استفاده از دو نیمکره مغز در سال کنکور + چطور مطالب رو فراموش نکنیم؟

چطور از هر دو نیم کره مغزم استفاده کنم؟

استفاده درست از مغز در سال کنکور اهمیت زیادی داره. همونطور که می‌دونید مغز ما دو نیم‌کره داره که اکثر ما از یک نیم کره استفاده می‌کنیم. در نتیجه اگر از هردوی اونها استفاده کنیم، عملکرد ما خیلی بهتر می‌شه. اما چطور می‌شه هر دو نیم‌کره‌ی مغزی رو فعال کرد و ازشون استفاده کرد؟

همونطور که دانشمندها و عصب شناس ها به صورت دقیق بررسی کردن، مغز ما از دو نیم کره تشکیل شده که به صورت کلی هر بخش مربوط به یک سری فعالیت های خاصه.

  • نیم کره چپ مغز یا حافظه کوتاه مدت مربوط به حوزه های خلاقیتی و زمینه هایی شبیه به اینه.
  • نیم کره راست مغز هم همون حافظه بلند مدت ما به حساب میاد. داده ها و اطلاعات به شکل دسته بندی شده و مرتب در این بخش از مغز ما قرار می‌گیرن.

قطعا هر دو قسمت مغز ما در سال کنکور و خصوصا در جلسه کنکور مورد نیاز ما هستن. اما بیشتر نیم‌کره‌ی راست یا بلند مدت ماست که به کمکمون میاد. اما چرا؟

حافظه‌ی بلند مدت انسان‌ها، اطلاعات یعنی دروسی که مطالعه می‌کنید رو به صورت شاخه‌ای، دقیقا مثل درخت دانش که در خلاصه نویسی ازش استفاده می‌شه، دسته بندی می‌کنه.

پس برای جلوگیری از فراموشی مطالب باید اونهارو وارد بخش راست مغز کنیم، اما چطوری؟

برای ثبت اطلاعات در نیم کره‌ی راست 2 کار پایین رو بهتون پیشنهاد می‌کنیم:

نمیکره‌ی راست ذهن ما، به موارد پایین حساسه (یعنی هرچی اطلاعاتی که وارد مغز می‌کنید بیشتر این ویژگی هارو داشته باشن، راحت تر وارد نیمکره‌ی راست مغز می‌شن.):

  • رنگ
  • حرکت
  • تصویر
  • شکل و نمودار

فرض کنید از شما بخوایم یک پاراگراف متن رو حفظ کنید، همچنین یک دقیقه از یک فیلم رو بعد از دیدن برامون تعریف کنید. کدوم ساده تره؟ قطعا فیلم، چون ویژگی هایی که در بالا گفتیم رو داره و همین موضوع به خاطر سپردنش رو خیلی راحت تر می‌کنه.

در زمان مطالعه دروس هم پیشنهاد می‌کنیم که بخش های مهم رو تا جای ممکن با شکل، نمودار و جزئیاتی از این دست مطالعه کنید تا بهتر و برای مدت طولانی تری در ذهنتون بمونن.

هرچی مرور مطالب بیشتر، انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت هم بیشتر. پس برای این که مطالب رو خیلی دیرتر فراموش کنید و بتونید در کنکور هم اونهارو مورد استفاده قرار بدید، حتما مرور درست و اصولی رو در برنامه ریزی خودتون قرار بدید.

برای این که یاد بگیرید چطور به بهترین شکل ممکن دروس رو مرور کنید حتما یه سر به محتوای افزایش تراز به سبک رتبه برترها بزنید. در اونجا مرور رو به شکلی که باعث انتقال اطلاعات به حافظه بلند مدتمون بشه به صورت کامل توضیح دادم.

در محتوای تقویت حافظه به صورت کامل هرچیزی که برای بهبود عملکرد مغزتون بهش نیاز دارید رو معرفی کردیم. برای افزایش بهره‌وری مغزتون حتما از این نکات استفاده کنید.