رشته کاردرمانی: معرفی کامل، درآمد، بازارکار، مهاجرت و…

معرفی رشته کاردرمانی:دروس دانشگاهی،درآمد، بازارکار، مهاجرت و...

برای این‌که بتونید آگاهانه و درست انتخاب رشته کنید، باید درباره رشته‌های مختلف و مشاغل اطلاعات کافی داشته باشید. توی این محتوا سراغ رشته کاردرمانی رفتیم. پس اگه می‌خوای بدونی کاردرمانی چیه؟ بازار کار خوبی داره یا نه؟ چطور می‌شه باهاش مهاجرت کرد؟ درس‌های دانشگاهیش چیه؟ و درآمدش چقدره؟ حتماً تا آخر این مقاله همراه کیمیاگرخونه باش.

رشته کاردرمانی چیه؟

اولین چیزی که باید بدونید اینه که این رشته اصلاً چی هست و تعریفش چیه. کاردرمانی شاخه‌ای از علوم توانبخشیه و بنابراین، راه ورود به این رشته کنکور گروه تجربیه.

افرادی که دچار مشکلات جسمی و ذهنی هستن، اول به پزشک مراجعه می‌کنن و بعد از تشخیص پزشک، ارجاع داده می‌شن به یک کاردرمانگر. کاردرمانگر مجموعه‌ای از حرکات، فعالیت‌ها، تمرینات و آموزش‌ها رو طراحی می‌کنه و با استفاده از دستگاه‌های مکانیکی و نیمه‌مکانیکی، به این افراد کمک می‌کنه که تا جای ممکن بهبود پیدا کنن و عارضه‌هاشون درمان بشه. کاردرمانگرها با افرادی که دچار اختلالات و شرایط خاص روحی مثل آلزایمز، اوتیسم، اختلال توجه و… هستن هم سروکار دارن و بهشون کمک می‌کنن که بازدهی فعالیت‌های روزمره‌شون به حداکثر ممکن برسه و بتونن استقلالشون رو برای انجام کارها به دست بیارن. درباره تفاوت رشته کاردرمانی و فیزیوتراپی قبلاً صحبت کردیم. پیشنهاد می‌کنیم حتماً به محتوای مربوط به این موضوع سر بزنید.

وظایف کاردرمانگر

از جمله مهم‌ترین وظایف یه متخصص کاردرمانی می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • طراحی برنامه درمانی و تعیین فعالیت‌های خاص برای درمان یا بهبود مشکل جسمانی بیمار
  • کمک به افراد دارای ناتوانی‌های مختلف در انجام کارهای گوناگون
  • ارائه تمرین‌هایی برای تسکین درد بیمار
  • ارزیابی خانه یا محل کار بیمار و آموزش چگونگی انجام فعالیت‌های مختلف در این محیط‌ها مطابق با نیاز و مشکل بیمار
  • آموزش به خانواده و کارفرمای بیمار برای تسهیل فرایند درمان بیمار
  • پیشنهادادن درباره تجهیزات ویژه مثل صندلی چرخ‌دار، عصا و سایر وسایلی که به بیمار دارای عارضه جسمی کمک می‌کنه تا فعالیت‌های روزانه‌ش رو راحت‌تر انجام بده

قبولی در رشته کاردرمانی با کنکور و بدون کنکور

رشته کاردرمانی جزو رشته‌های محبوب و پرمتقاضیه، چون هم در داخل و هم در خارج کشور، بازار کار خوبی داره. به همین دلیل، امکان پذیرش به شکل بدون کنکور وجود نداره و فقط از طریق کنکور گروه تجربی می‌تونید وارد بشید. پذیرش کاردرمانی در دانشگاه‌ها به دو صورت انجام می‌شه:

  • روزانه: تحصیل در دانشگاه‌های سراسری بدون پرداخت شهریه
  • پردیس خودگردان: تحصیل در دانشگاه‌های سراسری با پرداخت شهریه

‌کاردرمانی در نوبت شبانه دانشگاه‌های سراسری پذیرش نداره و دانشگاه آزاد هم این رشته رو ارائه نمی‌کنه.

