی قرار بده. شما باید عملکرد درسی خودتون شامل ساعات مطالعاتی هر درس، درصدهای آزمون، تعداد تست‌هایی که برای هر درس حل می‌کنید، مطالبی که به مرورِ بیش‌تر نیاز دارن، اشکالاتی که در روش مطالعه و درس‌خوندن دارید و… رو در یک دفتر، به‌ صورت روزانه یادداشت کنید. درست مثل کاری که سحر موسوی، رتبه ۲۱۶ کنکور تجربی ۱۴۰۱ می‌کرد. وقتی شما عملکردتون رو روی کاغذ میارید، دیگه هیچ نکته‌ای رو از یاد نمی‌برید و همچنین، می‌‌تونید راحت‌تر نقاط ضعف و قوتتون رو پیدا کنید.

اهمیت شناخت نقاط ضعف و قوت برای کنکور

نکته خیلی مهم اینه که باید تا قبل از کنکور، اون‌قدر خودتون رو سنجیده باشید و عملکردتون رو شناخته باشید که در جلسه آزمون، بهترین و قوی‌ترین ورژن خودتون رو نشون بدید. نه این‌که سر جلسه کنکور تازه به کشفیات جدیدی برسید و بفهمید که باید چی کار می‌‌کردید! جلسه کنکور دیگه زمان درمان و حل‌ کردن مشکل نیست. یکی از دانش‌آموزهای کیمیاگرخونه که الان پشت‌ کنکوریه می‌گفت من تازه سر جلسه کنکور متوجه شدم که ایراد کارم این‌ جاست که توی فضای آروم و بی‌تنش خونه به‌ راحتی می‌تونم تست بزنم، اما وقتی در محیط جدی و پراسترس کنکور قرار می‌گیرم، عملکردم خیلی ضعیف می‌شه. این دانش‌آموز اگه در طی یک سال قبل از کنکور، خودش رو به‌ خوبی ارزیابی کرده بود، می‌تونست خیلی زودتر متوجه وجود این مسئله بشه و برای حلش تلاش کنه تا سر جلسه کنکور به مشکل نخوره.

تا وقتی که زمان هست، باید نیازهاتون رو بشناسید و بدونید که کجاها ضعف دارید. اگه خودتون رو ارزیابی نکنید و  فقط درس‌ بخونید و درس بخونید و درس بخونید، نمی‌تونید به نتیجه مطلوب برسید. یکی از دانش‌آموزهای کیمیاگرخونه برای درس زیست‌ شناسی، ۷ جلد کتاب کمک‌ درسی رو تست زده بود، اما درصد زیست‌ شناسی کنکورش شد ۶۳درصد! از طرف دیگه، پویا آزادبخش، رتبه ۸۱ کنکور تجربی ۱۴۰۲، برای این درس فقط تست‌های ۲تا کتاب رو حل کرده بود و تونست زیست کنکورش رو ۹۱.۲درصد بزنه! تفاوت این دو دانش‌آموز در همین تکنیکیه که داریم درباره‌ش صحبت می‌کنیم، یعنی ارزیابی و سنجش. رمز موفقیت پویا این بود که به‌طور مرتب، وضعیت خودش رو بررسی می‌کرد تا ببینه کجاها خوب عمل می‌کنه، کدوم مطالب رو باید مرور کنه و در کدوم قسمت‌ها اشکالات بنیادی داره.

اشتباه سوم: مقایسه‌های نادرست و خطرناک

یکی دیگه از اشتباهات سال کنکور که می‌تونه اثرات منفی زیادی داشته باشه، مقایسه‌ کردن خودتون با دیگرانه. ما در کیمیاگرخونه، در محتوای جداگانه‌ای درباره مقایسه‌ در کنکور مفصل حرف زدیم و پیشنهاد می‌کنیم حتماً به این محتوا سر بزنید. همون‌طور که در ا‌ون محتوا توضیح دادیم، دو نوع مقایسه وجود داره: مقایسه نقطه‌ای و مقایسه فرایندی. مقایسه نقطه‌ای یعنی شما فقط وضعیت حال حاضر خودتون رو با وضعیت حال حاضر شخص دیگه‌ای مقایسه می‌کنید. بدون این‌که در نظر بگیرید طی چه فرایندی و از چه نقطه‌ای به موقعیت الانتون رسیدید. اما توی مقایسه فرایندی، به‌جای این‌که بر اساس موقعیت فعلی‌، خودتون و دیگران رو قضاوت کنید، مسیری که طی کردید رو مد نظر قرار می‌دید.

