نقش والدین در انتخاب رشته کنکور سراسری

نقش و تاثیر والدین در انتخاب رشته دانش آموزان
phonto

قطعاً والدین به‌عنوان نزدیک‌ترین افراد به دانش‌آموزها، تأثیر مهمی در زندگی و تصمیم‌گیری‌هاشون دارن. انتخاب رشته تصمیمیه که آینده تحصیلی و شغلی دانش‌آموز رو مشخص می‌کنه. به همین دلیل، خیلی مهمه که والدین در فرایند این تصمیم‌گیری، حضور به‌جا و درستی داشته باشن. توی این مقاله، قراره درباره نقش والدین در انتخاب رشته کنکور صحبت کنیم. پس اگه کنکوری هستی، حتماً این مقاله رو بخون و برای والدینت هم ارسال کن تا اون‌ها رو هم آگاه کنی.

توصیه همیشگی ما در کیمیاگرخونه اینه که والدین در انتخاب رشته فرزندانشون، دخالت جدی نکنن. چون دانش‌آموزها در این سن، به قدر کافی بزرگ شده‌ن که بتونن مسئولیت زندگی و تصمیمات خودشون رو بر عهده بگیرن. خیلی از والدین هستن که به دنبال جبران ناکامی‌ها و آرزوهای محقق‌نشده‌ی خودشون در زندگی فرزندشون هستن. برخی دیگه از والدین هم فرزندشون رو تحت فشار قرار می‌دن که مسیر تحصیلی و شغلی اون‌ها رو ادامه بده. چنین کارهایی از بیخ و بن اشتباهه! اگه والدین بدون درنظرگرفتن خواسته و علاقه فرزندشون، او رو به سمت رشته دلخواه خودشون سوق بدن، فرزندشون قطعاً در آینده با سردرگمی و مشکلات جدی مواجه می‌شه.

خطاب به والدین عزیز باید بگیم که در این زمان، سعی کنید فضا رو برای انتخاب آزادانه و مستقل فرزندتون کاملاً باز بذارید و فرصت تصمیم‌گیری رو در اختیارش قرار بدید. اما به هیچ وجه، فرزندتون رو به حال خودش رها نکنید. بلکه حضور حمایتی و مشورتی داشته باشید و تجربیات و اطلاعاتتون رو در اختیارش بذارید تا با آگاهی بیش‌تری تصمیم بگیره.

والدین عزیز! برای این‌که بتونید در مسیر انتخاب رشته فرزندتون نقش حمایتی مؤثری داشته باشید، در قدم اول، سعی کنید فرزندتون رو بشناسید و از توانایی‌ها و علایقش آگاهی پیدا کنید. فراموش نکنید که هر کس توانایی‌ها، استعدادها و علایق خاص خودش رو داره و هیچ دو فردی در دنیا کاملاً شبیه به هم نیستن. حتی دوقلو‌ها! پس به هیچ وجه، فرزندتون رو با کسی قیاس نکنید و با این استدلال که فرزندان دوستان و آشنایان فلان رشته رو انتخاب کرده‌ن، فرزندتون رو به سمت اون رشته سوق ندید. شما می‌‌‌تونید با تحقیق، درباره رشته‌های مختلف اطلاعات کسب کنید و متناسب با علاقه و توانمندی فرزندتون، رشته‌های مناسب رو بهش پیشنهاد بدید. اما هیچ‌چیز رو اجبار و تحمیل نکنید و اجازه بدید فرزندتون خودش تصمیم نهایی رو بگیره.