دانشگاه‌های رشته کاردرمانی

قبولی توی رشته کاردرمانی کمی دشواره. به‌ علت بازارکار و درآمد خوب، متقاضی‌های زیادی داره و از طرفی، تعداد دانشگاه‌هایی که کاردرمانی رو ارائه می‌دن محدود هستن. این دانشگاه‌ها به ترتیب اولویت، موارد زیر هستن:

  • دانشگاه علوم‌پزشکی تهران
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه علوم‌پزشکی ایران
  • دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز
  • دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان
  • دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز
  • دانشگاه علوم‌پزشکی همدان

بازارکار رشته کاردرمانی

طبیعتاً بازارکار یکی از عوامل مهم در انتخاب رشته و شغل آینده دانش‌آموزهاست. میتونیم به راحتی بگیم که کاردرمانی بازارکار خوبی داره. تقریباً همه افرادی که در اثر تصادف، عمل جراحی، یا کهولت سن، دچار عارضه‌های جسمی می‌شن در نهایت به فیزیوتراپ و کاردرمانگر نیاز دارن. همون‌طور که بالاتر گفتیم، افرادی که دچار برخی اختلالات ذهنی هستند هم به کاردرمانگر احتیاج پیدا می‌کنن. علاوه بر این، جلسات فیزیوتراپی معمولاً محدودن، اما کاردرمانی عموماً جلسات بیش‌تری رو نیاز داره و بیمارها به تمرین مداوم و گاهی همیشگی نیاز دارن.

فارغ‌التحصیل‌های رشته کاردرمانی به دو روش می‌تونن توی حوزه تخصصی خودشون فعالیت کنن:

  • استخدامی: اولین روش، استخدام‌شدن در مراکز دولتی و خصوصی مختلف مثل بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان، بهزیستی، مراکز تخصصی توانبخشی و مؤسسات مشابهیه که خدمات کاردرمانی ارائه می‌دن.
  • بازارکار آزاد: کاردرمانگرها می‌تونن به‌راحتی با دریافت مجوز از وزارت بهداشت و درمان، مطب خصوصی خودشون رو تأسیس کنن. هزینه‌های اولیه لازم برای این کار چندان زیاد نیست و کاردرمانگرها می‌تونن در ابتدا، با محیط ساده و امکانات کم‌تر شروع کنن و رفته‌رفته کار خودشون رو گسترش بدن و فعالیتشون رو به شکل تخصصی‌تری دنبال کنن.

درآمد رشته کاردرمانی در ایران و جهان

در حالت استخدامی، درآمد کاردرمانگرها در ایران عددی بین ۲۰ تا ۵۰ میلیونه. در شرایط کار آزاد و تأسیس مرکز تخصصی، درآمد بیش‌تره و عدد مشخصی وجود نداره. عوامل مختلفی مثل سطح تخصص مرکز، شناخته‌شده‌بودن بین مردم، امکانات و… همگی روی میزان درآمد یه مرکز توانبخشی و کاردرمانی تأثیر می‌ذارن.

کاردرمانی به‌ جز ایران، توی کشورهای دیگه هم بازار کار و درآمد خوبی داره. به‌خصوص توی امریکا و اروپا که جمعیت در حال پیرشدنه و نیاز به کاردرمانگرها روز به‌ ر‌وز بیش‌تر می‌شه. شهرهای امریکا که بیش‌ترین درامد رو برای کاردرمانگرها دارن موارد زیر هستن:

  • سانفرانسیسکو
  • سن‌خوزه
  • سیاتل
  • واشنگتن
  • لس‌انجلس

مهاجرت با رشته کاردرمانی

الان که بازار مهاجرت تحصیلی و کاری حسابی داغه، یکی از دغدغه‌های بچه‌ها در زمان انتخاب رشته اینه که رشته‌ای رو انتخاب کنن که امکان مهاجرت باهاش وجود داشته باشه. همون‌طور که بالاتر گفتیم، کاردرمانی خارج از ایران بازارکار و درآمد خوبی داره و مهاجرت با این رشته هم امکان‌پذیره. بیش‌تر افرادی که توی این رشته تحصیل کرده‌ن، از روش استخدامی و کاری برای مهاجرت و ویزاگرفتن درخواست می‌دن. البته معمولاً بعد از ورود به کشور مقصد، باید دوره‌های کوتاهی رو بگذرونید تا با سیستم خاص اون کشور مطابقت پیدا کنید و با روندشون آشنا بشید.