خیلی وقت‌ها بچه‌ها در سال کنکور در مقایسه نقطه‌ای گیر می‌کنن. در قدم اول، شما باید مشخص کنید که اصلاً دنبال چی هستید و دلتون می‌خواد کدوم رشته و کدوم دانشگاه قبول بشید. این تعیین هدف بهتون کمک می‌کنه که بهتر برنامه‌ ریزی کنید و بدونید که برای رسیدن به چیزی که می‌خواید، دقیقاً باید چه کار کنید. این کار باعث می‌شه نقشه راه براتون مشخص باشه و بیخودی خودتون رو با همکلاسی‌تون که هدف دیگه‌ای داره و با برنامه متفاوتی درس می‌خونه، مقایسه نکنید. مثلاً اگه هدف دوستتون اینه که پزشکی تهران قبول بشه، قطعاً باید خیلی تلاش کنه و درصدهای خوبی داشته باشه. حالا اگه شما هدفتون تهران نیست و مثلاً می‌خواید پزشکی شهریه‌ پرداز شهر خودتون قبول بشید، به نظرتون منطقیه که خودتون رو با دوستتون مقایسه کنید؟!

تفاوت‌های فردی رو در نظر بگیرید

نکته مهم دیگه‌ای که باید بهش توجه کنید اینه که نقاط قوت افراد مختلف باهم‌دیگه فرق داره. ممکنه شما توی درس ریاضی از دوستتون ضعیف‌تر باشید، ولی شیمی‌تون ازش بهتر باشه. پس نباید بر اساس عملکردتون در یک درس، تصور کنید که از بقیه رقبا عقبید. سعی کنید نقاط قوتتون رو بشناسید و روشون سرمایه‌ گذاری کنید و در اون‌جاها بتازونید و از بقیه رقبا جلو بزنید! مثلاً زهرا مبین، رتبه ۹۶ کنکور انسانی ۱۴۰۲ تاریخ و جغرافی‌ش ضعیف بود اما در دروس عربی، روانشناسی و جامعه‌ شناسی درصدهای خیلی خوبی داشت و تونست ضعفش در تاریخ و جغرافی رو جبران کنه.

مقایسه‌های کورکورانه از اساس غلطه و فقط باعث به‌هم‌ریختگی ذهنتون می‌شه. بنابراین، در سال کنکور جداً از این نوع مقایسه‌های احمقانه دوری کنید تا بتونید به‌خوبی روی پیشرفت خودتون تمرکز کنید و در مسیر رسیدن به هدفتون قدم بردارید.

اشتباه چهارم: چند منبعی‌ شدن در دروس

چهارمین مورد در اشتباهات سال کنکور، چند منبعی‌ شدنه. البته اگه بخوایم در حالت کلی نگاه کنیم، چند منبعی‌ در دروس مختلف، هم می‌تونه کار خوبی باشه و هم بد! این کار زمانی خوبه که شما ۱جلد کتاب رو کامل خوندید، همه تست‌هاش رو زدید، سؤالات نکته‌دار و دام‌دار و مواردی که در اون‌ها اشکال داشتید رو مارک کردید، سؤالات مارک‌ شده رو تکرار کردید و روی اون کتاب ۱۰۰درصد تسلط پیدا کردید و حالا می‌رید سراغ یه کتاب جدید. مثلاً آرام عبدالملکی، رتبه ۴۸ کنکور تجربی ۹۹، برای درس فیزیک ۴ جلد کتاب رو تست زده بود اما هیچ‌کدوم رو نصفه و نیمه نذاشته بود، بلکه همه رو صفر تا صد خونده بود و در هر کدوم به تسلط کامل رسیده بود.

