رتبه منطقه 1و 2و 3 چه تفاوت هایی با هم دارن؟

تفاوت سهمیه مناطق یک، دو و سه بررسی رتبه منطقه 1و 2و 3
تفاوت سهمیه مناطق یک، دو و سه

رتبه منطقه 1و 2و 3 چه تفاوت هایی با هم دارن؟ چه فرقی با هم دارن؟  منطقه‌ای که در کارنامه کنکور درج می‌شه چه تفاوتی با مناطق دیگه داره؟ این رتبه‌ها در انتخاب رشته‌ی کنکور چه تاثیری دارن؟

برای اینکه با تفاوت بین رتبه منطقه‌های1، 2 و 3  بیشتر آشنا بشید و بدونید که چرا وجود دارن در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

تفاوت مناطق در کنکور

 همونطور که در محتوای تاثیر انواع سهمیه‌ها در کنکور هم گفتیم، اصلی‌ترین سهمیه‌ای که تمام داوطلب‌های کنکور مشمول اون هستن سهمیه مناطق هست. یعنی شما بر اساس محل تحصیل ۲ سال آخر خودتون در یکی از مناطق 1 یا 2 یا 3 قرار می‌گیرید.

منظور از رتبه در منطقه چیه؟

تمام داوطلب‌هایی که در کنکور کشور ما شرکت می‌کنند بدون شک در یکی از مناطق ۱یا 2 یا ۳ قرار می‌گیرن. در کارنامه کنکور شما هم یک رتبه در منطقه وجود داره. 

 مثلاً اگر رتبه شما در منطقه  خودتون 1200 شده باشه به این معنی هست که بین تمام داوطلب‌هایی که در همین منطقه قرار دارن چنین رتبه‌ای رو کسب کردید. در نتیجه نمیشه رتبه در مناطق مختلف رو با همدیگه مقایسه کرد.

 یعنی فردی با رتبه 1200 منطقه ۲ تونسته پزشکی شیراز رو قبول بشه به این معنی نیست که فراد با رتبه ۱۲۰۰ مناطق ۱ یا ۳ هم می‌تونن در همین رشته و دانشگاه قبول بشن.

 به صورت خلاصه می‌تونیم بگیم که رتبه مناطق مختلف حتی اگر کاملاً یکسان هم باشند قدرت و تفاوت زیادی رو با هم دارن.

چرا 3 منطقه در کنکور داریم؟

شاید براتون سوال شده باشه که رتبه منطقه 1و 2و 3 چرا با هم فرق داره؟ مناطق مختلف بر چه اساسی دسته‌بندی میشن؟ و چرا ما سه منطقه داریم؟  در واقع افراد در مناطق مختلف از امکانات آموزشی یکسانی برخوردار نیستن.

قطعاً افرادی که قطعاً افرادی که در شهرهای کوچکتر تحصیل می‌کنند امکانات و شرایط یکسانی با کسایی که در تهران هستند رو ندارن.

در نتیجه منطقه های کنکور به این دلیل یجاد شدن که هر فردی بتونه با داوطلب‌های هم سطح و با شرایطی مشابه شرایط خودش رقابت کنه.

مقایسه سهمیه مناطق مختلف

3 منطقه موجود در سهمیه بندی کنکور شرایط متفاوتی رو با هم دارن که برخی از مهم‌ترین هاشون رو در پایین می‌بینید.

مناطقتعداد شرکت کننده‌های منطقهظرفیت پذیرشمیزان رقابتامکانات آموزشی در منطقه
منطقه 1 کمکمبالازیاد
منطقه 2 بالابالابالازیاد
منطقه 3بالابالاکمکم
جدول مقایسه سهمیه مناطق مختلف