توانا‌هایی لازم برای رشته کاردرمانی

هر رشته و شغلی بر اساس شرایطی که داره، توانایی‌های ویژه خودش رو می‌طلبه. بنابراین بهتره قبل از انتخاب، بدونید که برای شغل کاردرمانی باید چه خصوصیات و ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری داشته باشید تا بتونید توی این مسیر موفق بشید.

ارتباطات اجتماعی قوی

شما توی این شغل به‌صورت مستقیم و طولانی‌مدت با آدم‌های دیگه در ارتباطید و باید بهشون کمک کنید تا مشکلشون برطرف بشه. بنابراین باید این توانایی رو داشته باشید که به‌خوبی باهاشون ارتباط بگیرید، حرف بزنید و مفاهیم رو به‌درستی انتقال بدید.

قدرت حل مسئله و تفکر خلاقانه

شما به‌عنوان یک کاردرمانگر، با بیمارهای مختلفی سر‌وکار دارید که هر کدوم شرایط و مشکلات خاص خودشون رو دارن. بنابراین باید دید و تفکر خلاقانه داشته باشید تا بتونید با بیمارها و چالش‌هاشون کنار بیاید و مشکلاتشون رو حل کنید.

صبوربودن

کاردرمانگرها باید صبور و مهربون باشن. بیمارها به‌دلیل مشکلات جسمی و ‌ذهنی‌ای که دارن، در شرایط مناسبی نیستن و شما باید با صبر، مهربونی و خوش‌اخلاقی‌تون، مسیر درمان رو براشون تسهیل کنید تا انگیزه و روحیه‌شون هم بهبود پیدا کنه.

توان فیزیکی کافی

توی این رشته، بخشی از کار شما شامل ماساژ‌دادن یا کمک‌کردن به افراد برای انجام حرکات درمانیه. بنابراین باید توان فیزیکی مناسب و بدن ورزیده‌ای داشته باشید تا بتونید از پس ساعات طولانی سرپاایستادن و فعالیت بدنی بربیاید. البته منظورمون از این‌که باید توان فیزیکی داشته باشید،  این نیست که این شغل برای خانم‌ها مناسب نیست. چه خانم‌ها و چه آقایون، هر دو می‌تونن توی این شغل موفق باشن، فقط باید آمادگی جسمانی‌شون رو تقویت کنن.

دروس دانشگاهی رشته کاردرمانی

دانشجوهای رشته کاردرمانی در مقطع کارشناسی باید مجموعاً ۱۲۸ واحد درسی رو بگذرونن که شامل ۲۰ واحد عمومی، ۲۸ واحد پایه، ۵۶ واحد تخصصی و ۲۴ واحد کارآموزی می‌شه:

دروس مقطع کارشناسی کاردرمانی

سخن پایانی

توی این مقاله از کیمیاگرخونه،‌ به معرفی کاردرمانی پرداختیم. همون‌طور که گفتیم، این رشته پرمتقاضی و محبوب داخل و خارج ایران بازارکار و درآمد خوبی داره و امکان مهاجرت کاملا و به راحتی هم فراهمه.

رشته کاردرمانی زیرمجموعه‌ای از علوم توانبخشیه و پذیرش اون هم فقط از طریق کنکور تجربی انجام می‌شه‌.

حالا که آگاهی‌ لازم درباره این رشته رو به دست آوردید، می‌تونید بهتر تصمیم بگیرید که این حوزه تحصیلی و شغل برای آینده‌ شما مناسبه یا نه. مثل همیشه، می‌تونید هر سؤالی که دارید رو توی قسمت کامنت‌ها برامون بنویسید تا در اولین فرصت به سؤال‌هاتون جواب بدیم. اگه برای کنکور تجربی یا انتخاب رشته هم به راهنمایی یا مشورت نیاز دارید، مشاورهای ما توی کیمیاگرخونه می‌تونن بهتون کمک کنن.