حالا بریم سراغ توضیح این‌که استفاده از منبع دوم چه زمانی کار درستی نیست. اگه شما کتاب اول رو نصفه و نیمه رها کنید و بدون این‌که خوب بخونیدش و تسلط کامل پیدا کنید، برید سراغ یه کتاب دیگه، هیچ فایده‌ای براتون نداره. برای درصد بالا در کنکور، نیازی نیست همه کتاب‌ها رو بخونید بلکه باید یک کتاب رو دقیق و کامل مطالعه کنید تا جایی که به تسلط برسید. علیرضا جلیلی‌نهاد، رتبه ۳۲۸ کنکور تجربی ۹۸، برای درس دینی ۱ جلد کتاب زد و درصدش حدود ۸۰ شد. پس یک جل کتاب رو بخونید، اما خوب بخونید. بدون عجله، تکلیف کتاب اول رو مشخص کنید و بعد اگر زمان اضافی داشتید، برید سراغ کتاب دوم.

اشتباه پنجم: شرکت‌ نکردن در آزمون‌های آزمایشی

شرکت‌ کردن در آزمون‌های آزمایشی برای موفقیت در کنکور ضروریه. اما یادتون باشه که آزمون‌ دادن فقط این نیست که برید سر جلسه، سؤال‌ها رو حل کنید و کارنامه‌تون رو بگیرید. بلکه حتماً باید بعد از آزمون، تحلیل آزمون رو انجام بدید تا بتونید ایرادات کارتون رو بفهمید. وقتی متوجه شدید که کجا اشکال دارید، باید در جهت رفع اون اشکالات، برنامه‌ ریزی کنید و در مسیر پیش برید تا برای آزمون بعدی، دوباره اون کارهای غلط رو تکرار نکنید. توی تصویر زیر، مراحل آزمون در سال کنکور رو می‌بینید که به شکل یه چرخه هستن که بهش می‌گیم چرخه کیمیاگری!

چرخه موفقیت در کنکور
چرخه کیمیاگری

فرض کنید که شما توی آزمون شرکت کردید و در تحلیل آزمون متوجه می‌شید که در حفظیات شیمی مشکل دارید. کاری که باید بکنید اینه که برای حل این مشکل، یه برنامه راهبردی بنویسید. مثلاً برنامه‌ ریزی کنید که هفته‌ای ۲ساعت رو به مطالعه حفظیات شیمی اختصاص بدید. در مرحله شروع تغییر، باید این برنامه رو باید در عمل پیاده کنید تا در آزمون بعدی، تغییرات رو مشاهده کنید. توجه کنید که این فرایند یک چرخه‌ست و حذف هر کدوم، عملاً فرایند رو مختل می‌کنه و باعث می‌شه آزمون‌ دادن هیچ فایده‌ای براتون نداشته باشه.

اشتباه ششم: مستمر نخواندن دروس

استمرار در هر زمینه‌ای، یکی از عامل‌های اصلی موفقیت به شمار می‌ره و درس‌ خوندن هم از این قاعده مستثنی نیست. یکی دیگه از اشتباهات سال کنکور که بعضی از بچه‌ها بهش دچارن اینه که منظم و روتین درس نمی‌خونن. وقتی شما پراکنده و نامنظم درس می‌خونید، عملاً دارید کار بیهوده‌ای انجام می‌دید چون مطالب از یادتون می‌ره و نمی‌تونید به نتیجه مطلوب برسید.

برای این‌که بتونید مستمر درس‌ بخونید، باید چند تا نکته رو حتماً رعایت کنید:

  • کنترل افکار منفی
  • حفظ امید و انگیزه
  • مسئولیت‌پذیری

مدیریت افکار منفی سال کنکور

ما در کیمیاگرخونه، در محتوای جداگانه‌ای به‌طور مفصل درباره افکار منفی در سال کنکور صحبت کردیم و پیشنهاد می‌کنیم که حتماً بهش سر بزنید. در سال کنکور، تفکرات منفی و مخربی مثل «اگه قبول نشم، چی؟» یا «اگه درس بخونم و به نتیجه دلخواهم نرسم، چی؟» ذهن خیلی از دانش‌آموزها رو درگیر می‌کنه. این افکار نه تنها هیچ کمکی به شما نمی‌کنه، بلکه تأثیرات بسیار نامطلوبی روی وضعیت روحی‌تون داره و مانع عملکرد مؤثرتون در مطالعه دروس می‌شه. پس در قدم اول، برای این‌که بتونید مستمر و منظم درس بخونید، باید جلوی این افکار منفی بایستید، کنترلشون کنید و اجازه ندید که به ذهن شما مسلط بشن.

