مباحث تست خیز زیست کنکور 1404 + معرفی بخش‌های مهم

مباحث تست خیز زیست کنکور بررسی کامل مباحث پر تست زیست کنکور
مباحث تست خیز زیست کنکور

مباحث تست خیز زیست کنکور چیا هستند؟با خوندن چه مباحث و بخش‌هایی از کتاب می‌تونم درصد خودم در کنکور رو بالاتر ببرم؟  اگر زمان خیلی کمی تا کنکور دارم کدوم بخش‌های کتاب رو بخونم تا بتونم نتیجه بهتری در کنکور بگیرم؟ 

سوالاتی از این دست ممکنه برای شما هم پیش اومده باشد که اتفاقاً  دونستن جواب اون‌ها هم  می‌تونه خیلی به شما در مسیر مطالعه برای کنکور  تجربی کمک کنه.

 در ادامه بهتون می‌گیم در درس زیست شناسی بخش‌های مهم کتاب کدوم‌ها هستند و بهتره زمانتون رو برای چه بخش‌هایی اختصاص بدید. پس با ما همراه باشید.

قبل از اینکه بخواید بدونید چه بخش‌هایی از کتاب‌های زیست شناسی برای کنکور تست خیز و مهم هستن، باید بدونید که چطور زیست شناسی رو بخونی تا به نتیجه‌ای که می‌خواید برسید.

در محتوای روش مطالعه زیست شناسی به سبک رتبه‌های برتر به صورت کامل توضیح دادیم که چطور باید زیست شناسی را برای کنکور بخونید.

اما به صورت کلی تحلیلی خوندن این درس با توجه به روند طرح سوال در کنکورهای دو سه سال اخیر و ترکیبی-تحلیلی بودنشون، بهترین حالتیه که می‌تونید باهاش به نتیجه برسید.

دقیقاً مثل پویا آزادبخش رتبه 81 تجربی 1402، که با همین روش تونست زیست شناسی رو در کنکور 91.2% بزنه.

در ادامه به صورت مفصل در این باره صحبت می‌کنیم امااگر بخواهیم به صورت کلی و خلاصه بگیم که از چه بخش‌هایی در کنکورهای مختلف سوالات زیادی طرح می‌شده می‌تونیم سه بخش پایین رو نام ببریم:

  1. زیست جانوری
  2.  گیاهی
  3.  و ژنتیک

پس میشه گفت که بجای گشتن به دنبال فصل‌های سخت و آسون و تست خیز و غیره و با توجه به رویکرد ترکیبی تحلیلی بودن سوالات زیست شناسی کنکور بهترین و مفیدترین کار اینه که هر بخش از کتاب رو یاد بگیرید نه اینکه فقط مطالعه  یا حفظش کنید.

در ادامه‌ی صحبت درباره‌ی مباحث تست خیز زیست کنکور، باید به این نکته اشاره کنیم که به هیچ وجه نباید در زیست شناسی بخشی از یک مبحث رو حذف بکنید. یعنی اگر قرار هست زیست گیاهی بخونید باید به صورت کامل اون رو بخونید و به موضوعات اون مسلط باشید.

به این دلیل که در کنکور به صورت ترکیبی سوال داده می‌شه. به حدی که در کنکور ۱۴۰۳ در درس زیست فقط ۱۱ درصد از کل سوالات مستقل بودن یعنی 89% سوال‌ها به صورت کاملاً ترکیبی و تحلیلی طرح شدن. پس با نخوندن یک بخش کوچیک ازیه مبحث ممکنه نتونید به چندین سوال جواب بدید.

درسته که این کارو اصلاً پیشنهاد نمی‌کنیم، اما اگر به هر دلیلی خصوصاً نداشتن زمان خواستید یک مبحث خاص رو به کل کنار بذارید حتماً به صورت موضوعی این کار رو بکنید

یعنی به صورت کلی یکی از سه موضوع بالا رو کنار بذارید. مثلاً این کار رو نکنید که یک بخش کوچک از جانوری، یک مبحث دیگه از گیاهی و یک بخش خاص از ژنتیک رو حذف کنید.

در عوض به صورت کلی مثلاً زیست جانوری رو حذف کنید و برای بخش‌های دیگه خیلی خوب وقت بذارید و سعی کنید به صورت کامل به اون‌ها مسلط بشید.

خیلی از بچه‌ها می‌خوان بدونن که از کدوم بخش‌های  سه کتاب زیست شناسی ممکنه در کنکور به صورت ترکیبی سوال داده نشه؟

در جواب به این سوال باید بگیم که شاید فقط از فصل ۱ زیست شناسی دهم سوالات مستقل طرح بشه!!

تقریبا می‌شه با اطمینان گفت که از تمام فصل‌های دیگه کتاب زیست شناسی دهم، یازدهم و دوازدهم به صورت کاملاً ترکیبی در کنکور سوال طرح می‌شه.

پس حتماً در زمان تهیه کتاب برای تست زدن یا تهیه درسنامه دقت کنید که سال انتشار کتابتون برای سال ۱۴۰۱ به بعد باشه. چون تا قبل از اون بخش‌های بیشتری از کتاب‌های زیست شناسی بودن که سوالات مستقل ازشون در کنکور وجود داشت.

بالاتر هم گفتیم، موضوع خیلی مهمی که وجود داره این هست که در اکثر تست‌های کنکور سوالات به صورت ترکیبی طرح میشن یعنی مثلاً در یک سوال که چهار گزینه داره ممکنه از ۴ فصل کتاب‌های مختلف زیست شناسی گزینه وجود داشته باشه.