فرزند شما در زمان انتخاب رشته کنکور، معمولاً اضطراب و استرس زیادی رو تجربه می‌کنه. چون باید تصمیم مهمی بگیره که سرنوشت حداقل ۴سال آینده‌‌ زندگی‌ش رو تعیین می‌کنه. همکاری و همراهی شما در این مرحله، می‌تونه خیلی به فرزندتون کمک ‌کنه. شما باید سعی کنید در خونه، محیطی آروم و بدون هیچگونه تنش و هیجان منفی فراهم کنید تا استرس فرزندتون بیش‌تر نشه. علاوه بر این، باید در کنار فرزندتون باشید و بهش کمک کنید هیجان و اضطرابش‌ رو کنترل کنه، تمام جوانب رو بسنجه و عاقلانه‌تر و منطقی‌تر تصمیم بگیره. قاعدتاً کسی که تحت هیجان، فشار روانی و اضطرابه، شاید نتونه همه ابعاد یک موضوع رو تحلیل کنه. پس شما باید با حضور حمایتی خودتون، به فرزندتون کمک کنید که تمام جوانب رو ببینه و با آگاهی بیش‌تری انتخاب کنه.

خیلی وقت‌ها ممکنه بچه‌ها اطلاعی از شرایط مالی خانواده نداشته باشن. والدین باید درباره توانایی مالی‌ و شرایط اقتصادی‌شون با فرزندشون صحبت کنن و واضح و روشن بگن که تا چه حد می‌تونن فرزندشون رو در فرایند تحصیل، از جنبه مالی حمایت کنن.

مثلاً دانش‌آموزی رو در نظر بگیرید که دو امکان قبولی براش وجود داره. یکی پزشکی پردیس شهریه‌پرداز دانشگاه شهیدبهشتی و دیگری پزشکی روزانه دانشگاه سراسری شهری که دانش‌آموز در اون‌جا زندگی می‌کنه. قطعاً اگه خانواده‌ی این دانش‌آموز امکان پرداخت شهریه پردیس رو داشته باشن و بتونن هزینه‌های زندگی‌ش در شهر تهران رو تأمین کنن، دانشگاه شهیدبهشتی انتخاب بسیار بهتریه. اما در غیر این صورت، بهترین انتخاب برای این دانش‌آموز، پزشکی روزانه دانشگاه سراسری شهر خودشه. پس بهترین انتخاب برای هر کس، با توجه به شرایطش متفاوته و نمی‌شه برای همه، یه نسخه تحویز کرد! بنابراین خانواده‌ها باید به فرزندشون بگن که تا چه میزان می‌تونن برای تحصیلش هزینه کنن تا فرزند بتونه تمام امکان‌های قبولی رو بررسی و از بین اون‌ها، بهترین رو انتخاب  کنه.

در این‌جا، باید نکته‌ای رو به والدین عزیز یادآوری کنیم. اگه فرزند شما امکان قبولی در نوبت روزانه دانشگاهی در شهری غیر از شهر خودتون رو داره که از شهر شما کوچیک‌تره و امکانات و وضعیت علمی‌ش هم پایین‌تره، و از طرف دیگه، می‌تونه در شهر خودتون همون رشته رو در دانشگاه سراسری به‌صورت شهریه‌پرداز بخونه، منطقی و عقلانیه که این هزینه رو متقبل بشید و این امکان رو فراهم کنید که فرزندتون در شهر خودتون بمونه. چون زندگی‌کر‌دن و درس‌خوندن در شهر کوچیک دردسرهای خودش رو داره و علاوه بر این، چندان بی‌هزینه هم نیست و هزینه‌هایی مثل خوابگاه، خوردوخوراک، رفت‌و‌آمد و… رو در بر می‌گیره.

در این مقاله، درباره نقش والدین در انتخاب رشته فرزندانشون صحبت کردیم. همون‌طور که گفتیم، شما باید در مسیر انتخاب رشته فرزندتون، نقش حمایتی، مشورتی و تشویقی داشته باشید، نه اجباری. به علایق و انتخاب‌های فرزندتون احترام بگذارید و اجازه بدید خودش برای آینده‌ش تصمیم بگیره. البته منظور ما به هیچ وجه این نیست که فرزندتون رو به حال خودش رها کنید و هیچ کمکی بهش نکنید. بلکه باید پیشنهادهای خودتون رو مطرح کنید، جوانبی که از چشم فرزندتون پوشیده مونده رو بهش یادآوری کنید، درباره رشته‌های مختلف بهش اطلاعات بدید و در تمام مسیر کنارش باشید و ازش حمایت کنید.