اهمیت امید و انگیزه برای رسیدن به موفقیت

تفکر ما نسبت به خودمون و باوری که به توانایی‌هامون داریم، نقش خیلی پررنگی در موفقیت‌هامون ایفا می‌کنه. خیلی وقت‌ها ما به موفقیت نمی‌رسیم چون فکر می‌کنیم که به اندازه کافی برای اون موقعیت و جایگاه لایق نیستیم! تلاش‌نکردن گاهی وقت‌ها ریشه در همین باور غلط داره؛ یعنی ما چون خودمون رو لایق نمی‌دونیم، انگیزه و امیدی هم نداریم و بنابراین تلاشی هم نمی‌کنیم. پس اگه چنین تفکراتی نسبت به خو‌دتون دارید، باید حتماً حلش کنید و طرز فکرتون رو تغییر بدید، وگرنه قطعاً به مشکل می‌خورید و نمی‌تونید به اون چیزی که قلباً دلتون می‌خواد برسید، چون ناخودآگاهتون شما رو فرد لایقی نمی‌دونه و در نتیجه، نمی‌تونید از موقعیت‌هاتون به‌خوبی استفاده کنید.

مسئولیت‌پذیری، رمز موفقیت در کنکور

یادتون باشه که بر خلاف ویدیوهای زرد اینستاگرامی، هیچ‌کس هر روز که از خواب بیدار می‌شه، سرشار از شادی و نشاط و انگیزه نیست. قطعاً برای همه مردم روزهایی وجود داره که بی‌حوصله‌ن، خسته‌ن و حتی دلشون نمی‌خواد از تختشون بیرون بیان. بنابراین، انگیزه‌ به‌ تنهایی عامل محرک‌ شما برای رسیدن به هدفتون نیست. چون انگیزه چیزی نیست که هر روز در بالاترین مقدار خودش باشه. عاملی که باعث می‌شه شما حتی در بدترین روزها هم یک قدم در مسیر هدفتون پیش برید، مسئولیت‌ پذیریه. علاوه بر این، انگیزه وقتی می‌تونه اثرگذار باشه که به عمل منجر بشه. این‌ که شما کوه انگیزه باشید ولی هیچ کاری برای‌ پیشرفت خودتون انجام ندید، به هیچ دردی نمی‌خوره! پس با مسئولیت‌ پذیری انگیزه‌تون رو به کنش تبدیل کنید و سعی کنید به برنامه‌تون پایبند بمونید و حتی شده کند و آروم، به سمت هدفتون گام بردارید.

اشتباه هفتم: ساعت مطالعاتی کم

برای موفقیت در کنکور، کیفیت مطالعه و کمیت مطالعه هر دو با هم به طور موازی اهمیت داره و هیچ‌ کدوم به تنهایی نمی‌تونن شما رو به رتبه‌‌‌ برترشدن در کنکور برسونن. بذارید خیالتون رو راحت کنیم؛ به قول معروف، خرخونی‌کردن، رمز موفقیت در کنکوره! هیچ داوطلب کنکوری رو نمی‌تونید پیدا کنید که با روزی ۵ ساعت تونسته باشه رتبه‌برتر بشه. البته باید بدونید که دانش‌آموزی مثل علی رستمی، رتبه ۴۰ کنکور تجربی ۹۶ که ساعت مطالعاتی روزانه‌ش تقریباً ۸ ساعت بود، در واقع از سه سال قبل روزی ۸ ساعت درس می‌خوند. وگرنه اگه قراره از سال کنکور شروع به درس‌ خوندن کنید، ۸ ساعت مطالعه برای رتبه‌ برترشدن کافی نیست و باید بیش‌تر از این حرف‌ها مطالعه داشته باشید.