در این شرایط دیگه مهم نیست که کدوم فصل‌ها راحت‌تر و کدوم‌ها سخت‌تر هستن. حتی اگه به یک فصل خاص هم به درستی تسلط نداشته باشید نمی‌تونید به درستی به اون سوال جواب بدید.

پس باید به صورت یکسان برای همه فصل‌های کتاب‌های زیست شناسی دهم، یازدهم و دوازدهم زمان و انرژی بذارید و یادشون بگیرید.

اما اگه بخوایم سه بخش سوال خیز کتاب زیست شناسی در کنکور نظر راحت‌تر بودن برای مطالعه دسته‌بندی کنیم می‌تونیم اینطور بگیم:

  1. زیست گیاهی به این دلیل که حفظیات زیادتری داره از نظر راحتی و قابل فهم بودن در جایگاه اوله.
  2. بعد از اون زیست جانوری قرار داره. به این دلیل که معمولاً بچه‌ها به زیست جانوری علاقه دارند خوندن و درک کردن اون هم براشون راحت‌تره.
  3. در بخش سوم هم از نظر پیچیدگی ژنتیک قرار داره که میشه گفت فست‌ترین بخش‌هاش مربوط به تقسیم سلولی و یاخته هست هستن.
  4. 2 فصل آخر کتاب زیست شناسی دوازدهم (که البته از این فصل‌های نسبتاً آسون سوال مستقل در کنکورهای یکی دو سال اخیر وجود نداشته.)

بهترین کار اینه که نه تنها در زیست شناسی بلکه در تمام دروسی که برای کنکور می‌خونید قورباغه خودتون رو قورت بدید.

یعنی به جای گشتن به دنبال بخش‌های ساده کتاب، بخش‌های سخت رو پیدا کنید و اول از همه برای خوندن و یاد گرفتن اون‌ها وقت بذارید. وقتی  که بخش‌های سخت رو خونده باشید مسلط شدن به فصل‌های نسبتاً راحت‌تر با چالش کمتری براتون همراهه. 

 در همین راستا سخت‌ترین قسمت‌های ۳ کتاب زیست شناسی دبیرستان  و بهتون معرفی می‌کنیم که عبارتند از:

  1. فصل ۴ زیست شناسی دوازدهم
  2. تقسیم یاخته و تولید مثل زیست شناسی دوازدهم (بحث تولید مثل به دلیل داشتن جزئیات و ریزه کاری‌های خیلی زیاد زو بخش‌های سخت به حساب  میاد؛  البته سخت برای مطالعه نه برای فهمیدن.)
  3. و همچنین فصل ۲ و ۴ زیست شناسی پایه دهم

 برای اینکه بتونید تشخیص بدید کدوم مباحث از کتاب‌های زیست شناسی آسون‌ترن و ممکنه سوالات بیشتری ازشون بیاد پس با همون‌ها مطالعه رو شروع کنید باید سه تا  کار رو انجام بدید.

1. سطح علمی خودتون رو در سال کنکور در نظر داشته باشید

ممکنه شما دانش‌آموزی باشید که به هر دلیل مثلاً مبحث زیست جانوری رو قبلاً به خوبی مطالعه کردید و در اون سطح خیلی خوبی دارید.

در این شرایط بهترین کار اینه که با همون زیست جانوری برای کنکوری خوندن شروع کنید و در اون عمیق بشید. در گام های بعدی، سراغ بخش‌های دیگه‌ی کتاب برید.

2. برای مطالعه‌ی زیست به زمانی که دارید توجه کنید

خیلی اوقات بچه‌ها بدون در نظر گرفتن مدت زمانی که تا شرکت در کنکور دارن، از ابتدای کتاب کنکوری خوندن رو شروع می‌کنن و قطعاً به دلیل کمبود وقت نمی‌تونن یک مبحث خاص رو ببندن و از هر بخشی فقط یک چیزهای جزئی بلدن.

همونطور هم که گفتیم، در زیست شناسی کنکور سوال‌ها ترکیبی طرح می‌شن و شما باید در یک مبحث مثلاً در مبحث ژنتیک، تمام موضوعات رو بلد باشید تا بتونید به یک تست جواب بدید.

در این شرایط بهتره با توجه به زمانی که دارید پیش برید. اگر زمان شما زیاده مطالعه رو از فصلی شروع کنید که زمان بیشتری می‌گیره و برعکس.

مباحث کتاب‌های زیست شناسی دهم تا دوازدهم از پر حجم‌ترین تا کم حجم‌ترین به ترتیب پایین هستن:

  1.  زیست گیاهی
  2.  زیست جانوری
  3. ژنتیک 

 3. حتماً از نظر و برنامه‌های یک مشاور آگاه استفاده کنید

استفاده کردن از نظر یک مشاور برای اینکه با توجه به سطح علمی شما بتونه بهتون پیشنهاد بده که بر چه اساسی زیست شناسی رو شروع کنید و پیش برید می‌تونه به شدت در درصدی که در زیست شناسی کسب می‌کنید موثر باشه.

مثلاً امیر عباس سرهادی رتبه 1463  تجربی و دانشجوی پزشکی همدان، که در آزمون‌های آزمایشی همیشه زیست شناسی رو بین ۱۰ یا حداکثر ۲۰ درصد می‌زد.

اما با توجه به رود مپی که ما بر اساس سطح علمی خودش، نوع یادگیریش، مدت زمانی که تا کنکور داشت و مباحثی از این دست بهش ارائه دادیم، تونست زیست رو 51.12% بزنه.

کارنامه کنکور ایشون رو در عکس پایین به همراه درصدهایی که در هر درس کسب کرده می‌بینید.

کارنامه کنکور و درصد زیست شناسی کنکور امیرعباس سرهادی دانشجوی پزشکی همدان
کارنامه کنکور و درصد زیست شناسی امیرعباس سرهادی