دو تا دانش‌آموز رو در نظر بگیرید که یکیشون روزی ۸ساعت درس می‌خونه و اون یکی روزی ۱۱ساعت. تفاوت ساعت مطالعاتی این دو نفر در یک روز ۳ساعته که شاید چندان عدد قابل‌ توجهی نباشه. اما مهم این‌ جاست که دانش‌آموز دوم هر روز داره ۳ساعت بیش‌تر درس می‌خونه که در مدت یک ماه، می‌شه ۹۰ساعت که می‌تونه تفاوت خیلی زیادی در وضعیت درسی این دو دانش‌آموز ایجاد کنه تا جایی که دانش‌آموز اول به گرد پای دومی هم نمی‌رسه! پس اگه قراره در سال کنکور شروع به درس‌ خوندن کنید و می‌خواید رتبه خوبی در کنکور به دست بیارید، به‌ناچار باید ساعات مطالعاتی‌تون بالا باشه. اما اگه دانش‌آموز دهمی هستید، می‌تونید از همین حالا خوب درس بخونید تا در سال کنکور، بتونید با ساعات مطالعاتی کم‌تر هم به نتیجه دلخواهتون برسید.

اشتباه هشتم: استفاده از چند برنامه مطالعاتی

یکی دیگه از اشتباهات سال کنکور که به شدت روی موفقیت شما در کنکور اثر منفی داره، چند برنامه‌ بودنه که بارها در مقاله‌های مختلف کیمیاگرخونه، تأکید کردیم که باید ازش پرهیز کنید. بعضی از دانش‌آموزها هستن که مُدام مسیر و برنامه درس‌خوندنشون رو تغییر می‌دن. مثلاً در ابتدای سال تحصیلی تصمیم می‌گیرن با برنامه قلمچی پیش برن. اما بعد از مدتی، نظرشون عوض می‌شه و به توصیه بقیه، برنامه قلمچی رو کنار می‌ذارن و می‌رن سراغ گزینه ۲. چند وقت بعد، دوباره تغییر مسیر می‌دن و برنامه ماز رو در پیش می‌گیرن و مُدام برنامه مطالعاتی‌شون رو تغییر می‌دن.

از این شاخه به اون شاخه پریدن در سال کنکور، کار کاملاً غلطیه که فقط انرژی و بازدهی شما رو می‌گیره و سردرگمتون می‌کنه. پس از همون ابتدا، یک برنامه رو انتخاب کنید و مطابق اون، تا آخر پیش برید. البته معنیش این نیست که اگر اشکال یا ایرادی در اون برنامه وجود داشت، چشم‌بسته بپذیرید و انجام بدید. بلکه می‌تونید درباره‌ش با مشاور یا پشتیبانتون حرف بزنید و اگه ابهامی درباره روند کار دارید یا فکر می‌کنید نقصی در فرایند مطالعاتی‌ که طراحی کردن وجود داره، حتماً باهاشون در میون بذارید تا بهتر بتونید برنامه رو پیاده کنید و در مسیر پیش برید.

سخن پایانی

در این مقاله، درباره مهم‌ترین و رایج‌ترین اشتباهات سال کنکور صحبت کردیم. اگه می‌خواید در کنکور موفق باشید، باید حتماً از این اشتباهات پرهیز و نکاتی که گفتیم رو رعایت کنید. موفقیت در کنکور اتفاق ماورایی و عجیب‌و‌غریبی نیست، بلکه هر دانش‌آموزی که تلاش کنه، با پشتکار درس بخونه و مسیر اصولی و درست رو طی کنه، می‌تونه موفق بشه. بنابراین، باید بررسی کنید که دارید کدوم‌یک از این اشتباهات رو مرتکب می‌شید و بعد سعی کنید رفته‌رفته روش درس‌خوندتون رو اصلاح و اشتباهاتتون رو جبران کنید. اگه درباره اشتباهات سال کنکور که در این محتوا توضیح دادیم، سؤال یا ابهامی دارید، حتماً در کامنت‌ها باهامون در میون بذارید تا در اسرع وقت بهتون جواب بدیم.